Iedereen slaat massaal aan het netwerken. Verspilde moeite, want zonder doel heeft dat geen zin. MT geeft acht tips waarmee u de crisis doorkomt. "Word niet onderdanig, maar ook niet arrogant."
Hoewel netwerken ontzettend populair is, doen we eigenlijk maar wat. "In het bedrijfsleven hebben we overal doelstellingen voor; Bijvoorbeeld voor sales, marketing en logistiek. Maar níet voor netwerken. Dan zeggen we alleen: we gaan even bij die en die langs. Dat is gewoon gezellig socializen, maar géén netwerken", stelt Henno Vos, managing director bij Flevum Forum Network.
Meetbaar
Bovendien is het daardoor helemaal niet meetbaar wat netwerken eigenlijk oplevert voor een bedrijf. Ter illustratie: "Een bedrijf analyseerde onlangs waar de laatste twintig klanten vandaan kwamen. Wat bleek: tachtig procent vloeide voort uit netwerken, terwijl maar twintig procent werd bereikt met direct mail en advertenties. Tegelijkertijd wordt er wél tachtig procent van het budget uitgegeven aan die laatste categorie", tekent Vos voor. Volgens hem geldt dat voor veel meer bedrijven.
Netwerkeconomie
Hij is van mening dat netwerken steeds belangrijker wordt. En echt niet alleen vanwege de crisis. "De netwerkeconomie is sterk in opkomst." Uiteraard heeft de komst van internet daar een handje in. Internet is volgens hem een prima verlengstuk van je adresboek en een facilitererend middel. Maar: menselijk contact blijft onontbeerlijk. Hij voorspelt zelfs dat het netwerken zó belangrijk wordt, dat er in 2009 een Chief Network Officer in de raad van de bestuur plaatsneemt. Kortom: tijd dat u ook gaat netwerken. Doe u voordeel met de volgende tips.
Tip 1: stel een doel
Vos' belangrijkste tip is doelen stellen. Bijvoorbeeld per jaar, of per meeting. Wat wilt u ermee bereiken? "Het maakt veel verschil of je kennis wilt vergaren, een ingang wilt vinden, wilt leren van elkaar, ambassadeurs wilt vinden die reclame maken voor jouw product of dat je er op de lange termijn business door wilt genereren." Als u weet wat voor een gunst u van die persoon verwacht, kunt u daar uw boodschap op aanpassen. "Dan kun je bedenken: wat wil ik dat hij of zij van mij onthoudt?"
Tip 2: breng uw netwerk in kaart
Wie kent u allemaal? Als u dat duidelijk voor ogen heeft, weet u wie u in welk geval kunt bellen. "Bovendien zie je duidelijk waar de ‘witte vlekken' zich bevinden."
Tip 3: sluit u aan bij een businessclub of organisatie
"Deze tip is niet voor iedereen geschikt. Dat is afhankelijk van wat het doel is of om wat voor bedrijf gaat", zegt hij. "Als je sponsor wordt van Ajax, is dat een mooi begin om te gaan netwerken. Maar als je er vervolgens niets mee doet, heb je er niks aan."
Tip 4: zorg voor uitbreiding en vitaliteit
Heeft u drie jaar geleden een mooi netwerk opgezet en er niets aan gedaan? Grote kans dat u daar weinig meer aan heeft. "Je moet je netwerk steeds uitbreiden en vitaal houden. In stilstaand water is geen leven." De valkuil hierbij is zoveel mogelijk mensen verzamelen. Hoe groter, hoe beter, toch? "Nee. Want wat kun je met die contacten? Soms zeggen mensen: ik heb al duizend contacten op LinkedIn. Ja, heel mooi. Maar kun je die ook bellen als je een vraag hebt? Helpen zij jou verder?" Risico dat u veel vage contacten heeft, waar u uiteindelijk de crisis niet mee doorkomt. Af en toe uw adresboek opschonen dus.
Tip 5: maak van uzelf een infopunt
"Profileer jezelf als expert op een bepaald gebied. Weet je bijvoorbeeld veel van hypotheken of innoveren? Zorg dan dat anderen dat weten en je daarop altijd kunnen aanspreken." Dit is uiteraard een tip waarmee u niet scoort op de korte termijn. De tweede grote valkuil. Maar op een goede dag zult u hier zeker voordeel van hebben.
Tip 6: veel geven en niet nemen
"Netwerken is een proces van heel veel geven, een beetje krijgen en nooit nemen", schetst Vos. "Als je bijvoorbeeld iemand helpt met een doorverwijzing, moet je niet direct je hand ophouden om iets terug te vragen. Netwerken is geen ruilhandel." Dat is valkuil nummer drie. "Als je met je orderblok naar een netwerkborrel gaat om een leaseauto te verkopen, zal je dat in 99,99 procent van de gevallen niet lukken. Daarmee doe je meer kwaad dan goed."
Tip 7: netwerk anticyclisch
Als u net als velen een 'crisisnetwerker' bent, is dat feitelijk al te laat. "Je moet anticyclisch netwerken. Wij zien dat als het goed gaat, niemand de tijd neemt om te netwerken. Als het slecht gaat, slaat iedereen massaal aan het netwerken. Maar ook in economisch goede tijden is het van groot belang." Dan staat u tenminste niet achteraan, zoals nu.
Tip 8: iedereen is gelijk
Het klinkt als een uitgekauwd cliché om mee af te sluiten, maar het wordt tóch te vaak vergeten. Netwerken is voor een groot deel gebaseerd op een klik tussen mensen. "Die klik is er niet als je niet op een gelijk niveau praat." Doet u onderdanig? Dan gelooft natuurlijk niemand dat u iets te bieden heeft. Bent u zelf de hoogste in rang, word dan niet te arrogant. "De meest gemaakte fout is de aanname van mensen." Gaat u altijd het liefst naar de wc als een junior accountmanager met u wil praten? Een absolute misser, aldus Vos. "Dan loop je de kans dat je de manager van morgen en de directeur van overmorgen voorbijloopt."