Het gebruik van visuele middelen wordt een steeds belangrijkere competentie van managers. Niet alleen wordt de visuele afbeelding in toenemende mate de lingua franca in een verder globaliserende wereld, klanten en werknemers die opgegroeid zijn in het internettijdperk zijn minder tekstueel ingesteld dan vorige generaties.
Ondanks alle interesse in visueel management, focust de meeste managementliteratuur nog steeds op zaken als het visuele als hulpmiddel om een beter inzicht in complexiteit te verwerven, het framen van problemen en het verkopen van ideeën. En minder op het `visuele denken` op zich.
Toch is visueel denken de sleutel tot een beter probleemoplossend vermogen bij leidinggevenden. Visueel denken en weergeven stelt ons immers in staat om problemen niet te zien als een lange reeks zaken die fout gaan, maar als een set van met elkaar verbonden visuele uitdagingen. Visueel denken breekt radicaal met, en is een goed substituut voor, het steeds minder relevant wordende rationele eenduidige en monocausale denken van managers.
Om te functioneren in de nieuwe economische wereldorde moeten managers leren om zowel met de linker als de rechterhelft van de hersenen te denken. Visueel denken heet niet voor niets de comeback van de rechter hersenhelft.
Bron: MD Weekly