Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT500 advertorial – Atos Origin Nederland

Ondernemingen investeren weer in het stroomlijnen van hun bedrijfsprocessen. Ze zijn op zoek naar concurrentievoordeel, door het verkorten van hun time-to-market, én naar het kostenefficiënt inrichten van hun IT-processen. Voor Atos Origin zijn innovatie, outsourcing en het industrialiseren van IT-processen sleutelwoorden in 2007.

Atos Origin, met vijftigduizend werknemers actief in veertig
landen, adviseert, bouwt en onderhoudt IT-oplossingen voor multinationale ondernemingen en de top van het mkb. In Nederland is Atos Origin marktleider in IT-dienstverlening met een omzet van circa een miljard euro en negenduizend werknemers op de loonlijst. De afgelopen jaren is de onderneming sterk gegroeid in een moeilijke markt. Ook voor 2007 heeft de onderneming weer een ambitieuze doelstelling geformuleerd van 8,5 procent organische groei. “Ambitieus? Ja! Maar zeker
haalbaar.”

Uitersten in de waardeketen
Rob Pols, CEO van Atos Origin Nederland, is overtuigd van de groeipotentie van zijn onderneming. “Wij zijn uitermate goed gepositioneerd om te kunnen voldoen aan de eisen die de markt op dit moment stelt. Door onze mix van consult, build en operate zijn we in staat om de uitersten in de waardeketen – innovatie en lage kosten – in te vullen. Met Atos Consulting hebben we enorme kennis van industrieën, markten en de daarbij behorende bedrijfsprocessen. Systems Integration is verantwoordelijk voor IT-infrastructuren en Managed Operations voor kostenefficiënt beheer. Deze brede scope van disciplines én onze aanwezigheid in veertig landen garanderen dat wij elke klant grensoverschrijdend kunnen servicen.”

Concurrentievoordeel
Waren klanten voorheen op zoek naar een IT-oplossing voor een specifiek probleem, nu kiezen ze hun IT-dienstverlener op zijn vermogen om concurrentievoordeel te realiseren. Enerzijds door innovatieve oplossingen voor het stroomlijnen van hun bedrijfsprocessen, anderzijds door kostenverlaging. Een mooi voorbeeld van meedenken met de klant is het innovatieve Atos Workplace Solutions – een belangrijk onderdeel van de internationale portfolio van Atos Origin. “Wij beheren in Nederland zo’n 150.000 werkplekken, waarmee we veruit marktleider zijn. We stellen werkplekken samen die passen bij specifieke organisaties en hun unieke bedrijfsprocessen. Daarbij combineren we de wens naar flexibiliteit met een hoge mate van betrouwbaarheid en veiligheid. Ook dit jaar investeren we doorlopend in nieuwe technologieën, bijvoorbeeld in Vista, Office 2007 en Exchange 2007 van Microsoft, en in het verder automatiseren van het werkplekbeheer.”

Global sourcing
Pols realiseert zich dat klanten tegenwoordig geen leverancier meer kiezen, maar een partner in business. In 2006 was er nog sprake van een focus op kostenbeheersing. In 2007 is er ook weer ruimte voor groei door innovatie in de vorm van flexibilisering van bedrijfsprocessen en het creëren van nieuwe businessmodellen. “IT faciliteert al deze wensen. En de bedrijven waarvoor Atos Origin werkt, willen onze dienstverlening grensoverschrijdend afnemen. Wij noemen dat Global Sourcing. Daarbij maakt het niet uit of we het werk laten verrichten in het land van vestiging, nearshore of offshore, zoals in India. Het werk gebeurt daar waar dat het meest efficiënt kan.” Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van Atos Origins services wereldwijd te waarborgen, industrialiseert de IT-dienstverlener zijn werkwijze. Tools en processen binnen Systems Integration worden gestandaardiseerd. Door de opzet van een Managed Operations Global Factory in samenwerking met Compuware worden testtools, -processen en -procedures – vaak zestig procent van het werk voor klanten – standaard uitgevoerd en door ruim twintigduizend Atos Origin-medewerkers overal ter wereld gebruikt. “Deze Global Factory stelt Atos Origin in staat om de kwaliteit van de dienstverlening nóg verder te verhogen, kosten te verlagen en activiteiten snel en probleemloos over te plaatsen naar offshorelocaties”, aldus Pols.

Partner in business
De term partner in business viel al. Pols legt uit hoe de verschuivende relatie tussen klant en IT-dienstverlener zich ontwikkelt. “Ten eerste zie je een toenemende vraag naar nieuwe samenwerkingsmodellen die gericht zijn op het realiseren van gezamenlijke groei. Door het aangaan van risk-rewardconstructies profiteert de IT-dienstverlener mee van de gerealiseerde kostenbeheersing of groei bij de klant. Blijven die voordelen uit, dan heb je daar als leverancier natuurlijk last van. Wij streven naar het aangaan van dit soort relaties, aangezien het zowel ons als de klant nóg scherper houdt op het bereiken van resultaat.
Wij hebben niet voor niets de pay-off ‘Advance your Business – for business & IT in harmony’.”

Olympische Spelen
Een andere ontwikkeling waar Atos Origin optimaal op kan en zal inspelen is de tendens dat ondernemingen in toenemende mate gebruikmaken van meerdere IT-dienstverleners die complementair aan elkaar zijn. Een kwestie van het combineren van krachten. Maar er zal altijd één partij zijn die het overzicht bewaart en alle andere subleveranciers aanstuurt. Pols: “Deze rol van ‘aggregator’ is Atos Origin op het lijf geschreven. Niet alleen vanwege onze brede scope van disciplines, maar zeker ook vanwege onze olympische ervaring op dit gebied. Als officiële toppartner van het IOC zijn wij in elk geval tot 2012 hoofdaannemer voor de IT rond de Olympische Spelen. Wij sturen een consortium van IT-bedrijven aan dat de spelen vlekkeloos moet laten verlopen. Dat is ons zowel in Athene als Turijn
perfect gelukt. En ook voor Peking zijn de verwachtingen weer hooggespannen. Als je ‘aggregator’ bent voor het grootste sportevenement van de wereld, dan heb je een aardige entree bij klanten, zo is onze ervaring.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.