Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met deze truc wil Facebook nog meer gebruikers aan zich binden

Het 10-jarige Facebook heeft meer dan 1,3 miljard gebruikers. Kan het nog groter groeien? Mark Zuckerberg denkt van wel.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg is de man achter internet.org, een initiatief waarmee hij, samen met technologiebedrijven als Ericsson, Samsung en Nokia, internet voor iedereen beschikbaar wil maken. Het is niet alleen een nobel idee: twee jaar geleden passeerde Facebook de miljardste gebruiker en sindsdien zijn er nog eens 300 miljoen leden bij gekomen, maar in veel westerse landen bereikt het sociale netwerk zijn plafond – er kunnen bijvoorbeeld niet meer leden dan inwoners zijn. Toch hoopt Facebook de komende jaren door te kunnen stoten naar 2 miljard gebruikers. Hoe? Inderdaad, door de rest van de wereld te voorzien van internet.

De halve wereld is niet genoeg

In de nieuwe TIME wordt uitgelegd wat daarbij het plan van aanpak is van Zuckerberg. De oprichter van het sociale netwerk staat op de cover, met daarbij de titel 'Half the world is not enough. Mark Zuckerberg's plan to get every human online.' TIME's Lev Grossman reisde met Zuckerberg mee tijdens zijn trip naar India – volgens de CIA een land met 1,23 miljard inwoners, waarvan z'on 8 procent Facebook actief gebruikt. Daar valt dus veel te winnen. En dan is India slechts één van de voorbeelden. Eerder dit jaar was Zuckerberg bijvoorbeeld ook in China. In feite met hetzelfde doel, al zal het daar gezien de censuur lastiger zijn om voet aan de grond te krijgen. Tijdens zijn bezoek aan China was het ijs in ieder geval snel gebroken: Zuckerberg blijkt een aardig woordje Chinees te spreken:

Zuckerberg reist naar deze landen, omdat hij het aantal mensen dat daar over een internetverbinding beschikt wil laten groeien. TIME's Grossman beschrijft hoe dat in zijn werk zou moeten gaan:

'Dit is het idee. Als eerste kies je een regio uit waar de bevolking weinig tot geen toegang heeft tot internet. Vervolgens bekijk je welke content/informatie voor deze mensen belangrijk is en waardoor ze dus eerder geneigd zijn online te gaan. Vervolgens breng je al deze content in de juiste taal samen in een goede app (uiteraard inclusief Facebook). Je gaat langs bij lokale telefoonproviders en overtuigt ze van het idee dat ze de content van de app niet moeten factureren. Waardoor iedereen gratis gebruik kan maken van deze content.'

Facebook heeft zo'n app op de Filipijnen op kleine schaal getest met de lokale provider Globe, schrijft Grossman. De provider zag naar verluidt in drie maanden tijd het aantal registraties verdubbelen. Online zijn smaakt nou eenmaal naar meer en voor je het weet betalen mensen ervoor. Prachtig toch? Iedereen is online en bereikbaar – voor het eerst niet alleen de hele westerse wereld, maar de hele wereld.

Groeikansen in Azië

Dat Zuckerbergs reizen naar Aziatische landen gaan, is geen toeval. Onderstaande grafiek toont waar Facebook in welke mate actief wordt gebruikt. Te zien is dat inmiddels meer dan de helft van de mensen in Noord-, Zuid-Amerika en West-Europa op Facebook zit. Haal hier kinderen onder de 10 jaar van af en ouderen boven de 75-80 en een aanzienlijk deel van de populatie maakt gebruik van Facebook. Waar zit dan de groei? Daar komt internet.org om de hoek kijken. Dé regio waar Facebook namelijk het meeste kan groeien, is in Azië, zo toont de grafiek. TIME's Grossman beschrijft het als volgt:

'Bijna de helft van de internetgebruikers heeft een Facebook-profiel. Maar het bedrijf heeft altijd meer gebruikers nodig. Als Facebook op lange termijn wil blijven groeien, heeft het meer internetgebruikers nodig om te kunnen groeien.'

Statistic: Percentage of global online population using Facebook as of May 2014, by region | Statista

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investeren zonder direct resultaat

Via internet.org meer mensen aan een internetverbinding helpen, is dus een heel slimme zet van Zuckerberg: het maakt zijn doelgroep groter en groter. Investeringen in infrastructuur die in eerste instantie niet veel opleveren, kunnen zo in tweede of derde instantie alsnog heel waardevol worden. Het is een truc die al vaker is toegepast. Zo zag de Nederlandse topman Theo Spierings, tegenwoordig ceo van Fonterra maar vroeger actief voor Friesland Foods, eind jaren 90 dat er in Nigeria een tekort was aan schoon drinkwater. Het gevolg: de melkpoederproducten van zijn bedrijf verkochten minder goed. Hij besloot waterputten te laten slaan, zodat inwoners van het land toegang kregen tot schoon drinkwater. Bijkomend voordeel: de melkpoederproducten kregen opeens een grotere afzetmarkt.

Foto: Flickr / Maurizio Pesce (Creative Commons)

Meer over Facebook: