Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merkwaarde Philips en ING sterk gestegen

De merkwaarde van het elektronicaconcern Philips is ten opzichte van vorig jaar met 15 procent gestegen tot 7,7 miljard dollar. Het beeldmerk van bankverzekeraar ING werd 12 procent meer waard en staat op 3,9 miljard dollar. Beide bedrijven staan in de lijst van honderd waardevolste merknamen die onderzoeksbureau Interbrand vrijdag heeft gepubliceerd.

Op de ranglijst is Philips, opnieuw de hoogst geklasseerde Nederlandse onderneming, dit jaar gestegen van de 48e naar de 42e stek. ING ging schoof vier plaatsen op, van de 85e naar de 81e positie. Ook Shell komt voor in de lijst. De waarde van het merk steeg met 5 procent tot 3,3 miljard dollar maar het olieconcern daalde desondanks van de 89e naar de 93e plaats.

De eerste plek op de ranglijst is, evenals vorig jaar, voor Coca Cola. De waarde van het frisdrankmerk wordt geschat op ruim 65 miljard dollar, 3 procent minder dan een jaar geleden. Microsoft (58,7 miljard) en IBM (57,1 miljard) bezetten respectievelijk de tweede en derde plaats, gevolgd door General Electric (51,6 miljard). De top vier is gelijk aan die in 2006.

Het eerste niet-Amerikaanse bedrijf op de lijst is Nokia. De Finse mobieltjesmaker steeg van de 6e naar de 5e plek met een merkwaarde van 33,7 miljard dollar. Het Japanse Toyota is de hoogst geplaatste Aziatische firma op de 6e plaats. Interbrand schat de waarde van het merk op 32 miljard dollar. Vorig jaar stond het automerk nog op de 7e plaats.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.