Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Managers krijgen boete bij prijskartel

Managers van Nederlandse bedrijven die leiding hebben gegeven aan een kartel, kunnen binnenkort ook individueel worden gestraft met een maximale boete van 450.000 euro. Als de Eerste Kamer akkoord gaat met het kabinetsvoorstel over wijziging van de Mededingingswet, kan de maatregel deze herfst in werking treden.

Oud-minister Brinkhorst van Economische Zaken pleitte ervoor, gezien het schandaal rondom de bouwfraude, dat bestuurders van bedrijven die zich schuldig maken aan kartelvorming, ook individueel bestraft kunnen worden. Dat leidde tot een kabinetsvoorstel de Mededingingswet flink aan te scherpen. De boetes zullen “een afschrikwekkende werking” hebben op direct betrokkenen zoals directeuren, bestuursleden en commissarissen, aldus Brinkhorst.

De discussie over kartelvorming is extra actueel nu Europees Commissaris voor Mededinging Neelie Kroes in haar jacht op Europese kartels een aantal Nederlandse bedrijven in het vizier heeft. Vorige week deelde Kroes hoge boetes uit aan drie Nederlandse bierbrouwers, Heineken, Grolsch en Bavaria, omdat ze bewezen achtte dat de brouwers jarenlang de prijzen kunstmatig hoog hebben gehouden. Kroes onderzoekt de situatie bij een aantal producenten van badkamerartikelen waaronder Sphinx in Maastricht, Venlo Sanitair in Venlo en een vestiging van het Duitse Grohe in Zoetermeer. Ook vliegtuigmaatschappijen worden verdacht van prijsafspraken.

Bron: NRC

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.