Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 – Top 50

01 Philips

Ceo: Gerard Kleisterlee
Ranking 2007 2006 2005
Overall 1 1 1
Arbeid 1 1 2
Business 3 2 1
Strategie 1 1 1

Stabiel en voorspelbaar als het bedrijf dat bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee voor ogen staat: Philips voert voor het derde achtereenvolgende jaar de MT500 aan. Het lijkt de ondervraagde managers prachtig om bij Philips te werken, eerste plek op het onderdeel ‘arbeid’. Het beleid van de ceo en de zijnen hadden de ondervraagden niet beter gedaan: ook eerste op ‘strategie’. En ach, dan wordt Philips derde als geïnformeerd wordt naar gewenste zakenpartners. Mag een ander ook wat?
Er was wat gesputter over de 2,5 miljoen euro die de topman vorig jaar mocht incasseren, maar gelet op de prestaties van het elektronicaconcern kun je je afvragen of anderen zich ook met zo’n bedrag naar huis hadden laten sturen. Hoge winstcijfers, sterke resultaten, groei en succes, het is een goednieuwsshow als de Europees zakenman van het jaar (volgens Fortune) zich naast een videoscherm opstelt om de cijfers toe te lichten. “2007 wordt nóg beter,” zegt Kleisterlee dan. Dat zei hij een jaar eerder ook over 2006.
Na jaren van afslanken, reorganiseren en afstoten is het tijd voor overnames, groei en nieuwe beeldvorming. Philips verandert, van Eindhoven, gloeilamp en scheerapparaat naar Amsterdam, bright lights, big city, vernieuwende technologie en design. Philips was nooit de vlotste van de klas – degelijk, betrouwbaar, maar echt lachen kon je er niet mee en meer dan een kuise zoen op de wang zat er niet in. Kijk nou nog eens naar de vormen van zo’n Sens eo-apparaat, of de strakke lijnen van de medische toepassingen waar het bedrijf op inzet. Zo’n scanapparaat – je krijgt bijna zin om erin te liggen.
Philips is in beweging, en de medewerkers bewegen mee. Je moet wel van verhuizen houden, merkte de Vereniging van Hoger Philips Personeel al eens op, nadat koud vanuit Groningen in Amersfoort neergestreken personeel van Huishoudelijke Apparaten de dozen opnieuw kon pakken voor een overgang naar de IJ-oevers. Maar dergelijke kritische geluiden zijn in het streven naar een internationale uitstraling te verwaarlozen.
Ondertussen is het imago van Philips even duurzaam als de nieuwe spaarlampen – onverwoestbaar, zo lijkt het. Ook iets om zuinig op te zijn.

02 Shell

Ceo: Jeroen van der Veer
Ranking 2007 2006 2005
Overall 2 2 2
Arbeid 2 2 1
Business 5 6 4
Strategie 2 2 2


Ook bij Royal Dutch Shell, zoals Shell tegenwoordig heet, is het volgens de Nederlandse managers prima toeven. Hoe ze daarbij komen is moeilijk in te schatten, want van wat zich binnen de muren van de Shell-kantoren afspeelt, komt weinig naar buiten. Desondanks in populariteit de tweede werkgever, eveneens tweede op ‘strategie’, vijfde als zakenpartner. Een goede naam is goud waard, blijkt maar weer eens, en een goede naam heeft Shell: degelijk, koninklijk, Dutch, vertrouwd als knooppunt Hoevelaken.
Schokkend is dan ook het nieuws dat het olie- en gasconcern sleutelt aan de huisstijl en aan het vertrouwde logo van de schelp, dat in de loop van het jaar vervangen wordt door een driedimensionaal exemplaar. Benzinestations met een ‘nieuwe visuele identiteit’ geven Shell een modern imago.
Het zijn toch al zulke roerige tijden. Geweld en sabotage hinderen de oliewinning in Nigeria, onder druk van het Kremlin moest Shell zijn belang in het mega gas- en olieproject op het Russische eiland Sachalin halveren. Niet vaak ging een bekendmaking van een winst van 25 miljard dollar – een record – gepaard met zoveel kanttekeningen als bij de presentatie van de jaarcijfers van Shell. Zo werden de verwachtingen aangaande de olie- en gaswinning voor de komende jaren naar beneden bijgesteld. Daar tegenover staan plannen in olie- en gasmekka Iran en een verwachte productiegroei in 2010. Onzeker is of en in hoeverre Shell last gaat krijgen van de alarmerende berichtgeving omtrent het klimaat.
Je wilt er onderweg niet altijd mee bezig zijn. Shell doet er alles aan om de klanten ‘te laten genieten van het autorijden’, met de cd’s van de Shell Made to Move Music Collection, voor 2 euro verkrijgbaar aan de pomp. Er is keuze uit de genres pop, jazz, dance, disco en muziek van eigen bodem. “Autorijdend Nederland zingt het liefst mee met de Eigen Bodem-cd,” meldt Shell, “waarop hits staan van onder andere Guus Meeuwis, Bløf en André Hazes.”
Medewerkers in het buitenland doen er verstandig aan zo’n cd mee te nemen. Guus Meeuwis, daar kun je in Nigeria of Iran zomaar behoefte aan krijgen.

03 Rabobank

Ceo: Bert Heemskerk
Ranking 2007 2006 2005
Overall 3 3 3
Arbeid 3 3 3
Business 2 1 2
Strategie 4 4 6

Managers komen ook ergens vandaan, bijvoorbeeld uit overzichtelijke provincieplaatsen in willekeurig welk deel van het land. Daar was het leven goed. Je kon er fijn spelen, tegen de middag klingelde de man van de SRV met zijn belletje en een keer in de week ging vader of moeder geld halen bij ‘de bank’. Dat was, ook al omdat ABN Amro en ING nog helemaal niet bestonden, vanzelfsprekend de Rabobank, zoals dat heet ‘diep in de lokale gemeenschap geworteld’. Dat beeld is blijven hangen bij de managers, ook lang nadat ze hun zorgvuldig opgespaarde Zilvervlootrekening er in hun studententijd in een paar weken doorheen joegen.
Gemoedelijk, betrokken, dicht bij de mensen, het imago van de Rabobank is er een om te koesteren. Het kwam de laatste jaren terug in de commercials met Jochem de Bruin, vintage Rabobank, de gewoonste jongen ter wereld, wat lacherig ontvangen in de wereld van global finance. Maar ondertussen.
Nu heeft Rabobank Jochem aan de dijk gezet voor hockeybabe Fatima Moreira de Melo, die tegenwoordig allerlei activiteiten in de entertainmentsfeer ontplooit, waaronder een fotoreportage in een mannenblad, met een vieze slang om zich heen. Verstandig van de Rabobank? Nee, vond 59 procent van de respondenten in een poll van vakblad Marketing Tribune, zeker wel, zei 35,7 procent, want ‘Fatima swingt tenminste’.
De Rabobank wil ook gaan swingen. Onder druk van concurrentie op het platteland en op de markt voor hypotheken, waar Rabobank traditioneel marktleider is, trekt de bank de wereld in. Naar de grote stad, waar de bank meer allochtonen wil werven, hoofddoekjes geen bezwaar, naar verre buitengebieden in Afrika, Azië, Amerika. Nederlandse managers hebben zin om daaraan mee te werken: derde plek als werkgever, tweede als zakenpartner. Ze kunnen terecht komen in Zambia, Tanzania of Mozambique, waar je de coöperatieve gedachte van de Rabobank soms twee keer moet uitleggen.

04 ING Groep

Ceo: Michel Tilmant
Ranking 2007 2006 2005
Overall 4 4 4
Arbeid 5 4 6
Business 1 3 1
Strategie 3 5 8

ING Groep heeft ook plannen: de
bankverzekeraar denkt erover om het merk Postbank te schrappen. Met internetbank ING Direct heeft de klant immers een moderner en meer internationaal alternatief, is de gedachte. Opnieuw Marketing Tribune: dom, dom, zegt ruim 75 procent van de deelnemers aan de poll in het vakblad.
De Postbank is een ‘local jewel’. Maar
20 procent vindt het een goed idee.
De voor de MT500 geënquêteerden lezen andere bladen; zij zijn van mening dat de door ING Groep gevolgde strategie er juist elk jaar een sprongetje op vooruit gaat sinds de opgewekte Belg Michel Tilmant drie jaar geleden Ewald Kist opvolgde als bestuursvoorzitter van ING: van de achtste via de vijfde naar de derde plek op dit onderdeel.
De voorzitter had reden voor een goed humeur bij de presentatie van de jaarcijfers. Bank en verzekeraar hadden beide een aandeel in een recordwinst van 7,7 miljard euro. Tilmant was dan ook “extreem optimistisch over de kracht van de organisatie”.
Meer goed nieuws: een bedrijfsborrel vergroot de creativiteit op de werkvloer, zo blijkt uit een onderzoek van het economisch bureau van ING Bank onder Nederlandse ondernemingen. De onderzoekers stelden tien geboden op die medewerkers moeten stimuleren om met ideeën te komen; af en toe samen wat drinken blijkt in dit opzicht van doorslaggevend belang.
Nederlandse managers willen het ook wel eens meemaken, zo’n borrel in het klapschaatsgebouw aan de A10: ING Groep, in navolging van ABN Amro op zoek naar een grote, Europese partner, is de vijfde favoriete werkgever van het land. ANB Amro staat net een plaatsje hoger; dat hoofdkantoor, even verderop, biedt een nog mooier uitzicht over Amsterdam. Daar staat tegenover dat ING de beste zakenpartner is die men zich kan wensen. Daar moet op gedronken worden.

05 ABN Amro

Ceo: Rijkman Groenink
Ranking 2007 2006 2005
Overall 5 5 5
Arbeid 4 5 7
Business 4 4 5
Strategie 5 3 3

Het moest een oogstjaar worden. “2007 wordt een jaar van opleveren,” zei ABN Amro-bestuursvoorzitter Rijkman Groenink in zijn toelichting op de jaarcijfers. De bank had een winst behaald van 4,7 miljard euro, 7,6 procent meer dan een jaar eerder, en nu beloofde de voorzitter de aandeelhouders een mooie winst per aandeel. De vreugde over dit alles zong nog na toen er, eind februari, aan de Amsterdamse Zuidas een brief werd bezorgd. Uit Engeland.
Een in een hedgefonds met de lieflijke naam The Children’s Investment Fund verzamelde groep beleggers eiste niets minder dan de opsplitsing van ABN Amro. Het rendement voor beleggers was al jaren nul, aldus TCI, de beurskoers bleef ver achter bij die van concurrenten en door buitenlandse overnames was ABN Amro een onsamenhangend geheel waarvan de delen afzonderlijk meer dan dat geheel zouden opleveren. Therefore: splitsen, verkopen, betalen, het einde van ABN Amro zoals we het kennen. De Nederlandse Bank bemoeide zich ermee, de beleggervereniging, tot de Europese Commissie toe.
Helaas konden de investeerders van The Children’s Investment Fund in februari nog niet beschikken over de MT500 van 2007. Daarin hadden ze kunnen lezen dat de Nederlandse managers de strategie van het ABN Amro-bestuur juist erg waarderen, met een vijfde plaats, van alle onderzochte Nederlandse bedrijven. Of dat het fijn werken en plezierig zakendoen is met ABN Amro: vierde plekken op ‘arbeid’ en ‘business’.
Op de algemene vergadering van aandeelhouders van 26 april moest meer duidelijk worden over het verloop van de strijd tussen beleggers en bestuur van ABN Amro. Maar toen meldde zich Barclays Bank, om te praten over de grootste bankfusie in de wereldgeschiedenis. Zestig miljard euro is ermee gemoeid, waarmee de woorden van Rijkman Groenink achteraf zeldzaam adequaat bleken.
In het laatste jaar dat ABN Amro in zelfstandige vorm bestond, werd de bank vijfde in de MT500.

06 KPN

Ceo: Ad Scheepbouwer
Ranking 2007 2006 2005
Overall 6 7 8
Arbeid 8 8 9
Business 6 5 7
Strategie 9 9 9


De eerste stijger in een verder in vergelijking met vorig jaar bijna identieke top 10 is KPN. Het telecombedrijf is in de MT500 aan een gestage opmars bezig, van de achtste plek in de eindrangschikking van 2005, via een zevende plek vorig jaar naar een zesde plaats nu. Het kan niet anders of het beleid van ceo Ad Scheepbouwer, ook wel Ad de Bouwer, is hier mede debet aan.
KPN verving de oude groene KPN-auto’s door witte, hiermee een oud volks bijgeloof negerend dat groene KPN (PTT)-auto’s geluk brengen, dit in tegenstelling tot rode. In dit licht was de rechtszaak die KPN aanspande tegen het Belgische Mobistar over het exclusieve recht op het gebruik van de kleur groen eigenlijk niet meer nodig. KPN verloor, overigens. Over de nieuwe witte auto’s is op te merken dat je er zelden één ziet rijden, waardoor je kunt zeggen dat KPN als bedrijf minder zichtbaar is geworden in de samenleving.
Het geeft kennelijk niks. Daarbij: wat moeten de mannen in die witte auto’s nog komen aanleggen of repareren? In 2010 wil KPN de laatste vaste telefoonaansluiting hebben omgezet in een internet-belabonnement, de laatste telefoonpaal of – cel is dan te bezichtigen in het telefoonmuseum. De toekomst is aan ‘draadloos internetten, beeldbellen, televisiekijken, leren én communiceren’, zoals gebeurt in het huishouden van de familie Van Morgen, een ‘doorsnee Nederlands gezin’ dat figureert op de site van KPN.
‘De Van Morgens zijn zeker niet van gisteren,’ ze ‘gaan mee met hun tijd’. Dat valt nog niet altijd mee, zoals KPN ondervond. Het bedrijf kon de toestroom van nieuwe internetbelklanten – een half miljoen in 2006 – niet aan, waardoor veel klanten niet konden bellen en internetten. KPN stopte zelfs even met adverteren. Dat kon ook wel even: met een reclamebudget van 89 miljoen euro was KPN in 2006 de derde adverteerder van het land.

07 Unilever

Ceo: Patrick Cescau
Ranking 2007 2006 2005
Overall 7 8 7
Arbeid 6 7 5
Business 8 8 8
Strategie 7 8 5

Voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever voert het lijstje met topadverteerders aan, met de 214 miljoen euro die het in Nederland besteedde aan spotjes en advertenties. Wereldwijd gaf het bedrijf meer dan 5 miljard euro uit aan reclame. De bestuurders van het Brits-Nederlandse concern zullen dan ook met aandacht kennis hebben genomen van de publicatie What Sticks, waarin wordt geconcludeerd dat ruim 40 procent van alle reclame weggegooid geld is. Oud-Unilever-topman Lord Lever-Hulme wist dat overigens al, hij hield het erop dat je de helft van het reclamegeld net zo goed in een put kunt gooien. “Helaas weet je niet welke helft.”
Het is lastig. In Rusland smeren mensen andere dingen in hun haar dan in Japan, wat men in China lekker vindt ruiken, stinkt in Zweden. Het is het lot van een world wide player in wasmiddelen, soep en shampoo. Met het oog daarop wil ceo Patrick Cescau meer eenheid in het bedrijf, de organisatie vereenvoudigen. Unilever verminderde het aantal topmanagers in drie jaar van 1100 naar 800. Van de top-200-managers mochten er 70 het ergens anders proberen.
Naar de inschatting van de in dit onderzoek ondervraagde managers, waren zij daar vast niet bij geweest: Unilever blijft een populaire werkgever: zesde op dit onderdeel. Ze hadden complimenten voor de gevoerde strategie en voor Unilever als zakenpartner: zevende en achtste plek. In de MT500 wordt Unilever zevende, een plaatsje winst.
Vorig jaar behaalde Unilever een omzet van 40 miljard euro. De winst bedroeg 5,4 miljard euro, waardoor je ook kunt concluderen dat er tegenover elke verdiende euro één aan reclame wordt uitgegeven. Uitzoeken hoe dat precies zit, lijkt voor de overgebleven Unilever-managers een schone taak.

08 Ahold

Ceo: Anders Moberg
Ranking 2007 2006 2005
Overall 8 6 6
Arbeid 9 9 8
Business 7 7 6
Strategie 6 6 4

Boekhoudschandalen, rechtszaken, kelderende koersen, maatschappelijk tumult omdat de baas 10 miljoen wilde verdienen, Koninklijke Ahold kreeg de laatste jaren de ene na de andere ramp te verduren. Toch handhaaft het supermarktconcern zich met twee vingers in de neus in de top 10 van de MT500, dit jaar op de achtste plek. Ahold heeft – in Nederland – een onverwoestbaar imago, en het is geen gewaagde bewering om te zeggen dat dat exclusief komt door Albert Heijn.
Alles wat Albert Heijn bedenkt, wat reclamebureau TBWA/Neboko bedenkt, is goud. We wisten niet dat we er behoefte aan hadden, maar we kregen er enórme behoefte aan: WK-wuppies, naar de musical The Wiz gaan. Hè get, denk je in het begin, wat is dat voor rare vent in die commercials, maar je leert hem waarderen, want het is Albert Heijn!
Het is jammer dat Ahold Albert Heijn niet kan exporteren – ze begrijpen het niet, die Amerikanen, die Polen, want Albert Heijn is van havermout tot opblaasmaaltijd Hollands. Elders moeten ze het doen met ICA, Giant-Carlisle, Stop & Shop en Gaint-Landover – gewóne supermarkten. Het is knap dat Ahold met die formules in onderhavige marktgebieden óók marktleider of desnoods tweede speler is, zoals het bedrijf meldt. In Nederland heeft Ahold ook nog onder meer C1000, maar daar komen we nooit, en Gall & Gall, maar de wijn hadden we al bij Albert Heijn gekocht – goedkoper en beter.
Het lijkt de ondervraagde managers hartstikke leuk om bij Ahold te werken, naar voorkeur is het bedrijf de negende werkgever. Ahold is bezig met een ‘strategie voor winstgevende groei’. Dat klinkt goed: zesde plek op ‘strategie’. En ondanks de vlekjes van voormalige bestuurders is Ahold in populariteit de zevende zakenpartner van het land. Ahold gaat nooit verloren.

09 Air France/KLM

Ceo: Jean-Cyril Spinetta
Ranking 2007 2006 2005
Overall 9 9 9
Arbeid 7 6 4
Business 10 9 9
Strategie 11 11 10

In voorgaande edities nog als KLM/Air France in de kolommen, nu volgens de verhoudingen zoals het bedrijf zelf ze ook ziet. Air France/KLM is een luchtvaartonderneming met aan het hoofd een Fransman, Jean-Cyril Spinetta, zoals er in de bestuurskamers van de in de top van de MT500 vermelde bedrijven (ING, Unilever) toch al steeds vaker Frans wordt gesproken. Bij Air France/KLM heb je nog onze eigen Leo van Wijk; die vertrekt als ceo van KLM en zal zich als tweede man bij het moederconcern in een ‘vrije rol’ buigen over strategische aangelegenheden.
In de luchtvaartsector zijn de ‘spannendste tijden’ aangebroken, zei Van Wijk in een gesprek met De Telegraaf, waarin hij alvast een voorschot nam
op zijn nieuwe strategische rol. De Spaanse maatschappij Iberia sluit misschien aan bij Lufthansa uit Duitsland, AirFrance/KLM is ook een optie, terwijl Air France/KLM aandringt op een fusie van beider Amerikaanse partners Delta en Northwest. Air France/KLM doet geen bod op Alitalia, want deze maatschappij ‘speelt zichzelf meer en meer van de kaart’, aldus Van Wijk.
Van KLM was het goede idee om de ticketprijzen voortaan inclusief toeslagen te communiceren, iets wat vanaf april overigens verplicht is. Een retour Shanghai in de toeristenklasse kost nu echt 736 euro, voor 1080 euro vliegt men al heen en weer naar Tokio. Air France/KLM vervoerde in januari meteen 7 procent meer passagiers naar Azië, mensen die wisten waar ze aan toe waren. De luchtvaartmaatschappij doet het goed; er is synergie tussen Air France en KLM, de vliegschema’s van de hubs Amsterdam en Parijs worden op elkaar afgestemd, en ondanks tegenvallend vrachtverkeer en dure brandstof verwacht het bedrijf dit jaar ‘zeer sterke resultaten’.
De managers die in dit onderzoek Air France/KLM aanwezen als aantrekkelijke werkgever (zevende op dit onderdeel), dachten vermoedelijk nog vooral aan KLM. Hollands glorie, die steeds minder Hollands wordt.

10 Microsoft

Ceo: Steve Ballmer
Gm Microsoft Nederland: Theo Rinsema
Ranking 2007 2006 2005
Overall 10 10 10
Arbeid 32 19 19
Business 21 19 22
Strategie 8 7 7

Nederlandse managers gaan graag naar het buitenland, maar dan wel het liefst onder vertrouwde vlag. Microsoft is van boven naar beneden gerekend het eerste echt buitenlandse bedrijf dat in de top 50 voorkomt, op de tiende plaats. Microsoft had de activiteiten hier te lande aanvankelijk ondergebracht in een Microsoft Benelux. Sinds het jaar 2000 is er een volwaardig Microsoft Nederland, met aan het hoofd een Nederlandse general manager. Sinds mei vorig jaar is dat Theo Rinsema.
Wat of hij nou het allermooiste vond aan Microsoft, werd hem bij zijn aantreden gevraagd, op de website van Microsoft Nederland. “Het ‘jippiegevoel’,” zei Rinsema. “Die flonkering in de ogen. De geweldige energie die mensen hier samen genereren om doelen te bereiken. Die heb ik nergens anders zo gezien.” De general manager werd nog het meest geïnspireerd doordat hij ‘constant in de groeistand werd gezet, in alle dimensies’. Rinsema besloot met een citaat uit Le Petit Prince van Antoine de Saint-Exupéry: “Vraag mensen geen hout te zoeken als je een schip wilt bouwen. Leer ze verlangen naar de eindeloze pracht van de zee.”
Niet voor niets scoort Microsoft goed
op ‘strategie’: achtste van alle in de MT500 opgenomen bedrijven. De vraag of de respondenten ook verlangden naar de eindeloze pracht van werken bij Microsoft, leverde een 32ste positie op. Ten tijde van het onderzoek was Windows Vista bij de meeste ondervraagde managers nog niet op de computer geïnstalleerd.
Voor mensen met ambitie: chief software architect Bill Gates doet volgend jaar een stapje terug om zich meer aan liefdadigheid te wijden.

11 Akzo Nobel

Ceo: Hans Wijers
Ranking 2007 2006 2005
Overall 11 11 11
Arbeid 10 10 10
Business 12 15 10
Strategie 10 15 11

Elfde in de MT500, voor het derde achtereenvolgende jaar, terwijl ze bij Akzo Nobel de laatste tijd toch niet hebben stilgezeten. Geneesmiddelendivisie Organon werd voor 11 miljard euro verkocht, waardoor Akzo Nobel in plaats van een verf-, chemie- en farmacieconcern straks alleen nog maar een verf- en chemieconcern is. Commissaris en oud-bestuursvoorzitter Kees van Lede verlaat het bedrijf, volgens Akzo Nobel omdat Van Lede het ‘rustiger aan wil doen,’ iets wat zijn beslag moet krijgen in Van Ledes zeven andere commissariaten, waaronder de nieuwste, bij Stork. En dan was er de verplaatsing van het hoofdkantoor van Arnhem naar Amsterdam,
waar het bedrijf de allure hoopt te vinden die het in Arnhem een eeuw lang
moest ontberen.
Bij de presentatie van de jaarcijfers was weinig positiefs te melden, maar na het serieuze gedeelte toonde bestuursvoorzitter Hans Wijers opnames van de pittoreske haven van de Italiaanse plaats Portofino. De gefortuneerde eigenaren van de pastelkleurige villa’s die in beeld kwamen, kregen de komende vijf jaar gratis dure verf om hun huizen te onderhouden, zei Wijers. Daarvoor had hij al verklapt dat het enige rode gebouw op het Rode Plein in Moskou ook was geverfd met verf van Akzo Nobel.
Wat moet Akzo Nobel nog meer doen om een beter dan wel slechter imago te krijgen? Misschien dat de ‘zelfdenkende verf’ die het concern ontwikkelt de zaak in beweging krijgt. Deze ‘slimme
coatings’ kunnen bijvoorbeeld sigarettenrook absorberen of als lak in de
koelkast levenswaren langer vers houden. Er komt zelfs zelfherstellende autolak die automatisch krassen wegwerkt. Oppassen als Akzo Nobel opnieuw gaat verven in Moskou: zelf denken wordt er niet altijd op prijs gesteld.

12 DSM

Ceo: Peter Elverding
Per 1 mei: Feike Sijbesma
Ranking 2007 2006 2005
Overall 12 13 13
Arbeid 12 13 13
Business 16 34 20
Strategie 15 12 13


Na het vertrek van Akzo Nobel uit Arnhem is chemie- en vitamineproducent DSM het laatste AEX-bedrijf met een hoofdkantoor buiten de Randstad. De logische vraag in zakenkranten en -bladen aan vertrekkend bestuursvoorzitter Peter Elverding was dan ook wanneer de verhuizing naar Amsterdam gepland stond. Elverding schatte zo in dat zijn opvolger Feike Sijbesma ook niet veel behoefte voelt om Heerlen te verlaten. In Het Financieele Dagblad zei hij: “Het lijkt me geen aangenaam vooruitzicht om bij Amsterdam in de file te staan.”
Nou weet de gemiddelde Nederlandse manager niet beter of in de file staan bij Amsterdam hoort erbij als overwerk en automaatkoffie, maar kennelijk is Heerlen ook geen bezwaar: DSM is in de MT500 in populariteit de twaalfde werkgever van het land. Dat terwijl het reuzencomplex van pijpen, leidingen en ketels aan de A2 bezig is aan wat een moeilijk jaar gaat worden. Door duur aardgas, een zwakke dollar en fikse concurrentie op de markt voor vitamines zal de recordwinst van 2006 dit jaar niet worden geëvenaard.
In dit verband beloofde Sijbesma, afkomstig uit de vitaminehoek van het concern, al dat DSM ‘zijn tanden zal laten zien’. ’s Werelds grootste vitaminefabrikant gaat mogelijk lagere prijzen voor de pillen hanteren, waardoor het bedrijf tijdelijk genoegen moet nemen met smallere marges.
DSM kijkt naar de toekomst, met het Vision 2010-programma: door innovatie, uitbouw van bestaande – en ontwikkeling van nieuwe activiteiten moet in 2010 een miljard euro extra omzet zijn gerealiseerd. Over deze zaken ging het ook in het vorige plan, Vision 2005. De ondervraagde managers waarderen de inspanningen op strategisch gebied met een vijftiende plaats op dit onderdeel.

13 Fortis

Ceo: Jean-Paul Votron
Ranking 2007 2006 2005
Overall 13 18 23
Arbeid 21 25 51
Business 9 16 18
Strategie 18 21 23

Het eerste sprongetje van betekenis in de top 50 wordt gemaakt door Fortis, van plaats achttien vorig jaar naar dertien nu. Ook winst in de beeldvorming rond de zaken arbeid, business en strategie. De andere drie van de grote vier ‘financials’ bevinden zich nog op veilige afstand, maar Fortis komt eraan.
De Belgisch-Nederlandse bank-tevens-verzekeraar timmert aan de weg. In het afgelopen half jaar heeft Fortis een verzekeringsfirma in Hongkong overgenomen, een Roemeens autoleasebedrijf gekocht, is het in Rusland levensverzekeringen gaan verkopen, heeft het een Poolse bank overgenomen, een belang in de grootste commerciële bank van Rwanda verkocht aan de regering aldaar en het sponsorcontract met Feyenoord verlengd. Meer en minder verstandige beslissingen, genomen door een executive management (bij andere bedrijven is dit de raad van bestuur) van maar liefst negen heren en een raad van bestuur (raad van commissarissen) van veertien personen, waaronder diverse graven en baronnen. Het geheel wordt geleid door Jean-Paul Votron, die zijn inspanningen terecht beloond zag met een uitverkiezing tot European Business Leader of the Year.
Het is een roerige wereld daarbuiten, die op het Nederlandse hoofdkantoor in Utrecht binnendringt in de vorm van harde wind. Bij storm beweegt het hoge gebouw licht mee, waardoor de schilderijen gaan schommelen. Ze hebben er kostbare werken hangen, en Fortis is dan ook intensief bezig met het klimaat. Extreme weersomstandigheden zoals storm zouden het gevolg zijn van het broeikaseffect, en daarom is ook het beleid van Fortis tegenwoordig CO2-neutraal.

14 Heineken

Ceo: Jean-François van Boxmeer
Ranking 2007 2006 2005
Overall 14 12 12
Arbeid 20 12 14
Business 18 29 17
Strategie 14 13 12

Na ‘thuistapruzie’ kon er met ‘thuistapakkoord’ een mooi nieuw woord aan de Nederlandse taal worden toegevoegd:
in januari legden Heineken en de combinatie van Philips en brouwer InBev de onenigheid over beider thuistaps bij, Heinekens Beertender en de PerfectDraft van Philips, die Heineken aanvankelijk te veel op de Beertender vond lijken. De partijen kwamen buiten de rechtszaal tot een niet nader toegelicht vergelijk, wie weet met een Heineken of Amstel uit de Beertender erbij, en anders wel met een perfect getapte Leffe of Hertog Jan.
Al te jeugdige jongeren mogen geen bier drinken, dat was bekend, maar nu mogen ze ook niet meer over bier lezen. De Heineken-website is voorzien van een ‘age check’, onder de 18 kom je er niet in. Eerst moet men zijn geboortedatum aanklikken op een tijdbalk die terugloopt tot 1910 – voor een pilsje ben je nooit te oud –, waarna zich een waar spektakel ontvouwt van zichzelf openende Heineken-boxen en muziek makende bierflesjes waarmee men zijn eigen groovy sound kan mixen. Je moet het meemaken om het te geloven.
Het was weer een goed bierjaar vorig jaar. Heineken meldde een stijging van het bedrijfsresultaat van 10,7 procent, ‘dubbelcijferige groei’ derhalve. Nog nooit dronk de wereld zoveel Heineken-bier. In de VS let Joe Sixpack op de kilo’s met Heineken Premium Light, Russen blijven met westers bier frisser dan ze met wodka gewend waren en 1,3 miljard Chinezen hebben ook nog wel ruimte voor een pilsje extra. Helaas is dat niet altijd van Heineken, en daarom wil de brouwer er nu wat eerder bij zijn op het nieuwe bierslagveld India.
In het lauwe pints zonder schuim drinkende Groot-Brittannië mikt Heineken met een nieuwe campagne op ‘succesvolle mannen die in de stad wonen, wat van de wereld hebben gezien en bereid zijn wat meer te betalen voor een betere drinkervaring’. Ongeveer de gemiddelde Nederlandse manager dus, die Heineken als werkgever dit jaar wat lager waardeert, met een twintigste plaats.

15 Maxeda

Ceo: Tony Denunzio
Ranking 2007 2006 2005
Overall 15 16 17
Arbeid 18 28 24
Business 14 10 12
Strategie 19 23 31

Het oude Vendex KBB had er een officieel namenadviesbureau voor ingehuurd, dat na veel plussen en minnen uitkwam op de, in juni vorig jaar gepresenteerde, nieuwe naam voor het moederbedrijf van onder meer Hema, V&D, de Bijenkorf en Praxis: Maxeda. Het leidde tot een afkeurend artikel in reclameblad Adformatie (‘akelig moderne fantasienaam’, ‘klinisch en afstandelijk’) en emotionele reacties van lezers, die ‘Maxeda’ meer bij een verzekeraar van uitvaarten vonden passen en zich stoorden aan het hippe gebruik van de letter ‘x’.
De ceo van Maxeda heeft in ieder geval wel een mooie naam: Tony DeNunzio. Die naam doet weer niet vermoeden dat het hier gaat om een sympathieke Brit met een ‘gedistingeerd accent’, zoals blijkt uit een interview dat Management Team vorig jaar met hem had. DeNunzio heeft de lastige opdracht om Maxeda met een nieuwe strategie uit het slop te trekken (vooral te wijten aan het matig presterende V&D). Hij begon met het schrappen van 1200 banen en bezuinigingen op leaseauto’s en business class vliegtickets voor managers.
De nieuwe strategie heet ‘A passion to serve’, wat volgens DeNunzio betekent “dat we alleen succesvol zijn als we bereid zijn om onze mensen te dienen die op hun beurt onze klanten dienen”. Investeer in je mensen, en je zult zien dat de Hema-worsten met nog meer liefde en passie worden geserveerd. Intern is er overigens ‘fantastisch’ gereageerd op de naamsverandering.
Gelukkig heet de Hema nog gewoon Hema, wat zoals bekend de afkorting is van Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Onlangs maakte Maxeda bekend dat het Hema wil verkopen, vanwege een ‘strategische herorientatie’. Nederlandse managers hebben er vertrouwen in. Ze willen graag werken bij Maxeda, dat in de categorie ‘arbeid’ stijgt van de 28ste naar de 18de plek. Licht gestegen waardering voor de koers van het bedrijf, lichte verslechtering van het beeld van Maxeda als zakenpartner.

16 Achmea

Ceo: Maarten Dijkshoorn
Ranking 2007 2006 2005
Overall 16 15 20
Arbeid 15 17 46
Business 13 11 19
Strategie 22 16 25

Het is goed om te weten dat de naam Achmea is afgeleid van de plantennaam Aechmea, een plant die behoort tot de Bromelia Groep, zo meldt de website van Achmea. “Kenmerkend aan deze plant is dat zij groeit op eigen kracht en haar omgeving voedt.”
Achmea op zijn beurt is weer een verzekeringsconglomeraat dat behoort tot het nog grotere Eureko, dat geen plant is maar een in Zeist gevestigde verzekeringsgroep, behalve in Nederland actief in onder meer Ierland, Griekenland en Oost-Europa. In thuismarkt Nederland is Achmea na de fusie met Interpolis in 2005 de grootste verzekeringscombinatie van het land, met 22.000 mensen
die hun werk doen verspreid over zeven divisies en merken als Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea, Interpolis, Avéro Achmea en FBTO.
Of het geheel groeit en bloeit, al dan niet op eigen kracht, is, met zoveel loten aan de stam, iets waarvoor men eens een middag goed moet gaan zitten. Aanvankelijk was Achmea nog de grote winnaar van de invoering van het nieuwe zorgstelsel, met 570 duizend nieuwe klanten, maar daarmee was het wel zo ongeveer gedaan met het goede nieuws. Aanpassingen van de organisatie en het aanbieden van polissen onder de kostprijs leidden tot verliezen en de noodzaak tot het schrappen van een derde van de banen bij zorgverzekeraar en naamgever van het bedrijf Achmea. Dat scheelt weer, maar daar staat tegenover dat het bedrijf nieuwe monden te voeden heeft in de personen van voormalig VVD-politici Bibi de Vries en Melanie Schultz van Haegen, die directiefuncties gaan vervullen en terechtkomen in een reorganisatie die nog zeker twee jaar duurt.
In de MT500 heeft Achmea de grote sprong voorwaarts vorig jaar al gemaakt, met name als het gaat om de populariteit als werkgever. Dit jaar weet het concern zich rond de vorig jaar ingenomen posities te handhaven.

17 TNT

Ceo: Peter Bakker
Ranking 2007 2006 2005
Overall 17 20 15
Arbeid 34 44 21
Business 28 13 11
Strategie 17 20 18

Omdat niets ooit hetzelfde kan blijven, veranderde het voormalig nationale postbedrijf in oktober vorig jaar maar weer eens van naam, kleur en organisatievorm. Nu werd TPG Post TNT Post, terwijl nog maar vier jaar daarvoor PTT Post TPG Post was geworden, omdat PTT ‘historische associaties’ met zich meebracht (‘staatsbedrijf, bureaucratisch etc..’) die niet pasten bij het ‘moderne, innovatieve postbedrijf’ dat TPG Post was geworden. In 1998 al was Koninklijke PTT Nederland gesplitst in PTT Post en PTT Telecom, in 1989 werd het post- en telefoniebedrijf verzelfstandigd, na de introductie van de postcode in 1977, van de sorteermachine in 1931 en de oprichting van het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie in 1799.
TNT blijft in de eerste plaats actief op het gebied ‘een breed scala aan post- en expresdiensten’, verdeeld over de divisies Post en Express. De winst moest vorig jaar vooral van de pakketjes komen; ondanks een teruggang in de winst bij gewone post

18 ASML

Ceo: Eric Meurice
Ranking 2007 2006 2005
Overall 18 17 29
Arbeid 25 22 43
Business 55 35 41
Strategie 16 16 22

Wie Veldhoven zegt, zegt ASML, zo constateerde Het Financieele Dagblad onlangs. Nou gaan er dagen voorbij dat de gemiddelde Nederlandse manager het helemaal niet over Veldhoven heeft, en het is des te opmerkelijker dat de fabrikant van chipmachines zich met kennelijk gemak handhaaft in de top 20 van de MT500, tussen bedrijven met een bekendere naam, een veel grotere omzet, veel meer medewerkers en een veelvoud aan uitgaven voor reclame. Het beleid van ceo Eric Meurice kan op bijval rekenen en het is goed werken in Veldhoven. De liefde voor ASML als zakenpartner mag dan wat zijn bekoeld, maar ASML is ook helemaal niet op zoek naar Jan en alleman als zakenpartner, maar naar makers van chips, en die weten de weg naar Veldhoven te vinden.
ASML is ’s werelds grootste producent van lithografiemachines, die nodig zijn voor de productie van halfgeleiders. Een halfgeleider is een materiaal met bijzondere elektrische eigenschappen, zegt Wikipedia, ‘gevormd door een niet geleide stof als silicium te voorzien van kleine hoeveelheden van bepaalde toevoegingen’. Met combinaties van halfgeleiders worden onder meer ‘geïntegreerde schakelingen’ (chips) gemaakt. De met ASML-machines gemaakte chips worden gebruikt in computers, mobiele telefoons en allerhande digitale apparatuur. De vraag naar die chips is enorm.
Het gaat uitstekend met ASML. Het afgelopen jaar verdubbelde de nettowinst naar 625 miljoen euro en nam de omzet toe met 42 procent naar 3,6 miljard euro. De orderboeken zitten vol, en aangezien de gemiddelde door ASML geproduceerde machine voor ruim 13 miljoen euro van eigenaar wisselt, betekent dat dat ASML veel geld gaat verdienen. Het bedrijf heeft dringend behoefte aan aanvulling van zijn 5600 man (2800 in Nederland) personeel, vooral met natuurkundigen, ict’ers, wiskundigen en deskundigen op het gebied van mechatronica, wat volgens Wikipedia een ‘synergistische aanpak bij het integraal en optimaal ontwerpen van een mechanisch systeem en het bijbehorende regelsysteem’ is.
Voor wie begrijpt wat dat inhoudt, is een telefoontje naar Veldhoven misschien een goed idee.

19 Belastingdienst

Minister: Wouter Bos
Ranking 2007 2006 2005
Overall 19 22 16
Arbeid 11 15 12
Business 19 17 29
Strategie 54 51 33

De organisatie waar iederéén noodgedwongen zaken mee moet doen, en dat bevalt met een negentiende plek op
‘business’ nog best. Nog leuker is het om aan de ontvangende kant van het aangifteformulier te zitten: elfde. De relatieve impopulariteit op het gebied van strategie is lastig te interpreteren. De strategie van wie? Van de minister van Financiën? Van de dienst zelf, van al die wijzigingen in stelsel en methodes, van directeur-generaal Jenny Thunnissen?
Intern heerst er onder 30.000 medewerkers een ‘enorme bevlogenheid,’ meldde Thunnissen in een overheidscirculaire: “Externe gerichtheid zit er bij ons ingebakken.” Natuurlijk wordt er intern ook wel eens gemopperd en geklaagd, maar “mopperen heeft een functie”.
Gemopperd op belastingen wordt er al sinds de uitvinding ervan. De Belastingdienst zou het voor zichzelf misschien niet leuker, maar wel makkelijker kunnen maken met een simpeler belastingstelsel. Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de aangifte voor ondernemers in Nederland makkelijker is dan in Brazilië, maar extreem veel moeilijker dan op de Malediven. Wat ook helpt: niet meer staken als iedereen zijn aangifte aan het invullen is, zoals in maart gebeurde.
Dat is wennen, de naam van die nieuwe hoofdverantwoordelijke voor de Belastingdienst. Gelukkig heeft de Belastingdienst ook een hoop routine in huis. Voor wie geschrokken is van die plotselinge bevlogenheid: ambtenaren die met hun handen in de zakken een kast met ordners staan te bestuderen, komen bij de Belastingdienst ook nog gewoon voor.

20 TomTom

Ceo: Harold Goddijn
Ranking 2007 2006 2005
Overall 20 24 340
Arbeid 86 102 –
Business 99 – –
Strategie 12 14 140

Om het hoofdkantoor van TomTom te bereiken, neme men op de A1, komend vanuit oostelijke richting, op het
knooppunt Watergraafsmeer de A10 richting Ringweg Oost, na 3 kilometer de afslag Duivendrecht, na 450 meter de afslag Gooiseweg, waarna het via Wibautstraat, Rhijnspoorplein, Waterlooplein, Utrechtse- en Amstelstraat naar het Rembrandtplein voert, waar TomTom gevestigd is op nummer 35. Een kind kan de was doen eigenlijk, maar met een TomTom-navigatieapparaat ben je alerter, minder gespannen en heb je minder kans op ongelukken, zo heeft onderzoek van TNO uitgewezen.
Eenmaal bij TomTom gearriveerd, hoef je volgens de in dit onderzoek ondervraagde managers van de werksfeer niet te veel te verwachten, en zaken doen ze liever ergens anders: 86ste en 99ste op ‘arbeid’ en ‘business’. Bij TomTom zijn ze er niet rouwig om, zolang die managers naar hun andere zakelijke contacten rijden met een nieuwe TomTom Go of TomTom One voor in de auto. Waar ze die 86ste plaats op ‘arbeid’ aan hebben verdiend, weten ze niet: “TomTom is heel internationaal gericht, maar kent een informele werksfeer,” zo staat op de website, hiermee suggererend dat beide kwaliteiten elkaar normaal gesproken uitsluiten. Hoe het ook zij: bij TomTom heet de ceo Harold, Alexander is de coo en Marina de cfo.
Het traditionele autorijden – hij sturen, zij kaartlezen en de daaruit voortkomende onenigheid – behoort al tot het verleden voor 230 euro. De prijsdaling van TomToms leidde, ondanks uitstekende resultaten, tot een koersdaling van het aandeel TomTom, sinds vorig jaar opgenomen in de AEX-index, die wordt bijgehouden aan het Beursplein 5. Je komt er vanaf het Rembrandtplein via het Muntplein, het Rokin, de Dam en het Damrak. De tram verdient de voorkeur. Lopen kan ook.

21 Randstad

Ceo: Ben Nooteboom
Ranking 2007 2006 2005
Overall 21 29 33
Arbeid 37 45 34
Business 11 20 30
Strategie 29 29 44

Uitzendconcern Randstad heeft inmiddels ook een uitzendfiliaal op Second Life, want wie eenmaal een tweede leven op internet is begonnen, gaat natuurlijk niet de hele dag virtueel achter de geraniums zitten. Er moeten Linden-dollars worden verdiend, en via bemiddeling van Second Life-Randstad kun je aan de slag bij bedrijven als ABN Amro, Adidas en Toyota. Voor sommige functies moet je dan weer in real life op sollicitatiegesprek komen, waarna je bij bevredigend verloop echte euro’s gaat verdienen.
In het eerste leven is Randstad ook goed bezig. De winst steeg vorig jaar met liefst 50 procent tot 360 miljoen euro, de omzet nam met 23 procent toe tot 8,2 miljard euro. Daarmee haalt het concurrent Vedior in en is Randstad nu na het Frans-Zwitserse Adecco en Manpower uit de Verenigde Staten de derde uitzendorganisatie ter wereld. Randstad haalde de groei vooral uit Duitsland, waarin het concern flink heeft geïnvesteerd. Vedior investeerde weer in Frankrijk, waar de uitzendmarkt stagneert. Eén-nul voor Randstad, kun je zeggen. In de MT500 wordt het niet vertaald in een toegenomen waardering op het onderdeel ‘strategie’: daarin blijft Randstad 29ste.
In de overall-lijst maakt Randstad een sprongetje van de 29ste naar de 21ste plaats. Zaken doen met Randstad bevalt prima: elfde op dit onderdeel, negen plaatsen winst. Het kan niet op voor Randstad, en wie weet wordt het volgend jaar allemaal wel nog mooier, want 2007 beloofd nóg beter te worden dan 2006. ‘Groei uitzendmarkt goed voor Randstad,’ voorspelt De Telegraaf. Nederlandse managers aarzelen een beetje of ze het allemaal willen meemaken: in de categorie ‘arbeid’ blijft Randstad met een 37ste plaats wat achter. Toch ook hier acht plaatsen winst.

22 IBM

Ceo: Samuel Palmisano
Algemeen directeur IBM Nederland: Harry van Dorenmalen
Ranking 2007 2006 2005
Overall 22 35 14
Arbeid 22 55 18
Business 24 41 13
Strategie 25 24 14

Nederlandse managers hebben er weer zin in, om een van de 320.000 medewerkers te worden van het grootste ict-bedrijf ter wereld. Waar het imago van het computerconcern als werkgever vorig jaar te lijden had onder een grootscheepse reorganisatie waarbij ruim 14.000 banen moesten verdwijnen, de meeste in Europa, veert dat nu met hetzelfde gemak weer op: 22ste plaats op ‘arbeid’, dezelfde als die IBM in de overall-lijst van de MT500 inneemt.
Alles aan IBM is groot, groter, grootst; het bedrijf boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 3,54 miljard dollar en een omzet van 26,3 miljard dollar, om eens wat te noemen, het is met 40.000 octrooien de grootste patenthouder ter wereld en als IBM bekend maakt om extra te investeren in India gaat het om een bedrag van 6 miljard dollar. Dat kan ‘lijen’ als daar bijvoorbeeld een order tegenover staat van 7,1 miljard, euro ditmaal, van het Duitse leger. Samen met technologieconcern Siemens gaat IBM 140.000 computers, 7000 servers en 300.000 telefoons leveren. ‘Fantastische technologie en fantastische producten’, wat volgens de Nederlandse website ‘reden nr. 24’ is om bij IBM te komen werken. Reden nr. twaalf: ‘Werken voor een bedrijf dat niet alleen een traditie kent, maar zelfs een traditie van succes’.
Die traditie is in 1896 begonnen door Herman Hollerith, de uitvinder van de ponskaart, die misschien ook niet helemaal bevroedde waar de oprichting van wat hij destijds de Tabulating Machines Company noemde, allemaal op uit zou draaien. In de MT500 van 2007 op een 24ste positie in de categorie ‘business’ en een 25ste op ‘strategie’.

23 Google

Ceo: Eric Schmidt
Ranking 2007 2006 2005
Overall 23 14 70
Arbeid 74 91 159
Business 145 90 –
Strategie 13 10 28

In november van het jaar 2000 schreef Het Financieele Dagblad over de chaos en ‘informatiemist’ op internet (‘de snelst groeiende uitgever van informatie aller tijden’, en hoe of zoekmachines orde in de chaos konden scheppen. Het waren de dagen van Altavista en onoverzichtelijke waslijsten met resultaten op ingetypte zoektermen, en in rap tempo ontwikkelden zich alternatieven. “Stanfords Google systeem is het vermelden meer dan waard,” schreef de krant, want Google interpreteerde de zoektermen op een slimme manier en had een ‘ranking-systeem’ waarbij de meest relevante resultaten boven aan in de lijst komen. Google was er eentje om in de gaten te houden.
Als je nu het woord ‘Google’ Googlet, levert dat in 0,04 seconden 811.000.000 resultaten op (ter vergelijking: Altavista is goed voor 25.800.000 hits). De zoekmachine, de meest gebruikte ter wereld, doorbladert in een fractie van een seconde vele miljarden webpagina’s (begin 2005 waren het er 8 miljard, tegenwoordig noemt Google geen aantallen meer), Google is ’s werelds op twee na meest bezochte site ter wereld (Yahoo! En MSN zijn de nummers 1 en 2), er zijn 380 miljoen ‘unieke’ bezoekers per maand, de diensten zijn inmiddels uitgebreid met Google Maps, -Earth, -Toolbar, -Images, -News, -Video, -Groups en wat al niet, en de oprichters Larry Page en Sergey Brin, destijds twee snotterige studenten, hoeven inmiddels niet meer op een miljard meer of minder te kijken.
Bij Google werken in de hele wereld niet meer dan 2500 mensen. Hun doel is om ‘alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken’. Dat klinkt even simpel als onmogelijk.
Een ‘googol’ is in de wiskunde het getal 1 met honderd nullen erachter. In de MT500 doet Google een wat bescheidener stapje terug van negen plaatsen. Dat terwijl Google vorig jaar door de marketingjury van de verkiezing CoolBranding nog werd verkozen tot sterkste merk van het land.

24 Ikea

Ceo: Anders Dahlvig
Ranking 2007 2006 2005
Overall 24 21 25
Arbeid 29 40 32
Business 43 31 32
Strategie 21 17 19

Sinds kort bestaat de kans dat u op bezoek bij vrienden in Chengdu, China, of Jekaterinaburg in Rusland wordt uitgenodigd om plaats te nemen op een Bertil, Olle of een Harry, waarna lokale specialiteiten worden geserveerd op een Jokkmokk of een Bjursta. Elk jaar komen er over de hele wereld tussen de twintig en dertig Ikea’s bij. Ook in Saoedi-Arabië weten ze wat het is om een zondagmiddag zoet te zijn met gebruiksaanwijzing, latjes en boutjes van Ikea. Onlangs opende het bedrijf een vestiging in het binnen de poolcirkel gelegen Haparanda, Zweden. Bij zulke gelegenheden zaagt Ikea-oprichter en eigenaar Ingvar Kamprad (80) traditioneel een blok hout door. Omdat hij nu ongeveer 260 van zulke blokken heeft doorgezaagd, is hij met een vermogen van 28 miljoen de op drie na rijkste man ter wereld.
Kamrad loopt overigens nog zo vaak hij kan bij Ikea-vestigingen binnen, blijkt uit een portret dat Management Team vorig jaar van hem maakte. Bij die gelegenheden controleert hij bijvoorbeeld of er niet te lange rijen voor de hotdogs staan. Ook knuffelt de ondernemer regelmatig zijn personeel.
De voor de MT500 ondervraagde managers hebben ook wel zin in zo’n knuffel: Ikea wordt 29ste in de categorie ‘arbeid’. Lichte achteruitgang in de overall-lijst en op ‘strategie’, wat minder lichte op ‘business’.
Goed nieuws is er ondertussen uit Stanford, VS, waar medewerkers van de universiteit bezig zijn om een robot te ontwikkelen die de Billy-boekenkast in elkaar kan zetten. Het kan nog tien jaar duren voordat hij klaar is.

25 TNO

Ceo: Hans Huis in ’t Veld
Ranking 2007 2006 2005
Overall 25 28 40
Arbeid 16 21 30
Business 22 25 43
Strategie 84 75 99

Van het opwekken van CO2-arme stroom tot de ins en outs van goed werkgeverschap, van de veiligheid van een woontoren in Almere tot het maken van drinkwater uit zeewater of de ontwikkeling van een drugs detecterende ‘drugsneus’, bij onderzoeksinstituut TNO weten ze alles en kunnen ze alles – bijna alles. Maar dat TNO zich dit jaar handhaaft op een hoge positie in de MT, zelfs nog iets stijgt, had geen onderzoeker kunnen voorzien.
Het vaak met Delft en Rijswijk geassocieerde TNO (ze zitten door het hele land en ook in Toronto, Yokohama en Brussel) is in dit onderzoek in populariteit de zestiende werkgever van het land. Het bevalt goed om TNO dingen te laten onderzoeken: 22ste op ‘business’. Alleen op ‘strategie’ blijft het instituut met een 84ste plaats wat achter, wellicht dat er in de veelheid aan onderzoeksonderwerpen geen strategie valt te ontdekken. TNO onderzoekt van alles en nog wat.
Je kunt er wel willen werken, bij TNO, maar je moet het ook nog kúnnen. Bij TNO werken hoogwaardige technici met een achtergrond in de wis- natuur- of scheikunde, de civiele- of elektrotechniek, de (werktuig-)bouwkunde of de lucht- en ruimtevaarttechniek. Zoals bekend hebben deze mensen leiding nodig, die de in dit onderzoek ondervraagde managers bereid zijn te geven. Als het niet te lang duurt dan: maar 21 procent van de Nederlanders wil doorwerken tot zijn 65ste, blijkt uit onderzoek van TNO.

26 Politie

Minister Guusje ter Horst
Ranking 2007 2006 2005
Overall 26 40 19
Arbeid 13 20 11
Business 34 59 31
Strategie 79 – 94

Vroeger op de lagere school wilden alle jongens altijd of straaljagerpiloot worden óf bij de politie, en wat de in dit onderzoek ondervraagde managers (m/v) betreft is er sindsdien weinig veranderd. De meeste zijn geen straaljagerpiloot geworden, maar een managementfunctie bij de politie is nog steeds een gekoesterde wens, blijkt uit de dertiende plaats op het onderdeel ‘arbeid’.
Werken bij de politie is afwisselend en onvoorspelbaar, zo schrijft de politie op de website. “De politie is altijd in bedrijf, 24 uur per dag,” staat er. “Politiewerk vergt tact, zelfbeheersing en doortastend optreden.” De politie heeft in Nederland het monopolie op het gebruik van geweld. “De politie treedt doortastend op, met inachtneming van ieders rechten.” Bij het lezen ervan ga je automatisch wat rechter op zitten.
Vorig jaar verdween de politie ineens uit de lijst ‘strategie’; de politie had het aantal controles en daarmee het aantal uitgeschreven bekeuringen flink uitgebreid, iets waar de ondervraagde managers misschien mee te maken kregen. Dit jaar terug op het onderdeel, op een bescheiden 79ste plaats, maar wat betekent strategie bij de politie? Boeven moeten ze vangen.
Uit een vorig jaar gehouden onderzoek onder de gehéle beroepsbevolking blijkt de politie de meest favoriete werkgever van het land. Dan is het goed om te weten dat na 2010 veel personeel met pensioen gaat. Voor als het wat die politiecarrière betreft bij dromen blijft: thuis achter de pc kunt u met Burgernet de politie helpen met het opsporen van criminelen en vermiste personen. Spannend.

27 KPMG

Bestuursvoorzitter: Ben van der Veer (KPMG Nederland)
Ranking 2007 2006 2005
Overall 27 43 22
Arbeid 27 33 22
Business 20 40 16
Strategie 38 76 39

Het Nederlandse hoofdkantoor van KPMG, gelegen aan de A9 in Amstelveen, is zo’n gebouw waar Nederlandse managers vaak langs rijden. Onwillekeurig blijft er toch iets van hangen, en als je er maar vaak genoeg langs rijdt, is de gedachte niet meer tegen te houden: ‘Hoe zou het zijn om…’ Niet iedereen heeft verstand van accountancy, belastingen of advies, en het vergt enig studiewerk en een aanzienlijke werkervaring voordat men partner wordt (in Nederland zijn er bij KPMG 211), maar dat zijn zaken waar je, gezeten achter het stuur op de A9, licht aan voorbij gaat.
Misschien liep het tegen Kerstmis en waren de ondervraagde managers op weg naar huis, met op de achterbank een groot kerstpakket, waarvan Nederlandse werkgevers er vorig jaar 4,7 miljoen uitdeelden, volgens KPMG-onderzoek. De onderzoekers maakten ook de dozen open, en troffen aan: tapas, relax- en sportpakketten, bakplaten en wafelijzers. Dit soort onderzoek doet KPMG ook, het is niet allemaal cijfers en moeilijk, moeilijk.
Het kantoor in Amstelveen blijft overigens niet lang meer een hoofdkantoor, want de Nederlandse tak van het accountantsconcern gaat fuseren met de Britse en Duitse tot KPMG Europe, een organisatie met een omzet van 3 miljard euro en 17 duizend medewerkers. Het hoofdkantoor komt in Frankfurt. Bestuursvoorzitter Ben van der Veer zei hierover: “Voor het personeel biedt het kansen om te werken in andere landen.”
Leuk! In de MT500 van 2007 komt KPMG sterk terug, na een gevoelige deuk in het imago vorig jaar. De moeilijke tijden voor accountants, met schandalen en een verplichte scheiding van accountancy en advies, lijken wat KPMG betreft achter de rug. De winst mag vorig boekjaar met een stijging van 2,6 procent wat zijn achtergebleven bij de verwachtingen, het personeel zul je er niet over horen; de afgenomen winstmarge was vooral gaan zitten in gestegen salarissen en training.

28 SNS Reaal Groep

Ceo: Sjoerd van Keulen
Ranking 2007 2006 2005
Overall 28 30 27
Arbeid 42 41 37
Business 17 24 24
Strategie 34 32 26

Op gepaste afstand van de grote drie en de een fractie kleinere nummer 4 onder de bankverzekeraars volgt dan SNS Reaal. Net wat minder in het nieuws, net wat minder mensen die weten waar het hoofdkantoor staat, hoe de bestuursvoorzitter heet. Het hoofdkantoor staat in Utrecht, bij de jaarbeurs (‘U herkent het gebouw aan de caleidoscoop’, aldus de routebeschrijving) en de ceo heet Sjoerd van Keulen.
Op de website vertelt Van Keulen waar het zijn bedrijf om te doen is, onder het kopje ‘Sjoerd van Keulen licht toe’. SNS heeft een duidelijke keuze gemaakt voor particulieren en het midden- en kleinbedrijf in Nederland, zegt Van Keulen, en de ambitie is om voor deze klanten de favoriete financiële dienstverlener te worden. “Wij willen groeien.”
De bankverzekeraar kocht flink in: van ABN Amro werd voor 810 miljoen euro een onderdeel van het voormalige Bouwfonds overgenomen, van ING nam SNS Reaal de Regio Bank over, om die onder te brengen bij zijn eigen CVB Bank. De combinatie Regio Bank – CVB Bank wordt geleid door Mark Straub, ‘het geheime wapen van SNS Reaal’, volgens Het Financieele Dagblad, iemand die graag een grap maakt, maar nooit ten koste van anderen.
Lichte winst in de MT500, vooral wat het imago als zakenpartner betreft: zeventiende, van plaats 24. De populariteit als werkgever blijft met een 42ste plaats ver achter bij de op dit onderdeel door de grote drie (en nummer vier) behaalde plaatsen. De in dit onderzoek ondervraagde managers werken liever bij een grote bank.
Verdrietig was het bericht dat SNS Bank wegens gebrek aan belangstelling stopte met de op jongeren van 15 tot 24 gerichte, online-MSN-betaalbuddy Bill. Des te opmerkelijker omdat een verzekeraar kort daarop een MSN-gezondheidsbuddy introduceerde: Koen. “Wij zien de toekomst van Koen positief in,” zei een woordvoerder.

29 NS

Ceo: Aad Veenman
Ranking 2007 2006 2005
Overall 29 19 26
Arbeid 26 14 20
Business 25 14 23
Strategie 40 45 50

Nederlandse managers stonden lange tijd nog liever elke dag drie uur in de file dan dat ze een voet zetten in die gele piep- en rammelbrigade van de Nederlandse Spoorwegen, maar dat is – voorzichtig – aan het veranderen. In navolging van NS-baas Aad Veenman zie je steeds meer zakenreizigers achter hun eersteklasraampjes zitten, op weg naar een afspraak, waar ze in 84,8 procent van de gevallen op tijd zullen arriveren (NS-punctualiteit van vorig jaar), naar kantoor, naar huis of misschien op weg naar een gratis drankje in de eersteklaslounge op Amsterdam CS, met een bar, een zitgedeelte en vergaderruimtes in de smaak van de zakenmens: hoogpolig tapijt, kunst aan de muur, computers, kranten en televisies. Gelukszoekers die met een eenmalig eersteklaskaartje ook wel eens in zo’n lounge naar binnen willen, is de NS te slim af: toegang is alleen voor mensen met een eersteklas-abonnement, een NS Business Card of een eersteklas internationaal kaartje.
Je moet op tijd komen voor een zitplaats: vorig jaar vervoerde NS opnieuw 5 procent meer mensen. Er kan nog meer bij: NS gaat ‘dynamische’ borden met treininformatie langs de snelweg plaatsen, zodat automobilisten in de file kunnen zien wanneer de eerstvolgende trein van het dichtstbijzijnde station vertrekt. Van de mensen die nu met de trein reizen, zijn de meeste tevreden: 68 procent geeft NS een zeven of hoger, onder meer omdat nu vaker wordt gemeld waaróm men stilstaat.
Na een sprong vooruit in de MT500 van vorig jaar is NS nu weer beland op het niveau van 2005, of zelf nog iets eronder. Misschien zijn de ondervraagde managers geschrokken van de vele botsingen op het spoor, of dachten ze in de file gewoon aan andere dingen dan aan de trein.

30 Dell

Ceo: Michael Dell
Ranking 2007 2006 2005
Overall 30 27 28
Arbeid 99 133 427
Business 23 12 25
Strategie 23 26 15

Twee jaar geleden waren de Dell-computers in veel kantoren niet aan te slepen, maar als ze dan eenmaal staan, doen ze het meestal ook wel een jaartje of wat. En als er als iets mee is, schijnt dat door Dell-servicemedewerkers in een mum te zijn verholpen: je hebt er geen omkijken naar. Al met al dachten Nederlandse managers vorig jaar misschien minder vaak aan zaken doen met Dell; de computerleverancier zakt elf plaatsen op het onderdeel ‘business’.
Op de arbeidsmarkt wordt Dell meer een ‘normaal’ bedrijf om voor te werken. Twee jaar geleden kwam het niet bij de ondervraagde managers op dat je ook bij Dell aan de slag kon, vorig jaar gingen ze er voorzichtig over nadenken, en dit jaar komt Dell in de MT500 dan binnen in de top 100 in de categorie ‘arbeid’. Dat ze bij Dell slim waren, wisten we al: 23ste op ‘strategie’, en aan die 30ste plek in de eindrangschikking is ook al niets bijzonders te ontdekken.
De praktijk buiten de MT500 bleek voor Dell weerbarstiger. Omzet en winst dalen, de Amerikaanse toezichthouder SEC begon een onderzoek naar mogelijke boekhoudkundige dwalingen en oprichter Michael Dell zag zich genoodzaakt opnieuw aan te treden als ceo. Het ergste was nog dat Dell zijn eerste positie in wereldwijde computerverkoop kwijtraakte aan grote concurrent HP.
De verkoop van desktops stagneert, en Dell profiteert niet van de toenemende vraag naar laptops. Consumenten willen een aan te schaffen product weer vaker eerst zien voordat ze het via internet bestellen, zeker als het bedrag door allerlei noodzakelijke uitbreidingen op de bon ruim twee keer zo hoog is als de aantrekkelijke prijzen uit de Dell-folder. Daarom wil Dell meer aandacht gaan besteden aan de particuliere klant.

31 Hewlett-Packard

Ceo: Mark Hurd / Algemeen directeur HP Nederland: Hans Daniels
Ranking 2007 2006 2005
Overall 31 45 18
Arbeid 87 126 36
Business 15 30 14
Strategie 26 43 17

En dan zit dat verdraaide Hewlett-Packard Dell in de MT500 ook nog eens op de hielen. Na topjaar (op MT500-gebied) 2005 verbleekte het imago van HP onder Nederlandse managers vorig jaar snel, in een jaar waarin met een wereldwijde reorganisatie 14.500 banen verdwenen en bestuursleden bleken te worden bespioneerd. Imago komt een paar maanden achter de feiten aan; in de dagelijkse bedrijfsvoering was 2005 voor HP een uitzonderlijk moeilijk jaar, waarin ceo Carly Fiorina met slaande deuren ‘terugtrad’ en HP ook nog eens door Dell werd ingehaald als grootste verkoper van pc’s ter wereld.
Inmiddels zijn de rollen weer omgedraaid, en is HP weer de grootste computerverkoper. De in dit onderzoek ondervraagde managers zijn er niet helemaal van overtuigd – terecht, met de recente geschiedenis in gedachten – of HP deze mooie positie zal vasthouden, en of zij daaraan zouden willen meewerken. Een bescheiden 87ste plaats derhalve op ‘arbeid’, licht beter dan Dell, maar de favoriete werkgevers van de Nederlandse managers zijn duidelijk andere bedrijven dan de twee Amerikaanse computerreuzen. Ze zijn goed bezig daar in Amerika (26ste plek voor HP op ‘strategie’), het is prima zaken met ze doen ook (vijftiende op ‘business’), maar als je daarmee klaar bent, wil je snel weer naar je eigen baas, of naar huis.
Grote kans dat thuis of bij de baas nieuwe HP-computers staan, en anders wel een mooie nieuwe HP all-in-one-printer, want die werden het afgelopen jaar ook weer uitstekend verkocht. Ook in Nederland. Nu de reorganisatie goeddeels is afgerond, is HP (over ‘Hewlett-Packard’ heeft niemand het meer in het bedrijf) ook hier weer op zoek naar nieuwe collega’s.

32 Stork

Ceo: Sjoerd Vollebregt
Ranking 2007 2006 2005
Overall 32 36 35
Arbeid 31 32 42
Business 31 39 36
Strategie 30 40 48

Misschien dat ze bij ABN Amro even hebben gebeld met oud-bestuursvoorzitter Jan Kalff, toen aandeelhouder en hedgefund TCI voor het eerst van zich deed spreken. Als president-commissaris van Stork weet Kalff wat het is. Bij het industrieconcern uit Naarden heten de belagers Centaurus en Paulson, met elk 16 procent van de aandelen-Stork met recht grootaandeelhouders. Ze willen dat Stork zich concentreert op de luchtvaartdivisie en de andere bedrijfsonderdelen, waaronder Food Systems (onder meer
kippenslachtmachines) en Technical Services, verkoopt.
Het bestuur van Stork, onder leiding van voorzitter Sjoerd Vollebregt, wil niet focussen maar juist groeien, met wat er is binnen de Stork-divisies en via overnames. Een meerderheid van de aandeelhouders stemde vóór splitsing, de bestuurders hielden vast aan de ingezette koers, waarop Centaurus en Paulson het vertrek wilden van de complete raad van commissarissen.
De partijen komen er niet uit, en nu moet er een oplossing worden gezocht door een drietal tijdelijk aangestelde ‘supercommissarissen’: voormalig minister-president Wim Kok, oud-Philips- en Ahold-bestuurder Dudley Eustace en oud-Akzo Nobel-bestuursvoorzitter en ervaren commissaris Kees van Lede. De aanstelling kreeg de instemming van Centaurus-baas Bernard Oppetit uit Frankrijk, die verder meldde geen kwade bedoelingen te hebben.
Tussendoor werd nog bekend dat het salaris van Sjoerd Vollebregt met 8 procent is gestegen, tot 1,33 miljoen euro. Dik verdiend, oordelen de in dit onderzoek ondervraagde managers, die de koers-Vollebregt belonen met een sprongetje van tien plaatsen in de categorie ‘strategie’. Ook in de overall-lijst gaat het de goede kant op met Stork, evenals met het imago van Stork als zakenpartner. De vraag naar de aantrekkelijkheid van Stork als werkgever leverde een 31ste plaats op, waarbij de respondenten waarschijnlijk uitgingen van een samenblijven van de Stork-divisies.

33 Ministerie van Justitie

Minister Ernst Hirsch Ballin
Ranking 2007 2006 2005
Overall 33 23 39
Arbeid 14 11 23
Business 40 27 57
Strategie 182 283 352

Ernst Hirsch Ballin was al eens eerder minister van Justitie geweest toen hij in september vorig jaar de tussentijds afgetreden Piet Hein Donner opvolgde, als ‘tijdelijk’ minister. Dit tijdelijke optreden beviel iedereen zo goed – collega’s, ambtenaren, Hirsch Ballin zelf – dat hij op dezelfde post mocht terugkeren in het nieuwe kabinet, terwijl Donner doorschoof naar Sociale Zaken. Donner staat bekend om zijn intelligentie, zijn rechtlijnigheid en zijn droge humor, professor Hirsch Ballin om zijn intelligentie en rechtlijnigheid. De combinatie ‘humor’ en ‘Hirsch Ballin’ levert op Google weinig relevante zoekresultaten op, ‘ernst’ en ‘Hirsch Ballin’ zeer vele.
Het is opvallend dat er geen enkel groot advocatenkantoor in deze top 50 staat; de juristen onder de voor de MT500 ondervraagden werken kennelijk liever voor de minister dan voor Houthoff Buruma, Nauta Dutilh of Loyens & Loeff. In de categorie ‘arbeid’ is het ministerie van Justitie in populariteit de veertiende werkgever van het land, vorig jaar zelfs elfde. Daarmee staat het ministerie tussen de Unilevers, de Akzo Nobellen en de Maxeda’s, en dat is misschien nauwelijks te geloven, maar wel hoopgevend: Nederlandse managers, de juristen onder hen, hebben het hart op de goed plaats – bij het belang van ons allen.
Meestal zijn managers in de problemen als ze met Justitie te maken krijgen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon zaken doen met het ministerie. Vorig jaar, bijvoorbeeld, stegen de uitgaven aan justitiële inrichtingen met 73 miljoen tot een totaalbedrag van liefst 1,7 miljard euro. Wie bouwt de cellen, wie levert het sanitair, wie de koffie? Handel! Veertigste op ‘business’.

34 Capgemini

Ceo: Paul Hermelin
Ranking 2007 2006 2005
Overall 34 58 35
Arbeid 23 48 26
Business 26 46 27
Strategie 55 92 61

Capgemini, voorheen Cap Gemini Sogeti, Cap Gemini Pandata, Cap Volmac en Cap Gemini Ernst & Young, is na een jaar afwezigheid terug in de top 50 van de MT500. Nog iets om trots op te zijn is dat het consultancybedrijf nu al drie jaar dezelfde naam heeft. Drie jaar geleden zette de directie in Parijs in op een rebranding, een beleid dat nu resultaten oplevert.
Consulting, technology, outsourcing, dat is waar het Capgemini blijkens het logo om te doen is. De afkorting ict komt nergens in dat logo voor, terwijl Capgemini toch vooral bekend stond als ict-consultant. Aan het eind van de magere jaren in de sector, in 2004, nam Capgemini de verstandige beslissing om zich breder te gaan profileren, als leverancier van ‘oplossingen’ op tal van gebieden, tot onderwijs, jeugd, welzijn, sport en cultuur toe. Zaken die dichtbij de mensen staan.
Capgemini beziet de organisatie van de klant met een ‘holistische benaderingswijze’, wat er in het kort op neerkomt dat het geheel meer is dan de som der delen. Samen met de klant bepalen de Capgemini-consultants groeistrategieën, zo staat op de website van Capgemini Nederland, via een ‘collaboratieve benadering’ realiseren ‘we’ een ‘gezamenlijke visie’. Dit met ‘onze mensen, ons kapitaal’, personeel dat gekenmerkt wordt door ‘eerlijkheid, durf, vertrouwen, vrijheid, teamgeest, bescheidenheid, plezier’.
Je zou bijna vergeten dat het ook om de pegels gaat, en daarmee gaat het gelukkig ook goed. Nog exclusief overnames groeide de omzet vorig jaar met 12 procent tot 7,7 miljard euro, terwijl de winst meer dan verdubbelde van 141 tot 293 miljoen. Daarmee blijft Capgemini volgens de berichten ‘de grootste ict-dienstverlener van Europa’, terwijl het bedrijf flink groeit in vooral India.
Niet bij de eerste tegenslag bij de pakken neer gaan zitten, dóórzetten. In een brief in Het Financieele Dagblad steekt Henk Broeders, lid van het Executive Committee van de Capgemini Group, ‘alle mavo-klantjes nog een extra hart onder de riem’: “Ik ben ook begonnen met een mavo-3-diploma. En verder dring ook ik er bij mijn kinderen sterk op aan om toch een hbo-studie te voltooien, als ze daar de capaciteiten voor hebben.”

35 Sony

Ceo: Sir Howard Stringer
Ranking 2007 2006 2005
Overall 35 32 34
Arbeid 68 54 68
Business 37 88 67
Strategie 24 18 21

Op de website van Sony Nederland staat de bedrijfsgeschiedenis mooi beschreven. “In 1924 werd in een kleine werkplaats in de Amsterdamse Kerkstraat ‘Brandsteder Spreekmachine Meubelen’ opgezet,” begint het verhaal, een bedrijf, gespecialiseerd in het maken van houten kasten voor grammofoons en luidsprekers. Na nog wat wederwaardigheden, waaronder de Tweede Wereldoorlog en de introductie van de televisie, komt Brandsteder in 1960 in contact met het grote Sony uit Japan, en uit deze samenwerking zal uiteindelijk Sony Nederland voortkomen, de organisatie die ervoor zorgt dat een nieuwe generatie kinderen nu geniet van zijn Playstation 3. De jeugd moest ze reserveren, de Playstations 3, een paar weken geleden geïntroduceerd. In de hele Benelux waren er maar 50.000 beschikbaar, veel te weinig natuurlijk, dat wist Sony ook wel. Maar verhalen over een ‘run op de nieuwe Playstation’ en ‘in mum van tijd uitverkocht’ zijn bij een introductie natuurlijk mooi. De arme kids die wel een PS3 wisten te bemachtigen, moeten het overigens doen met een Europese, ‘gestripte’ versie; Sony heeft een chip
uit het apparaat verwijderd, waardoor de productiekosten lager worden, maar waardoor ook sommige oudere spelletjes het op de PS3 niet meer doen. De kinderen zelf zien het probleem niet: dan kopen hun ouders toch nieuwe spelletjes?
Sony verdient er nog niet eens mee, met de nieuwste spelcomputer, door de kosten van onder meer marketing in Japen en de VS leed de divisie spelcomputers in het laatste kwartaal van vorig jaar een verlies van 343 miljoen euro. Wel goed lopen platte televisies en digitale camera’s, zaken die bij iederéén goed lopen.
Sony is ’s werelds tweede producent van consumentenelektronica, na het eveneens Japanse Matsushita, bekend van Panasonic. In de MT500 staat Sony dit jaar op plaats 35, 34 plaatsen achter onze eigen elektronicagigant.

36 Schiphol Group

Ceo: Gerlach Cerfontaine
Ranking 2007 2006 2005
Overall 36 25 31
Arbeid 19 18 17
Business 42 66 61
Strategie 51 31 40

Je kunt ook trouwen op Schiphol. Er zijn vier arrangementen. In ‘Ready for Take Off’ (deze is er ook in een retroversie) geef je elkaar het jawoord op een unieke locatie met spectaculair uitzicht op de platformen. Misschien zie je daar een wat gefortuneerder echtpaar met een ‘Ticket to Paradise’ in het huwelijksbootje stappen om vervolgens, met de hele ploeg, verder te feesten in het buitenland (een eigen vliegtuig huren behoort tot de mogelijkheden). Of je ziet een bruidspaar langs rennen met een ‘Say Yes and Go’-arrangement, ‘snel en efficiënt trouwen en dan het vliegtuig in’. Die hebben dan geen tijd meer om ‘hits van populaire artiesten, leuke tv-series, de nieuwste ringtones en wallpapers te downloaden op hun mobiele device’ in de Fuel for Travel-shop achter de douane.
Niet direct met de luchtvaart verbonden activiteiten worden steeds belangrijker voor Schiphol. Inkomsten uit parkeren, de verhuur van winkel- en kantoorruimte en zaken die de reiziger tot comfort strekken maken al 40 procent van de omzet uit. Schiphol is meer dan een plek waar vliegmaatschappijen landen en opstijgen (en daar goed voor betalen), Schiphol is ook de internationale koffie-ervaring van een kopje Starbucks-koffie.
Er komen meer passagiers, meer vrachtvluchten, meer vliegtuigen, die minder lawaai mogen maken en minder CO2 mogen uitstoten. Schiphol is een lastig, kwetsbaar bedrijf. Een luchthaven ter grootte van een middelgrote stad, alle moderns en hightechs zit erin, en ‘een buitje, en alles ligt plat,’ zoals je veel hoorde verzuchten na de sneeuwbuien en stormdagen van januari.
Nederlandse managers hebben zin om eraan mee te werken, aan Schiphol. Een plek in de top 20 op ‘arbeid’, al jaren. Elf plaatsen terug in de overall-lijst, denkelijk omdat het beleid van of omtrent Schiphol sommige van de ondervraagde managers niet helemaal beviel. Die waren waarschijnlijk vóór privatisering.

37 PricewaterhouseCoopers

Ceo: Samuel DiPiazza Jr.
Bestuursvoorzitter PwC Nederland: Jos Nijhuis
Ranking 2007 2006 2005
Overall 37 51 47
Arbeid 30 47 66
Business 32 32 38
Strategie 36 173 110

Vorig jaar op misschien wel de vervelendste plaats van de MT500, de 51ste, nét buiten de eregalerij. Destijds gemiddelde scores op onderdelen, met een groteske 173ste plaats op ‘strategie’ als negatieve uitschieter. Dat terwijl 2006 voor PricewaterhouseCoopers, ook wel PwC, in alle opzichten een uitstekend jaar was. Imago blijft een ongrijpbaar fenomeen.
Dit jaar is PricewaterhouseCoopers terug in de degelijke getallen die bij een accountant passen. PwC doet tegenwoordig in ‘Assurance, Tax en Advisory’, waarbij het controleren van jaarrekeningen, bij andere kantoren nog ‘Audit’ geheten, onder ‘Assurance’ valt. Alsof het bedrijf nadrukkelijke verwijzingen naar de accountancypraktijk wil vermijden. Terwijl ‘accountant’ natuurlijk een titel is om trots op te zijn, een professie waarbij het van belang is ‘de rug recht te houden’, zoals accountants graag beweerden, voordat heel wat ruggen bezweken onder het gewicht van de klanten.
Maar daar hebben we het niet meer over. Het jaarverslag van PwC in Nederland kreeg de titel ‘Ons doen en laten’, waarin PwC uiteenzet hoe en waarom het dingen laat die het bedrijf in problemen kunnen brengen, en hoe er toch een hoop te ‘doen’ overblijft. Ze verdienen er geld mee ook, de winst van PwC in Nederland steeg in het boekjaar 2005/2006 met 22 procent tot 94 miljoen euro, bij een omzet van 655 miljoen. Bij PwC Nederland werken 4500 mensen vanuit 17 kantoren.
Het moet mooi zijn om vanuit, zeg, kantoor Zwolle, te denken aan de wereldwijde organisatie waarvan je deel uitmaakt, corporate PwC, 140.000 mensen in 149 landen en 771 steden, met aan het hoofd Sam DiPiazza Jr, aan het werk in zijn mooie toren in New York, of thuis, ook in Manhattan, bij zijn vrouw. Ze heet Melody.

38 GetronicsPinkroccade

Ceo: Klaas Wagenaar
Ranking 2007 2006 2005
Overall 38 38 30
Arbeid 40 50 59
Business 41 33 42
Strategie 27 33 20

Cijfers zijn soms lastig te interpreteren. In december van het jaar 2005 kreeg Getronics-topman Klaas Wagenaar cijfers onder ogen van de toenmalige Italiaanse dochter, waaruit bleek dat de verliezen van Getronics Italia niet 3 à 4 miljoen euro bedroegen, zoals eerder was gemeld, maar 38 miljoen. Koersgevoelige informatie, zoals het heet. Wat te doen? Wagenaar besloot het nieuws nog even onder de pet te houden. Pas medio januari 2006 kwam Getronics met een winstwaarschuwing vanwege ‘Italië’. De gevolgen zijn tot de dag van vandaag merkbaar. Beleggers reageerden furieus, twijfel over het leiderschap van Wagenaar was geboren, het onderzoek naar de boekhoudfraude bij de Italiaanse dochter – inmiddels lang en breed verkocht, is nog gaande. Tegenover de forensisch onderzoekers van Ernst & Young verklaarde Wagenaar dat hij destijds de impact van de cijfers ‘niet goed had ingeschat’.
Dan de MT500. Na een jaar dat in Het Financieele Dagblad als een annus horribilis voor het softwarebedrijf is omschreven – ook activiteiten in de VS, België en het Verenigd Koninkrijk moesten worden afgewaardeerd, het nettoverlies bedroeg 145 miljoen euro, de schuld liep op tot bijna 300 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder – staat Getronics op plaats 38 in de overall-lijst, net als vorig jaar. De waardering voor de koers van de raad van bestuur nam met zes plaatsen toe, naar een mooie plaats 27 op ‘strategie’.
Hoe kan dat? We beperken ons tot de optimistische uitleg, die luidt dat de in dit onderzoek ondervraagde managers zich niet laten leiden door de waan van de dag, de blik gericht houden op de lange termijn, de grote lijn.
De aandelenkoers van Getronics, dat ook nog eens verdween uit de AEX, is inmiddels wat opgekrabbeld, door geruchten over een op handen zijnde overname door KPN, overigens ontkend door betrokken partijen. Duidelijk is dat de bestuurders van Getronics niet stil zitten. Zo hebben ze er een extern bureau op gezet om uit te zoeken wie van de medewerkers er toch steeds belt met De Telegraaf, met allerlei nieuws dat Getronics en topman Klaas Wagenaar niet kunnen gebruiken.

39 LogicaCMG

Ceo: Martin Read
Ranking 2007 2006 2005
Overall 39 26 44
Arbeid 38 24 78
Business 27 26 46
Strategie 44 39 54

De Brits-Nederlandse ict-dienstverlener LogicaCMG, dat een uitstekend jaar achter de rug heeft en het in alle opzichten beter doet dan branchegenoot GetronicsPinkroccade, één plek hiervoor, komt uit op plaats 39 van de MT500. De omzet van LogicaCMG steeg in 2006 met liefst 54 procent tot bijna 4 miljard euro, het resultaat voor aftrek van rente en belastingen steeg met 79 procent tot 322 miljoen. Er werden mooie opdrachten binnengehaald, contracten gesloten, met ING ter waarde van 200 miljoen euro, met het Britse ministerie van Defensie voor 120 miljoen, met brouwer Inbev en met Volvo. Er waren succesvolle overnames, onder meer van het Zweedse WM-data, en de divisie Telecom Products werd voor het mooie bedrag van 392 miljoen euro verkocht. De groei in Nederland bedroeg 10 procent, voor heel Europa verwacht LogicaCMG voor 2007 een groei van rond 5 procent. Ondanks al dat moois zakt LogicaCMG dertien plaatsen in de lijst. De aantrekkelijkheid als werkgever neemt volgens de Nederlandse manager met veertien plaatsen af en het door Martin Read en de zijnen gevoerde beleid kan ook niet op goedkeuring rekenen: vijf plekken in de min.
Hoe moeten wij hier nog cacao van roeren? Bewijst de uitslag de kracht van een merk, spreekt de naam GetronicsPinkroccade nou eenmaal meer tot de verbeelding dan die van LogicaCMG? Niet per se: vorig jaar stond LogicaCMG nog 26ste in de lijst, ver boven Getronics. Lopen veranderingen in imago met vertraging achter de feitelijke gebeurtenissen aan en worden ze pas later merkbaar, zoals de vloedgolf na de onderzeese aardschok? Was Getronics-voorzitter Klaas Wagenaar één van de in dit onderzoek ondervraagde managers?
We wachten op de MT500 van 2008. In de tussentijd mogen de geleerden zich over de problematiek buigen.

40 Siemens

Ceo: Klaus Kleinfeld
Bestuursvoorzitter Siemens Nederland: Martin van Pernis
Ranking 2007 2006 2005
Overall 40 57 24
Arbeid 66 80 29
Business 30 60 21
Strategie 32 46 29

Verduistering, omkoping, belastingontduiking, liefhebbers van krimi’s konden de afgelopen tijd hun hart ophalen bij Europa’s grootste elektronicaconcern, Siemens uit Duitsland. Om opdrachten binnen te halen betaalden medewerkers van Siemens 420 miljoen euro smeergeld aan opdrachtgevers, justitie en de fiscale opsporingsdienst deden een grootscheepse inval in Siemens-kantoren en privé-woningen in Duitsland en Oostenrijk, een Siemens-bestuurder werd gearresteerd, medewerkers belandden in de gevangenis, de naam van cfo Joe Käser viel in verband met de corruptie. Eerder al was de goede naam van Siemens aangetast door het faillissement van de divisie mobiele telefoons, kort nadat Siemens die van de hand had gedaan. En een paar maanden geleden kreeg het concern van de Europese Comissie een boete van 423 miljoen euro voor het maken van illegale prijsafspraken. Ergere imagoschade dan Siemens het afgelopen jaar opliep, kan een bedrijf nauwelijks oplopen.
Laten we ons beperken tot het goede nieuws, zo sprak Siemens-ceo Klaus Kleinfeld in de Olympiahalle in München de 12.000 verzamelde aandeelhouders toe. Een bedrijfsonderdeel ging met succes naar de beurs, er werd een Amerikaanse softwareontwikkelaar gekocht, en alle bedrijfsonderdelen lieten mooie winstcijfers zien.
Eigenlijk wel spannend, die affaires, oordelen de voor de MT500 ondervraagde managers, die Siemens belonen met een winst van zeventien plekken en een re-entry in de top 50, op een 40ste plaats. Je hebt wat om over te praten bij de koffieautomaat, nietwaar. Niet dat men daar te lang blijft staan; zo fantastisch is werken bij Siemens ook weer niet, getuige een 66ste plaats op de categorie ‘arbeid’. Maar met het beleid van het management is niets mis en met Siemens is het goed zaken doen, zo is te zien aan een 30ste plaats in de categorie ‘business’.
Volgens cfo Joe Käser was het wat die 420 miljoen betrof onduidelijk of het ging om smeergeld of om ‘adviseurshonoraria waarvan niet duidelijk is of ze aftrekbaar zijn,’ zo mocht Het Financieele Dagblad noteren. Wat wel duidelijk is, meldt Käser op de website van Siemens: “Transparantie en verantwoordelijkheid zijn sleutelaspecten van goed Corporate Govenance voor ons.”

41 Océ

Ceo: Rokus van Iperen
Ranking 2007 2006 2005
Overall 41 69 67
Arbeid 41 59 118
Business 36 79 47
Strategie 37 69 62

Océ, van de printers en de kopieerapparaten. Een goudeerlijk bedrijf met een thuisbasis in Venlo en overzichtelijke doelstellingen: zoveel mogelijk printers, kopieerapparaten en scanners verkopen. Eerlijk duurt het langst: na jaren van afwezigheid komt het voormalige Van der Grinten N.V. binnen in de top 50 van de MT500, op de 41ste plaats. Eenzelfde plek in de rangschikking van favoriete werkgevers, de categorie ‘arbeid’, 36ste in die van zakenpartners, 37ste op
‘strategie’.
Océ wil het aantal printers en kopieerapparaten bij klanten drastisch verhogen, als het niet anders kan óók met apparaten van concurrenten als Toshiba, Sharp en Konica Minolta. Zo hebben de vijfduizend technici van Océ ook voldoende werk omhanden en krijgt de fabrikant toegang tot grote klanten, verklaarde bestuursvoorzitter Rokus van Iperen in een toelichting. “We krijgen in een veel hoger tempo veel meer machines op de markt.”
De resultaten over 2006 leken wat tegen te vallen, maar dat kwam door een eenmalige meevaller in de boeken van het jaar ervoor. Na een boekhoudkundige correctie kon Océ een ‘genormaliseerd’ bedrijfsresultaat laten zien, dat uiteindelijk met 46 procent gestegen bleek tot 113 miljoen euro.
Océ wil groeien, vooral in Azië. De slapende reuzen China en India werden wakker en begonnen intensief te kopiëren en te printen. En het is nog maar het begin. De Chinese printmarkt maakt nog maar 20 procent uit van bijvoorbeeld de Duitse markt, zei Van Iperen al. Dus ook daar moeten printers naartoe, liever niet van Xerox, HP of Canon, maar van Océ uit Venlo.

42 Ministerie van OCW

Minister Ronald Plasterk
Ranking 2007 2006 2005
Overall 42 52 32
Arbeid 17 31 16
Business 52 49 35
Strategie 451 – 351

Met ruim drieduizend medewerkers in en rond de Hoftoren in Den Haag een relatief klein ministerie, maar wel met het grootste budget van allemaal. In 2007 mag O, C en W 29 miljard euro verdelen, over Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, sectoren waaraan je zoals bekend nooit genoeg besteedt, nooit genoeg kúnt besteden ook, want wie bepaalt dat de mensen nu wel genoeg opera hebben gezien, dat ze nu wel een keer zijn uitgeleerd?
De voor dit onderzoek ondervraagde managers hebben er zin in, om dat mede te gaan bepalen. Met een zeventiende plek op ‘arbeid’ is het ministerie van OCW een populaire werkgever, in deze deellijst precies tussen TNO en Maxeda in. Je kunt van alles in de Hoftoren doen, de medewerkers van OCW werken het hele alfabet door, zoals ze het op de website van het ministerie hebben gezet, van de A van Achterstandenbeleid, de B van Bachelor-Master, via Culturele Diversiteit en Emancipatie naar de W van Weer samen naar school.
Beleid konden de managers er vorig jaar niet meteen in ontdekken, in het bewind van de vorige minister, Maria van der Hoeven. De 451ste plaats op ‘strategie’ van dit jaar houdt ook niet over. Het spreekt voor zich dat het allemaal gaat veranderen nu er een echte wetenschapper minister is geworden, prof. dr. Ronald Plasterk. Hij krijgt te maken met medewerkers die niet langer gekoppeld zijn aan een bepaalde onderwijssector, maar meer volgens een ‘thematische structuur’ werken, nog een idee van Van der Hoeven, volgens wie het ministerie beter moest gaan inspelen op actuele maatschappelijke vraagstukken.
Een thematische opzet die beter aansluit bij maatschappelijke vraagstukken, misschien kan Plasterk eens bij de scholen informeren hoe dat is bevallen.

43 Apple

Ceo: Steve Jobs
Ranking 2007 2006 2005
Overall 43 37 114
Arbeid – 115 265
Business 250 98 406
Strategie 20 19 53

Als de ceo al een spijkerbroek aanheeft, moet het er op de werkvloer al helemaal informeel aan toe gaan, medewerkers moeten er, behangen met iPods in alle kleuren van de regenboog, zo ongeveer op rolschaatsen rondrijden, om in het voorbijgaan af en toe een toets aan te slaan van hun prachtig vormgegeven apparatuur, lekker lanterfanten, creatief zijn, de dag vliegt om, niks mis met werken bij Apple, zou je zeggen. Maar de voor de MT500 geconsulteerde managers krijg je er met geen stok naar binnen. Apple komt niet voor in het lijstje ‘arbeid’, wat zoveel wil zeggen als dat de managers de naam Apple te weinig noemden, of minstens vijfhonderd andere werkgevers prefereerden boven de computerbouwer uit Cupertino, Californië.
Misschien dat de managers van The Beatles houden en partij kozen in de rechtszaak die Apple met de twee overgebleven Beatles moest voeren vanwege de overeenkomst in naam tussen Apple en Apple Corps, de platenmaatschappij van The Beatles. Apple was zich met zijn
online-muziekwinkel iTunes ook met
de verkoop van muziek gaan bezighouden, iets wat The Beatles niet zinde. Consumentenorganisaties en de Europese Commissie beviel het weer niet dat die iTunes alleen zijn af te spelen op een iPod, wat zou duiden op machtsmisbruik en ongeoorloofde koppelverkoop. De Amerikaanse mededingingsautoriteit adviseerde Apple-concurrenten overigens niet te zeuren, zeker niet in de rechtszaal, maar zelf te innoveren.
En zo is het. Bij Apple is alles nieuw, steeds weer. Nu is er Apple tv, in het najaar kunnen we hier de iPhone kopen. Waarom toch dat streepje bij ‘arbeid’, die 250ste plaats op ‘business’? Angst al die nieuwigheid niet meer te begrijpen? Dan is het goed nieuws dat de Apple Store naar Europa komt. Daar kun je de spullen gewoon aanraken.

44 Rijkswaterstaat

Minister Camiel Eurlings
Directeur-generaal Bert Keijts
Ranking 2007 2006 2005
Overall 44 34 46
Arbeid 24 34 44
Business 35 21 37
Strategie – 67 –

Het was ‘een mooie uitdaging voor volgend jaar,’ stond in de MT500 van 2006 bij Rijkswaterstaat, om iets te doen aan die 67ste plaats op strategie. Iets veranderd is er dit jaar wel, maar niet ten goede. Het panel van managers dacht bij ‘strategie’ aan andere bedrijven of instellingen dan Rijkswaterstaat. Niet dat er zoveel mis is met de strategie, Rijkswaterstaat werkt nog altijd aan ‘droge voeten, schoon en voldoende water en aan de vlotte en veilige doorstroming van het verkeer’. We hielden droge voeten dit jaar, nog wel, en zoals het gaat met een dienst als Rijkswaterstaat: je merkt er pas wat van als er iets niet goed gaat.
De tienduizend medewerkers van de dienst – het uitvoeringsorgaan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat – staan zelf ook regelmatig in de file, op weg naar een van de tweehonderd Rijkswaterstaat-vestigingen in den lande. “Nederland loopt vast,” constateren ze op de website van Rijkswaterstaat. Verder: “Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt en de bodem daalt.” Het is niet niks. “Dit vraagt om enthousiaste en dynamische mensen met nieuwe ideeën,” schrijft de dienst, om mensen die “resultaatgericht denken en werken”.
Deze zelfstandig werkende mensen met een ‘pro-actieve instelling’ zijn onder meer verantwoordelijk voor de aanleg van de HSL-Zuid. Van Parijs naar Wenen, van München naar Madrid, in heel Europa schieten de HSL’s al een paar decennia heen en weer, maar een beetje opschieten in de trein tussen Amsterdam en Brussel is een project dat nu al zo’n tien jaar duurt. Dan kun je beter met de auto. “De gebruikers van weg en water willen vooral vlot, veilig en goed geïnformeerd van A naar B reizen,” schrijft Rijkswaterstaat. Een projectleider bij werkzaamheden aan de A2 helpt daarbij. “Ik houd van een mooi brok techniek,” zegt hij. “Je bouwt uit lossen elementen een hele weg op. (..) Het wordt trouwens nog leuker als je iets onverwachts meemaakt. Je stuit tijdens het graven bijvoorbeeld op een bom, waardoor je alles moet stilleggen. Dan moet je er samen een mouw aan zien te passen.”

45 Essent

Ceo: Michiel Boersma
Ranking 2007 2006 2005
Overall 45 41 57
Arbeid 46 43 149
Business 33 58 34
Strategie 49 34 60

Essent is al de grootste, Nuon de op een na grootste, en met de op 1 februari aangekondigde fusie ontstaat een energiebedrijf dat meer dan 60 procent van de Nederlandse energiemarkt in handen heeft. Een bedrijf met 20.000 medewerkers, vijf miljoen klanten in Nederland, België en Duitsland en een gezamenlijke omzet van bijna 13 miljard euro. Te groot, te veel, vindt de Nederlandse Mededingingsautoriteit, die vreest voor minder concurrentie en hogere tarieven. EssentNuon zou elektriciteitscentrales en klanten moeten verkopen, iets wat Essent en Nuon zelf niet nodig vinden.
Voor 1350 overbodige medewerkers zal een oplossing worden gevonden. Voor meer hoofdbrekens zorgen wellicht vragen over de toekomst van het management. Essent heeft topmanagers en Nuon ook, en het is niet de bedoeling dat die in het nieuwe bedrijf een dubbelgroot gezelschap van topmanagers gaan vormen. Tientallen managers verkeren in een onzekere situatie, een kwestie waar de mededingingsautoriteit en vijf miljoen huishoudens nou nooit eens bij stilstaan.
Vermoedelijk blijft het niet bij de binnenlandse fusie; in de Europese energiemarkt is EssentNuon vergeleken met bedrijven als Eon en RWE (Duitsland) of EDF (Frankrijk) nog steeds een bescheiden speler. Het fusiebedrijf is zich al druk in Europa aan het oriënteren, en het is zaak dat de politiek zich daar niet te veel mee bemoeit. In discussies over de vrije energiemarkt en gestegen tarieven gaat het steeds over de energiebedrijven. Ten onrechte, meent Essent op zijn website. “De échte reden voor de gestegen energieprijzen moet gezocht worden bij de overheid. Door de aardgasprijs te koppelen aan de olieprijs en de belastingen flink te verhogen, heeft die immers een flink aandeel gehad in de prijsstijging van de afgelopen jaren. Energiebedrijven treft geen blaam.”

46 Aegon

Ceo: Donald J. (‘Don’) Shepard
Directievoorzitter Aegon Nederland:
Johan van der Werf
Ranking 2007 2006 2005
Overall 46 42 41
Arbeid 55 56 47
Business 45 37 52
Strategie 41 37 49

De perikelen met door Vliegwiel-lease en Sprintplan gedupeerde beleggers zijn achter de rug. Het gaat weer goed met Aegon, het imago is weer fris als het schaatspak van de kernploeg. Aegon is een A-merk en wil dat weer weten ook. Volgens analisten groeit de omzet van de verzekeraar (2005: ? 30,4 miljard, over 2006 zijn geen mededelingen gedaan), de komende vijf jaar nog eens met minimaal 12 procent, de winst bedroeg vorig jaar 2,8 miljard euro en er werden voor 775 miljoen nieuwe polissen en aanverwanten verkocht. Na moeilijke jaren is Aegon weer terug in de gunst van de belegger, van de meer professionele dit keer.
In dit verband legde Aegon in maart beslag op een Lipper Fund Award en een Standard & Poor’s Cash Fund Award, beide prestigieuze prijzen voor aandelenfondsen, wapenfeiten waar de verzekeraar op zijn site met trots gewag van maakt. Behalve de prijzenkast is ook de kas voor overnames goed gevuld. Aegon kijkt vooral naar Zuid- en Oost-Europa, maar ook naar China, Mexico, Oekraïne en Roemenië, naar de halve wereld in feite, waar het via snelle acquisities of ‘plug-ins’ zijn slag wil slaan. Via joint-ventures groeit Aegon in India, Spanje, Italië en Duitsland.
Waar economieën groeien, krijgen mensen meer te verliezen. De behoefte aan verzekeringen stijgt navenant. Ook worden mensen overal steeds ouder, met alle gebreken en zorgen om de oudedagsvoorziening van dien. Groeikansen voor Aegon. Ceo Don Shepard gaat het allemaal niet zo lang meer meemaken, want die gaat zelf met pensioen. Zijn opvolger wordt in eigen Aegon-gelederen gezocht.

47 Atos Origin

Ceo: Bernard Bourigeaud
Ceo Atos Origin Nederland: Rob Pols
Ranking 2007 2006 2005
Overall 47 53 42
Arbeid 35 57 38
Business 38 50 49
Strategie 145 53 70

Na een jaar van afwezigheid is Atos Origin terug in de top 50, op een 47ste plaats. Van alle bedrijven is de Frans-Nederlandse ict-dienstverlener de op 34 na aantrekkelijkste, zo schatten de voor de MT500 ondervraagde managers in. Misschien herkennen ze zich in het profiel dat Atos Origin voor zijn medewerkers heeft opgesteld, voor alle 46.000, verspreid over veertig landen, waar het bedrijf kantoren heeft neergezet met ‘een van de meest multiculturele, veelzijdige, responsieve en uit allerlei disciplines bestaande werkomgevingen ter wereld’.
Bij Atos Origin werken mensen die behalve verstand van informatietechnologie ‘frisse ideeën, andere gezichtspunten en individuele flair’ inbrengen. “Het is eenvoudig,” schrijft Atos Origin. “Je komt naar je werk als de persoon die je bent: een zelfsturend iemand die werkt met een hoge mate van professionele autonomie.”
Als de medewerkers zichzelf sturen, hebben de managers de handen vrij voor het bedrijf als geheel. Daarmee gaat het wat minder, iets wat hier tot uiting komt met een 145ste plaats op ‘strategie’. De activiteiten in het Verenigd Koninkrijk en Italië renderen slecht. Om omzet en winst op te stuwen heeft Atos Origin een reorganisatieplan bedacht dat drie jaar gaat duren. Dit alles onder aanhoudende geruchten dat durfkapitalisten Atos Origin zouden willen overnemen. Volgens Atos Origin is er niets aan de hand.

48 Corus

Ceo: Philippe Varin
Ranking 2007 2006 2005
Overall 48 46 92
Arbeid 67 92 119
Business 98 76 784
Strategie 33 28 47

De zeggenschap over het tussen Velsen en IJmuiden gelegen industrieel erfgoed van de voormalige Hoogovens komt steeds verder van huis te liggen; nu bij Tata Steel in India, dat het in 1999 door een fusie tussen Hoogovens en Britisch Steel gevormde Corus in februari overnam. Grote man bij Tata is Ratan Tata, 70 jaar oud en een beroemdheid in India. Het familie-imperium van Tata vertegenwoordigt een waarde van rond 47,4 miljard dollar, waarvan het nu een deel in staal en aluminium steekt.
Dat lijkt een goede keuze. “Metaal is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven,” schrijft Corus op zijn site. De lijst van dingen die van metaal gemaakt zijn is eindeloos. Van blikjes zalm tot de Petronas Towers in Kuala Lumpur, van de Ford Mondeo tot het dak van De Kuip, ze waren er niet geweest zonder materiaal en advies van Corus. Van staal krijg je nooit genoeg: na de overname gaat Tata Steel per jaar wereldwijd 23,5 miljoen ton staal produceren.
De Nederlandse managers weten ondertussen nog steeds niet helemaal zeker of ze zich met hun goeie Italiaanse schoenen in de buurt willen wagen van de gloeiende ketels bij IJmuiden: 67ste plek op ‘arbeid’. Voor zover ze er zaken hebben gedaan of daarover nadenken, wordt dat gewaardeerd met een 98ste plaats in die categorie. Met de strategie van Corus, inclusief verkoop, is niets mis: 33ste op dat onderdeel.
 

 

49 Gemeente Amsterdam

Burgemeester Job Cohen
Ranking 2007 2006 2005
Overall 49 54 54 Arbeid 33 29 33
Business 49 85 63
Strategie 167 143 272

In navolging van veel in deze top 50 beschreven bedrijven, die, als ze er al niet gevestigd waren, met hun hoofdkantoor naar Amsterdam verhuizen, zou een goed deel van de in dit onderzoek ondervraagde managers het ook wel eens in de hoofdstad willen proberen. De Gemeente Amsterdam is met een 49ste plaats de eerste in de MT500 voorkomende gemeente. Als werkgever was Amsterdam al populair, en dat blijft zo: 33ste op ‘arbeid’.
In Amsterdam is altijd wat te doen, ook na kantoortijd. Voordat 20.000 medewerkers van veertien stadsdelen (en de gemeente als geheel) zich na vijven storten in het rijke aanbod van kunst, cafés en cultuur, zijn ze bezig geweest met zaken die variëren van voorleesavonden in de bibliotheek tot de ontwikkeling van de Zuidas. Stressbestendigheid en een flexibele geest komen van pas in de vrolijke chaos die stad en bestuurlijke organisatie kenmerkt.
Amsterdam moet als vestigingsplaats, in cultureel en toeristisch opzicht weer bij de Europese top gaan behoren. De halve stad staat in de steigers, overal staan hijskranen, overal wordt geklopt, gezaagd en gegraven, onder meer voor de metrolijn van Noord naar Zuid die bijna om de maand duurder uitvalt. Er komt een nieuw Centraal Station, een nieuw Stedelijk Museum, alles wordt anders, alles wordt nieuw, al duurt het wel even. Behalve het in een wervingscampagne gevraagde ‘talent’ moet je voor Amsterdam ook vooral geduld hebben. Toch, al is het niet altijd fraai wat er gebeurt, het gebeurt in Amsterdam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

50 Nuon

Ceo: Ludo van Halderen
Ranking 2007 2006 2005
Overall 50 89 107 Arbeid 88 75 120
Business 44 134 65
Strategie 43 96 166

Nuon is een bedrijf met een fantastisch imago. Dat kan niet anders, anders word je geen 50ste in de MT500, laat je geen 450 bedrijven achter je, nog afgezien van de vele tienduizenden die niet eens in de buurt van de lijst komen. In
populariteit de 88ste werkgever, de
44ste zakenpartner, in strategisch opzicht 43ste van iedereen, van zulke
bedrijven zijn er niet veel.
Essent gaat samen met een energieproducent die het vizier op de toekomst gericht heeft, die in toenemende mate leeft van de wind, de zon en het water. Op de website kunnen 2,8 miljoen klanten lezen waarom ze hun maandelijkse energierekening het beste van Nuon kunnen krijgen. Omdat Nuon altijd bereikbaar is, onder meer, omdat ‘u ook aan de toekomst denkt’, voor zekerheid kiest en bewust omgaat met energie. “Voor Nuon staat voorop dat u zorgeloos kunt genieten van een warme douche en een behaaglijke kamer.”
De wereld van de energie is een boeiende wereld. Onder ‘weetjes’ geeft Nuon informatie over ‘alles wat u altijd al wilde weten over energie, maar nooit durfde vragen’. ‘Een bliksemstraal bevat maar 10kWh aan energie’ staat er onder meer (waar maken we ons eigenlijk druk om). Nuon moet rekening houden met piekdrukte bij belangrijke voetbalwedstrijden, en om explosiegevaar van het reukloze aardgas te voorkomen, wordt aan het gas een kenmerkende geur toegevoegd, schrijft Nuon. “Het is een onaangename en doordringende uiengeur.” 50ste, in wellicht het laatste jaar van zelfstandig bestaan.