"Niet van de wieg tot het graf maar van de wieg tot de wieg zijn managers verantwoordelijk voor hergebruik van hun producten," zegt Ewald Korevaar, directeur-eigenaar van EW Milieu-advies. Roomser dan de paus?
"Vind ik niet," zegt Korevaar. "Het is nu de tijd om je als manager concreet bezig te houden met het sluiten van de kringloop. Als bedrijven daar niet aan mee doen, missen ze een slag." Volgens Korevaar is een wieg-tot-wieg inkoopbeleid van een bedrijf uiteindelijk zelfs rendabel:"Het is in je bedrijfsbelang om milieubewust te ondernemen. Heb je een goed verhaal naar de klanten. En die zullen er steeds meer naar vragen."
Regeren
Concreet vindt Korevaar dat managers zich actief moeten bemoeien met de inkoop en benodigdheden van het bedrijf. "En niet alleen bemoeien met de inkoop. Managers moeten als het ware over hun graf heen regeren en kijken wat er daarna met hun product gebeurt. Hoe wordt het verwerkt? Hoeveel energie kost dat?"
Beter
Ynzo van Zanten, directeur Innocent Drinks, probeert zo'n "cradle-to-cradle" beleid te voeren omdat hij vindt "dat we de wereld iets beter achter moet laten dan we haar aantroffen."
Milieuvriendelijker
De drinkflesjes van de Innocent smoothies zijn gemaakt van gerecycled plastic, de kring is rond. Een goede zaak? Scheikundige Korevaar komt onverwacht sceptisch uit de hoek: "Natuurlijk is het goed om zoveel mogelijk te recycelen. Maar bij het maken van volwaardig plastic tot volwaardig ander plastic, gaat veel energie gemoeid. Het is de vraag wat dan milieuvriendelijker is."
Winst
Wordt het allemaal niet een beetje teveel van het goede, als managers zich ook nog tot in detail bezig moeten gaan houden met de milieucyclus van hun producten? Korevaar: "Misschien. Maar uiteindelijk zal het meer klanten opleveren. En dat is winst, zowel voor het milieu als voor het bedrijf."