Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT onderzoek – Bent u wel sociaal genoeg?

Dankzij uw kwaliteiten heeft u het geschopt tot manager. Gefeliciteerd. Maar zijn uw sociale capaciteiten ook toereikend? Uw werknemers hebben namelijk niet genoeg aan salaris, ze willen ook aandacht. Veel aandacht. Van u.

 

Gaat u voor de persoonlijke ‘goeiesmorgens juffrouw Jannie!', de algemene ‘Goeiemoggel'? Of bent u een eersteklas hork door stilzwijgend op uw plek te gaan zitten? "Veel werknemers vinden een begroeting belangrijk. Het is een vorm van aandacht geven", vertelt zakelijk etiquettedeskundige en schrijver van 'Zakelijke Etiquette, de sleutel tot succes', Magda Berman. "Als je niets zegt, denken ze al snel dat je daar te beroerd voor bent." Voor 70 procent van de jonge managers voldoet een ‘goedemorgen-echo' op de afdeling. Terwijl een derde van de 39+ manager iedereen persoonlijk begroet. Beide manieren zijn prima, stelt Berman. Het is volgens Roel Wolbrink, medeoprichter van New Tailor en schrijver van het boek 'Businessetiquette', ook afhankelijk van de dag. "Op maandagochtend moet je niet direct keihard gaan werken, maar eerst quality time nemen. Dan bouw je krediet op voor de volgende vraag of eis die je stelt."

Terug naar kantoor

Daar bent u sociaal gezien goed bezig door af en toe een rondje voor de afdeling te halen. Slechts één op de tien haalt enkel koffie voor zichzelf, omdat, zo schrijft een manager: "als ik graag koffie zou schenken, ik wel in de horeca ging werken." "Zet dit gegeven op uw site", adviseert Wolbrink. "Hier halen we koffie voor elkaar of hier mag u zelf koffie halen. Het zegt iets over de sfeer. Overigens, als de koffie goed is, presteren je werknemers beter. Dat geldt ook voor de lunch."  Bijna een derde van de managers schuift hier altijd voor aan, omdat het zo gezellig is. Berman: "Soms vinden werknemers het ook fijn zonder manager te lunchen, zoals je het vroeger op school fijn vond om zonder docent te spelen. Daarnaast, als het te veel 'oude jongens krentenbrood' wordt, is het moeilijk om lastige gesprekken te voeren met je werknemers." Zij adviseert een à twee keer per week mee te gaan. Nooit meegaan is af te raden, in verband met het 'groepsgevoel'.

Jezelf blijven

Ander lastig punt is de interesse in het privéleven. Zou u een collega apart nemen om te vertellen dat u haar partner gezien hebt, innig verstrengeld met een blondine? In dit geval kon de collega er gelukkig om lachen; het betrof de tweelingbroer van haar man met zijn nieuwste aanwinst. Hoeveel interesse mogen werknemers van u verwachten?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

"Dat is persoonlijk. Je kunt betrokkenheid niet verplichten, dan gaan mensen het met tegenzin doen en komt het nep over", stelt Berman. Daarnaast stelt Wolbrink dat het afhankelijk is van wat u van uw mensen gedaan wilt krijgen. "Er moet wel gepresteerd worden. Elke actie lijdt tot een reactie, je moet nadenken of het goed is voor je bedrijf." Vaak genieten werknemers wel van de aandacht. De meeste managers stellen dan ook vragen over het privéleven van hun werknemers. Hoewel meer dan een derde dit soort vragen alleen stelt bij degenen die ze ‘mogen'. Berman vindt dit kwalijk. "Het mag niet zo zijn dat je, zoals vroeger op school wel eens gebeurde, een lieveling hebt."

Zakelijke etiquette

– Meer dan de helft van de managers roept bij binnenkomst ‘goedemorgen' over de afdeling.
– 62 Procent haalt af en toe een rondje koffie voor de afdeling.
– Bijna één derde gaat met collega's lunchen op het werk omdat het altijd gezellig is. 29 Procent gaat soms mee lunchen en 15 procent heeft er geen tijd voor.
– 45 Procent informeert altijd naar privéaangelegenheden van collega's.
– 90 Procent viert zijn verjaardag door te trakteren én 13 procent krijgt cadeau(s).
– De helft gaat alleen naar een housewarming van een collega als zij goed met diegene omgaan. Ruim een kwart gaat altijd. Andersom nodigt slechts een derde collega's en werknemers uit waar ze goed mee overweg kunnen.
– Wanneer een collega jarig is feliciteert 46 procent diegene met een kus.
– Op 2 januari kust 54 procent met zijn collega's.
– 63 Procent gaat naar de begrafenis van een dierbare van hun collega.
– Bijna tweederde gaat op kraambezoek bij collega's.