Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mercedes-Benz R-klasse – Een dure peoplemover

De Mercedes-Benz R-klasse kun je beschouwen als een grote B. De R houdt het midden tussen een SUV en een stationwagen en rijdt vooral door de achterwielaandrijving in elk geval geweldig. Recent kreeg de R een facelift.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met de Mercedes R belandden we onder andere in Kampen, bij een eigenaar van een garagebedrijf voor een groot aantal merken. Geen liefhebber van Mercedes, getuige zijn venijnig uitgesproken "Dit is toch geen echte Mercedes meer? Moet je al dat plastic nou toch zien!" Daar had de garagebaas absoluut een punt. Want wat is toch de reden dat aluminium ook bij duurdere merken, zoals ook bij de R-klasse, steeds vaker door plastic wordt vervangen? Het doet echt afbreuk aan de auto.

Maar verder kunnen wij ons amper vinden in de kritiek. Misschien is de R geen Mercedes zoals je zou verwachten, maar de R is wèl eigenwijs en verder kwalitatief dik in orde. En aan ruimte ook geen gebrek, althans, zolang je voorin zit of tot de bagage behoort. Achterpassagiers hebben veel minder, ook al kun je de stoelenpartij een stuk naar achteren schuiven en is er in de voorstoelen ruimte voor de benen uitgespaard. Standaard wordt de R met drie zitplekken achterin geleverd en desgewenst kunnen daarachter nog twee zitplaatsen worden gecreëerd. Dat maakt van de R een echte peoplemover. Maar niet goedkoop. Bij de introductie was er nog een R voor 62 mille, maar de slurptaks heeft er stevig ingehakt, getuige het feit dat de auto nu leverbaar is vanaf iets meer dan 68 mille. Dat is fors duurder dan bijvoorbeeld de Renault Grand Espace, die we met een gerust hart mogen rekenen tot één van de grootste concurrenten.