Vergeet de glazen bol, de sterrenstelsels en het koffiedik. De trends die de wereld in 2010 kleur geven, zijn nu al te zien. Deze vijf zijn niet te missen voor managers.
Trends, zijn die niet net zo vluchtig en ongrijpbaar als de kleuren die in de mode zijn? Het antwoord is: nee. De trends die 2010 zullen domineren, kennen een lange geschiedenis. Het zijn grote golven in de tijd die ons voortstuwen. De kunst van het voorspellen is om te weten welk stukje aan de oppervlakte verschijnt. Wie dat kan heeft goud in handen.
1. Creative experience
De beleveniseconomie is er al een tijdje, maar alles wijst erop dat de trend in 2010 echt onontkoombaar wordt. De ‘creative experience' waar steeds meer consumenten naar op zoek zijn, is in wezen niets anders dan een beweging die het alledaagse buitengewoon maakt. Hoe onverwachter de ervaring, hoe dieper en langduriger het effect.
Waar we vanaf de jaren '80 massaal met een elastieken koord om de enkels gewikkeld onze schijndood tegemoet bungeejumpten – niets is zo uniek als de eerste bijna-doodervaring – zoeken we nu onze exclusieve avonturen in kleinere, meer creatieve belevenissen. Uit eten is leuk, maar het wordt pas onvergetelijk als we zelf eraan hebben kunnen bijdragen, dat idee. Het gaat om de diepe wens de slepende alledaagsheid te ontvluchten, om anders te zijn, om erkenning en om de ster te zijn in je eigen wereld. De creative experience is een manier om eigenheid en uniciteit te bewaren in een dolgedraaide informatie- en kenniseconomie.
2 Instantaneous gratification
Voor de kenniswerker van 2010 is er nauwelijks nog sprake van een scheiding tussen werk en privé. Gewapend met mobiel en laptop trekt deze urban nomad al werkend en netwerkend door de stad om altijd online en op afroep zijn diensten te leveren, zijn kennis te vergroten en zijn ervaringen te delen. Zoals hij (of zij natuurlijk) altijd paraat staat, verwacht hij net zo goed dat de wereld om hem heen diensten en producten levert op het moment dat hij er behoefte aan heeft.
Wie in de komende periode succesvol wil zijn, moet voldoen aan de eis van de directe opeisbaarheid en op maat gesneden aanbiedingen. De tegenbeweging van deze trend biedt ook kansen. De stedelijke nomade moet ook gronden en ontstressen. Wellicht is de douchemat van onderhoudsvrij traag groeiend mos de belichaming van die behoefte aan een thuisgevoel. Ook slow food en de revival van vergeten Oudhollandse groenten wijzen erop: de zoektocht naar eigenheid en rust in een wereld die steeds sneller lijkt te gaan.
3 Male-female
De vrouw rukt op. Over de hele wereld werpen zij hun historische ketenen af. Voor die hard-feministen gaat het niet snel genoeg, maar op alle continenten en op alle fronten hebben vrouwen van 2010 meer sociaal-economische en emotionele onafhankelijkheid dan hun moeders. In het werkdomein is geaccepteerd dat kerncompetenties als denkkracht, creativiteit en communicatie sekseonafhankelijk zijn. Vrouwen stoten door naar de top, gaan meer uren werken en zijn niet meer primair moeder.
En mannen? Die kunnen niets anders dan feminiseren. De diaper dudes van 2010 vegen poepbillen, koken en schrobben als nooit tevoren. Om het statusverlies als kostwinner en beschermer te compenseren, zoeken ze wanhopig naar de cowboy in zichzelf in een poging om hun oerstoerheid vorm te geven. In de sportschool masculiene spierbundels kweken is verwaterd tot een essentieel onderdeel van de lichamelijke verzorging.
4 Empower me
De behoefte om de omgeving te beïnvloeden is groot en universeel, maar hoe dat wordt ingevuld verandert met elke generatie en verschilt ook per continent. Het succes van Google is voor een deel te danken aan het invullen van deze behoefte om de – in dit geval: informatie – omgeving te controleren. Dichter bij huis is het succes van TomTom, dat onbekende wegen overzichtelijk presenteert, een sprekend voorbeeld. Gadgets die day to day-bezigheden vergemakkelijken en kwalitatief naar een hoger plan tillen scoren overal. Het adagium van deze trend: help mij het beste uit mezelf te halen.
5 For you, by you
‘For you, by you', in Angelsaksisch sms-jargon afgekort tot FUBU, is eigenlijk een variant op het goed nabuurschap uit lang vervlogen tijden of het ‘do-it-yourself'-idioom van de vroege punkbeweging. Vooral de opkomst van het social web 2.0 zorgt voor een nieuwe opleving: iedereen kan meedoen, privileges en drempels vervallen, grote instituties worden gewantrouwd en laten we links liggen.
Een iconisch voorbeeld van deze trend is de website sellaband.com. Hier worden de vroeger zo dominante platenmaatschappijen buitenspel gezet. Artiesten vragen een investering voor een nieuw album en leveren in ruil niet alleen hun muziek, maar ook updates van de vorderingen en een deel van de opbrengsten. Andere historische successen zijn Linux (de opensource-uitdager van Microsoft) en de online encyclopedie Wikipedia.
Lees het hele artikel in Management Team 21, of bekijk het hier online.