Roger Martin is vermaard businessstrateeg en uitvinder van de termen Integrative Thinking en Design Thinking.
Zijn theorieën zijn gebaseerd op het idee dat managers niet beter moeten luisteren naar ontwerpers, maar dat ze zelf ontwerpers moeten worden. Ze moeten leren hun linker- en rechterhersenhelft beter met elkaar te combineren. In zijn nieuwste werk verlegt hij zijn werkterrein van het belang van design naar de economie als geheel. Hij maakt zich kwaad over de onderliggende structuur van beloningssystemen die steeds vaker zijn gebaseerd op toekomstverwachtingen in plaats van op echte prestaties.
Roger Martin, decaan van de Rotman School of Management aan de universiteit van Toronto, is in 2007 door BusinessWeek verkozen als 1 van de 10 invloedrijkste businesshoogleraren in de wereld, en in 2005 als 1 van de 5 belangrijkste innovatiegoeroes. Volgens Martin is het na het tijdperk van het 'managerial capitalism' (waarin de manager de baas was) en het tijdperk van de aandeelhouders nu tijd voor het tijdperk van de klant. Hij toont met harde data aan dat de tijd dat de aandeelhouder centraal stond die aandeelhouder niets heeft opgeleverd: in de tijd dat de manager het nog voor het zeggen had, steeg hun dividend veel harder dan toen de aandeelhouderwaarde centraal kwam te staan in de bedrijfsvoering.
Artikelen over Roger Martin
Boeken van Roger Martin (online te bestellen)
|
Bekijk ook de website van Roger Martin