Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT onderzoek – Bloggen is nooit zonder gevaar

Zelfs kabinetsleden bloggen. Maar zij mogen weblogs niet meer gebruiken voor partijpolitieke doeleinden of persoonlijke imagebuilding. Vinden managers bloggen ook gevaarlijk? In ieder geval vindt bijna de helft van het MT-lezerspanel indiscretie over het bedrijf in de privéblog een reden voor ontslag.

 

De helft van de ondervraagde managers vindt dat privé bloggen over het werk per definitie schadelijk is voor het bedrijf. Dat blijkt ook uit een aantal ontslagzaken de laatste jaren. Herinnert u zich de Amerikaanse stewardess van Delta Airlines nog? Zij had een aantal onschuldige kiekjes van haar collega's op haar blog gezet. Haar werkgever vond dat misbruik van het Delta-uniform. En vorig jaar nog is in Nederland een gehandicaptenverzorgster op non-actief gesteld omdat ze zich laatdunkend en denigrerend uitliet over de mensen die ze moest verzorgen.

Opvallend is dat maar 49 procent van de ondervraagde managers een reglement in huis heeft waarin precies omschreven staat wel en niet mag met betrekking tot privé bloggen, mailen en surfen onder werktijd. Opmerkelijk is dat van de respondenten die zeggen dat een dergelijk reglement in hun organisatie bestaat, 80 procent denkt dat iedereen in het bedrijf hiervan op de hoogte is.

Bij 54 procent van de ondervraagde managers is er niemand in het bedrijf aanwezig die controleert of medewerkers bloggen over het bedrijf. Daarvan zegt 24 procent het wel wenselijk vinden als dit zou gebeuren. Bij 17 procent van de respondenten wordt wel gecontroleerd op bloggen over de onderneming. Voor 29 procent is het onbekend terrein, zij hebben geen idee of iemand in het bedrijf deze taak heeft.

Bloggende medewerkers zijn beter af met een vrouwelijke manager. Vrouwelijke leidinggevenden (45 procent) vinden veel vaker dat er geblogd mag worden over het werk (mits er concrete afspraken worden gemaakt) dan de mannelijke respondenten (25 procent). Mannelijke managers denken sneller dat bloggen over het werk per definitie schadelijk is voor het bedrijf (mannen 52 procent, vrouwen 28 procent).

Naïef

We hebben de managers van het lezerpanel gevraagd hoeveel tijd zij denken dat hun medewerkers per week kwijt zijn aan mailen, surfen en bloggen voor privédoeleinden. De grootste groep respondenten (36 procent) verwacht dat werknemers daar 1 tot 2 uur per week aan kwijt zijn. Eenvijfde van de managers schat het lager in, namelijk minder dan een uur per week. 15 procent denkt zijn personeel 2 tot 3 uur per week besteedt aan privézaken, 16 procent schat dat op 3 uur of meer. Licht naïef in hun schattingen zijn de managers wel. Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat werknemers aan bovengenoemde zaken gemiddeld zo'n 3,9 uur besteden. Dat is beduidend meer tijd dan de respondenten denken.

Bovendien vindt bijna de helft van de managers minder dan een uur een acceptabele tijd voor medewerkers om te besteden aan privézaken. Voor 37 procent is 1 tot 2 uur nog acceptabel, slechts 12 procent accepteert 2 tot 3 uur per week.

Opmerkelijk is dat managers tot 40 jaar gemiddeld genomen een hoger aantal uren per week acceptabel vindt dan hun oudere collega's. Zij zijn opgegroeid in het digitale tijdperk.

Bijna de helft (45 procent) vindt het irritant als werknemers zich onder werktijd met privézaken bezighouden Ook hier weer vinden managers tot 40 jaar (75 procent) veel vaker dat het wél moet kunnen onder werktijd dan hun oudere collega's (47 procent).

Monitoren

Ict kan helpen het mail- en surfgedrag van medewerkers te controleren. 31 procent van de managers zegt dat er in de eigen organisatie software aanwezig is om privégebruik van internet te beperken. Deze software ontbreekt overigens bij bijna 60 procent. Iets minder dan de helft van de managers verwacht deze software niet op korte termijn aan te schaffen. Deze respondenten vinden het niet nodig om privé surfen en mailen aan banden te leggen: Ze hebben vertrouwen in de werknemer. Of dat terecht is, is de vraag.

Martijn van Grol, directeur Weblimits

"Ik ben nog nooit bij een klant geweest die niét steil achterover is geslagen van de hoeveel tijd die zijn personeel privé op internet doorbrengt. Dat is vrijwel zonder uitzondering veel meer dan verwacht. We helpen bedrijven bij het in kaart brengen en eventueel monitoren van het surfgedrag. Doel: hogere arbeidsproductiviteit en verbeterde veiligheid van het netwerk."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tom Maas, directeur EPN

"Mensen leven tegenwoordig in netwerken. De scheiding tussen werk en privé is aan het vervagen. Ik kan me voorstellen dat vooral traditionele leidinggevenden daar moeite mee hebben. De jongere generatie is veel meer 'los' op webtechnologie. Bedrijven moeten zich ook de voordelen realiseren voor dat ze sociale netwerken aan banden leggen."

Meer mening van deze experts op MT.nl