De marketingbudgetten voor 2012 worden nu bepaald. Lees voordat u het marketingplan opstelt en het geld verdeelt de de tips van Podiumauteur Robbert van den Heuvel.
In deze periode van het jaar is het altijd handig om te bekijken welke trends en ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het efficiënter indelen van je marketingbudget voor komend jaar. Het Amerikaanse onderzoeksrapport "The State of Inbound Marketing" van HubSpot kan je daarbij een eind op weg helpen. In dit rapport worden de resultaten samengevat van een onderzoek naar het gebruik van traditionele- en inboundmarketingmethoden. Aan het onderzoek van dit jaar werkten 644 respondenten mee, voornamelijk bestaande uit marketingprofessionals en mkb-ondernemers.
Soort marketinginstrumenten
Bij dit onderzoek zijn de onderzochte marketinginstrumenten als volgt ingedeeld:
- Outboundmarketing: traditionele instrumenten als: (vak-)beurzen, direct mailing en telemarketing
- Inboundmarketing: corporate blog, social media marketing, SEO (zoekmachine-optimalisatie) en PPC (zoekmachine adverteren).
Omdat e-mailmarketing zowel outbound als inbound gebruikt kan worden, is dit marketinginstrument niet ondergebracht in één van de bovengenoemde categorieën.
Marketingbudget indelen
Uit het Amerikaanse onderzoek komen vier interessante conclusies die relevant kunnen zijn bij het indelen van je marketingbudget:
1. Inboundmarketing leidt tot een aanzienlijk lagere cost-per-lead
Ondernemingen die voornamelijk gebruik maken van inboundmarketing besparen gemiddeld 62% op hun leadgeneratie-programma's ten opzichte van ondernemingen die met name gebruikmaken van traditionele marketinginstrumenten. In 2011 bedroegen de gemiddelde kosten voor een outbound lead 373 US dollar. De kosten voor een inbound lead bedroegen gemiddeld 143 US dollar.
2. Verschuiving van het marketingbudget naar inboundmarketing
In de afgelopen drie jaar heeft bij de ondervraagde ondernemingen een gestage verschuiving plaatsgevonden in het marketingbudget van outbound- naar inboundmarketinginstrumenten. Zo gaven de ondervraagde ondernemingen in 2009 nog 30% van hun budget uit aan outboundmarketing, in 2011 was dit percentage gedaald tot 24%. Voor inboundmarketing werd in 2009 nog 35% vrijgemaakt, terwijl dit percentage in 2011 40% bedroeg.
3. Hoe frequenter je blogt, des te hoger je kans is om nieuwe klanten te werven
57% van de ondernemingen die een corporate blog bijhouden, zijn er daadwerkelijk in geslaagd om leads, die met behulp van het blog gegenereerd zijn, tot klant te maken. Daarnaast blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen de blogfrequentie en het percentage klanten dat uiteindelijk via bloggen is geworven. Uit het onderzoek blijkt dat je eigenlijk minimaal 1 maal per week een artikel moet plaatsen om daadwerkelijk klanten te kunnen werven met een corporate blog.
4. B2B-ondernemingen werven klanten met LinkedIn, B2C-ondernemingen via Facebook
De effectiviteit van een social media kanaal hangt met name af van het ondernemingstype. Ondernemingen die opereren in een business-to-business omgeving zijn succesvol via LinkedIn. Ondernemingen die zich op de consument richten zijn succesvol via Facebook en in mindere mate Twitter. Opvallend is dat beide type ondernemingen ongeveer even succesvol klanten werven door te bloggen.
Herkennen jullie deze conclusies vanuit jullie dagelijkse praktijk?
Dit Podiumartikel is geschreven door Robbert van den Heuvel, Inbound Marketing Consultant en Certified HubSpot Partner
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.