Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mis nooit meer een belangrijke tweet

Ook zo'n moeite om de berichtenstroom op Twitter goed bij te houden? Paper.li biedt uitkomst. MT nam deze Twitterkrant onder de loep.


Wat is het?

Het is een bekend probleem voor iedereen met meer dan vijftig followers op Twitter: u kunt niet (altijd) bijhouden wat er wordt gezegd. Een groot deel van de tweets kunt u uiteraard best missen, maar wie niet regelmatig even de berichtenstroom checkt, loop de kans om interessante links en leuke artikelen mis te lopen die uw connecties met de rest van de wereld delen. De bedenkers van Paper.li zagen dat ook. Zij bieden om die reden nu een dagelijkse Twitterkrant, gevuld met de meestgedeelde links en artikelen van uw connecties.

Voor wie?

Paper.li is er voor iedereen met een eigen account op Twitter. Zaak is wel dat u ook echt actief bent op dit microblog.

Hoe werkt het?

U gaat naar de site, klikt op ‘create your own daily paper’, meld zich aan met een Twitter- of Facebook-account en dirigeert uw muis vervolgens naar de knop ‘create a newspaper'. Vervolgens kunt u kiezen waar u de krant mee wilt vullen. Denk dan aan uw account en de accounts van interessante mensen die u volgt en van wie u liever niets mist. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om hier een Twitter-hashtag in te voegen. Dat kan bijvoorbeeld de naam van uw product zijn of de sector waarin u actief bent. Ook een Twitter List behoort tot de mogelijkheden. Even wachten en u kunt het eerste krantje zien. Elke middag ontvangt u een vers exemplaar op de digideurmat.

Wat zijn de voordelen?

Als manager heeft u het razend druk. Daarom is het best prettig om Twitter af en toe een dagje te laten voor wat het is, zonder meteen het gevoel te hebben dat u van alles mist. De Paper.li-krant kan dat gevoel van leegte opvullen. De krant is immers alleen gevuld met berichten van mensen die u interessant vindt. Mensen uit uw eigen vakgebied, topmanagers, klanten, een hobbysector of wat dan ook. Bovendien valt de krant automatisch in uw mailbox, daar hoeft u verder niets meer aan te doen. Ook prettig: u krijgt de tweets voorgeschoteld in een prettig leesbare vormgeving.

En de nadelen dan?

Hoe meer mensen u volgt, hoe vervuilder de stream aan nieuwsberichten in uw account is. Volgt u een specifieke groep mensen of een specialistische #tag of @list, dan zijn de berichten erg toegespitst en is uw krant over het algemeen gevuld met waardevolle nieuwsberichten. Volgt u echter alles en iedereen, dan is de krant al snel gevuld met een waslijst aan verschillende artikelen over uiteenlopende onderwerpen. Ook de nieuwtjes die niet boeiend zijn, daar heeft u immers geen controle over. Het selectiebeleid van Paper.li is namelijk simpel: de meest gelezen en meeste gedeelde links worden doorgeplaatst. Op de taal heeft u ook geen invloed. Volgt u Chinezen? Dan is de kans groot om een serie onleesbare artikelen in de krant aan te treffen.

Raden wij het aan?

Het is het proberen zeker waard. Paper.li is erg handig wanneer u een bepaalde Twitterlijst of tag wilt volgen of als u een specifieke groep mensen in de smiezen wilt houden. Bent u zo iemand die 20.000 mensen volgt in alle mogelijke sectoren en hoeken van de wereld, dan raden we het u echter af. Paper.li is in dat geval simpelweg niet interessant genoeg.

Lees ook het boek 'Zakelijk twitteren voor beginners'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De beste ICT-bedrijven van 2010. Koop de gids online, binnen een dag in huis!