Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Manager onderschat kwaliteit van eigen werknemer’

"Veel managers hebben geen idee van de reeds aanwezige kennis en ervaring in hun team." De lage bekendheid met Erkenning Verworven Competenties (EVC) leidt tot gemiste kansen in het Nederlandse bedrijfsleven.

"EVC brengt de kennis, ervaring en alles wat een individu heeft geleerd op school thuis of op het werk in kaart." Volgens Else Slegers, directeur bij opleiding- en trainingsbureau ISBW, gaat EVC verder dan een cv. "In een cv staat toch vooral de werkervaring en opleidingen die je hebt gedaan. Een EVC maakt dat meer concreet."

Blauwdruk
Voordat iemand een EVC-certificaat krijgt, moet diegene eerst ‘bewijsmateriaal' verzamelen, bestaande uit referenties, verklaringen van collega's en managers, en uit zogenoemde beroepsproducten zoals marketingplannen of certificaten van trainingen en opleidingen. Aansluitend wordt een assesment afgenomen. "Uiteindelijk maken we een soort blauwdruk, waarin te zien is wat iemand in huis heeft", legt Slegers uit.

"Het klinkt oubollig, maar het is echt een kans voor de arbeidsmarkt. Dat wordt op dit moment zwaar onderschat."  De drie voornaamste redenen om een EVC te doorlopen zijn volgens Slegers om vrijstelling te kunnen krijgen voor bepaalde vakken binnen een opleiding, om een juiste inschaling van de werkervaring te maken en als binding- en ontwikkelingsinstrument.

Reeds aanwezig
Ook managers hebben er baat bij hun werknemers een EVC te laten doorlopen, stelt Slegers. "Werkgevers weten vaak niet welke kennis en competenties hun eigen werknemers hebben. Ze huren dan dure bureaus in om nieuwe mensen aan te nemen, terwijl ze eigenlijk de goede mensen al in huis hebben. Ik denk dat veel managers staan te kijken van de reeds aanwezige kennis en ervaring die in hun team aanwezig is."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bindingsmiddel
"Daarnaast is het voor bedrijven interessant om te kijken op welke vlakken werknemers nog moeten worden ontwikkeld, daar kan dan een opleidingstraject voor opgesteld worden. Je kunt zo uitzoeken waar de hiaten zitten, daar zitten de extra kansen voor je afdeling. Dat stimuleert je werknemers. Het is dus ook een manier om ze langer aan je te binden. Het is een win win situatie."