De McDonald’s-klant kan zich in het vervolg met een gerust hart laten vergasten op klinkende Euroknallers. McDonald’s gaat op de Maatschappelijk Verantwoorde toer. Dat werd hoog tijd.
McDonald’s doet het goed. Met een omzet van 21,6 miljard dollar en 30 000 vestigingen, happy-meal fanclubs en de hele wereld als klant, is McDonald’s een fastfoodreus. Wie het over globalisering heeft, heeft het over McDonald’s. “Het Westen”is in Afrika hetzelfde als “McDonald’s”. Westerse kinderen lijden aan een McDonald’s oedeem. Teveel eenzijdige voeding. Happy de peppie met een kindermenu met patatjes en plastic zeemeerminnetjes, maar groene voeding zit er niet bij. Een kind dat teveel McDonald’s-voer eet, wordt vadsig van al dat vlees vol met foute transmitters. McDonald’s is lucratief en leuk maar zeker niet gezond en goed.
Daar gaat nu iets aan gebeuren. Boze tongen beweren dat McDonald's de zoveelste commerciële move op touw heeft gezet, met als enige oogmerk winstbejag. En – gek – dat zou bijna te mooi zijn om waar te zijn. De consequentie van die roddel is namelijk dat ieder onverantwoord ondernemend bedrijf geen winst zou maken. Dat lijkt me al te optimistisch. Voorts zijn er ook nog andere achterdochtige clubs die zich mopperend afvragen ‘Waarom McDonald’s hier niet eerder mee kwam’. Achterdocht is bij grote ondernemingen vaak op zijn plaats, net als een oppositie broodnodig is voor een gezonde regering. Maar niet helemaal bij McDonald’s. De veranderingen van McDonald’s zijn dan misschien niet afdoende, maar wel positief. Dit om verschillende redenen.
De eerste reden is praktisch: verbeteringen ten bate van gezondheid of (dieren)leed zijn nooit verkeerd. De tweede reden betreft bedrijfsimago's. Als McDonald’s op zo’n grote schaal pocht over haar “maatschappelijk verantwoorde” bedrijf, zullen andere multinationals volgen. Geen bedrijf wil een bullebakimago en dus zal McDonald’s navolging krijgen.
Is McDonald’s echt zo’n warme weldoener voor zowel haar klanten als haar leveranciers? Waarschijnlijk niet, er is ongetwijfeld een dubbele agenda . McDonald’s is met haar aanpassingen trendvolgend en niet trendsettend. Natuurlijk had McDonald’s veel eerder haar beleid aan kunnen passen. Maar beter te laat dan nooit.