Dit voorjaar startte het Amerikaanse TerraCycle in Nederland, met BIC als eerste partner. In 2010 haalde het bedrijf een omzet van 13,5 miljoen dollar door uit afval nieuwe producten te ontwikkelen.
Pennenhouders. Of plastic bloempotten. TerraCycle kan uit afval bijna alles maken. Het Amerikaanse bedrijf start in mei het eerste afvalinzamelprogramma in Nederland, met BIC als sponsor, waarbij oude pennen een nieuw leven krijgen. “Daarna breiden we agressief uit naar andere afvalstromen”, belooft de 29-jarige ceo Tom Szaky, die in 2001 tijdens zijn studie aan Princeton het bedrijf oprichtte, door wormen afval te voeren en de wormpoep die zo ontstond als groene kunstmest in gebruikte sodaflessen te verkopen. Inmiddels heeft TerraCycle 260 verschillende producten ontwikkeld uit allerlei afvalstromen en werken er wereldwijd meer dan 100 mensen. In 2010 draaide Szaky’s bedrijf een omzet van 13,5 miljoen dollar en werd voor het eerst winst gemaakt.
Skittles-zakjes
Van het afval dat TerraCycle verwerkt, wordt 90 procent gerecycled. In andere gevallen wordt het afval ‘geüpcycled’: materiaal wordt dan niet uit elkaar gehaald, maar in de huidige vorm toegepast in een nieuw product. Zo ontwikkelde TerraCycle bijvoorbeeld fotolijstjes van gebruikte verpakkingen van M&M’s en een vlieger van Skittles-zakjes. De producten worden vervolgens verkocht in grote winkelketens, zoals Walmart, waar TerraCycle sinds 2010 speciale Hot Spots heeft. “Steeds meer consumenten denken na over de impact die producten hebben op het milieu”, zegt Szaky. “Terwijl bedrijven graag hun betrokkenheid willen tonen.”
Het bedrijf verkrijgt het afval door een programma dat Brigades heet. Scholen, goede doelen, particulieren en organisaties kunnen afval inzamelen en opsturen naar TerraCycle, waarvoor ze per opgestuurde eenheid 2 eurocent krijgen, die door het betrokken partnerbedrijf (in dit geval dus BIC) wordt betaald. Productie van de eindproducten gebeurt door externe partijen. Szaky: “Bedrijven laten ons de verzamelprogramma’s coördineren en vaak werken wij daarna met hen samen om het verzamelde afval in hun producten te verwerken.”
De ceo, een zelfverklaard eco-kapitalist, noemt TerraCycle een win-winsituatie: “Hoe groter het bedrijf wordt, hoe beter het is voor het milieu.”
>> Voor een uitgebreider verhaal: www.sync.nl
>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.
Meer groene business:
- Ikea is nr. 1 in duurzaamheid
- Wat Ikea zo duurzaam maakt: Geel + Blauw = Groen
- De volledige Sustainable Image Index 2010
- Duurzaam winst maken doe je zo
- 4 groene business successen