Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Managers schatten tijd privésurfen altijd te laag in”

"Ik ben nog nooit bij een klant geweest die niét steil achterover is geslagen van de hoeveel tijd die zijn personeel privé op internet doorbrengt." Dat zegt Martijn van Grol, directeur van Weblimits, een bedrijf dat zich bezighoudt met Employee Internet Management, in reactie op de uitkomsten van het MT-onderzoek.

Managers van het MT lezerpanel is gevraagd hoeveel tijd zij denken dat hun medewerkers per week kwijt zijn aan mailen, surfen en bloggen voor privédoeleinden. De grootste groep respondenten (36 procent) verwacht dat werknemers daar 1 tot 2 uur per week aan kwijt zijn. Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat werknemers aan bovengenoemde zaken gemiddeld zo'n 3,9 uur besteden.

Van Grol, die WebLimits vijf jaar geleden is begonnen, zegt dat zijn klanten altijd verbaasd zijn over de hoeveelheid tijd die hun medewerkers voor privédoeleinden doorbrengen op internet. Hij ziet het als een managementprobleem en benadrukt dat hij voorstander is van privésurfen, maar dat de vraag is hoeveel en waar naar toe. "Wij maken inventarisaties om een indruk te krijgen van de verhouding tussen privé en zakelijk surfen en het mailgedrag. Klanten zijn altijd verbaasd. Ze schatten het internetgebruik van hun personeel vrijwel altijd lager in dan in werkelijkheid is. Wij kunnen vervolgens software leveren om beheersbaar e-mailverkeer en verantwoord internetgebruik op de werkplek te realiseren. Dat is belangrijk omdat bijvoorbeeld de veiligheid van het netwerk kan worden verbeterd, en het kan de arbeidsproductiviteit ten goede komen. Bovendien neemt in tegenstelling tot wat velen denken, de controle en willekeur af bij invoering van goede software.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voordelen
Tom Maas, directeur EPN, platform voor de informatiesamenleving, zegt dat mensen tegenwoordig in netwerken leven. "De scheiding tussen werk en privé is aan het vervagen. Ik kan me voorstellen dat vooral traditionele leidinggevenden daar moeite mee hebben. De jongere generatie is veel meer 'los' op webtechnologie. Bedrijven moeten zich ook de voordelen realiseren voor dat ze sociale netwerken aan banden leggen."