Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager in de file

Honderdduizenden managers sluiten dagelijks aan in de file. Zich eraan ergeren, dat doen zij als ervaren filerijder al lang niet meer. Dat is ook zinloos. Want de files nemen jaarlijks alleen maar verder toe.

Als het aantal files die in 1986 op de wegen stonden op 100 wordt gesteld dan is te zien dat in ruim tien jaar tijd dat aantal bijna is verdubbeld; in 1999 was dit getal 176. Recentere cijfers zijn niet beschikbaar, maar het is aannemelijk dat het aantal files verder is gegroeid. Vooral de avondspits kent vele files. In 1999 werden er maar liefst 10445 geteld. De ochtendspits is een goede tweede met 10084 meldingen. Ongevallen veroorzaakten in dat jaar 3304 files. Het vele stilstaan is een doorn in het oog van zowel de politiek als het bedrijfsleven. De economische schadepost wordt geraamd op 1,7 miljard gulden, zo becijferde de Adviesdienst Verkeer en Vervoer in 1997. Sindsdien is er geen onderzoek meer naar gedaan, maar met de toename van de files zal het nu een kostenpost van een paar miljard zijn op jaarbasis. Een oplossing voor het probleem is voorlopig nog niet in zicht.
En wat doet de manager in de file? Hetzelfde als de rest van filerijdend Nederland. Hij accepteert zijn lot. Hij drinkt en eet en luistert naar muziek en denkt na over zaken. Doch eerst en vooral is natuurlijk de mobiele telefoon een uitkomst tijdens het zinloze stilstaan.


File top 10
Deze top tien is samengesteld op basis van de lengte en de duur van de file. Op het traject A10 van Hemhavens naar de Coentunnel staan op jaarbasis veel files. Toch staat dit traject 'slechts' op nummer 9 omdat deze files verhoudingsgewijs snel oplossen.

Aantal files per jaar
1. A8 van Oostzaan richting Amsterdam bij knooppunt Coenplein 256
2. A2 van Culemborg naar Utrecht bij knooppunt Everdingen 236
3. A2 van Nieuwegein naar 's-Hertogenbosch bij knooppunt Oudenrijn 155
4. A13 van Overschie naar Rotterdam bij knooppunt Kleinpolderplein 226
5. A9 van Badhoevedorp naar Amstelveen bij Haarlem-Zuid 232
6. A27 van Houten naar Gorinchem bij knooppunt Lunetten 183
7. A2 van Nieuwegein naar 's-Hertogenbosch bij Nieuwegein-zuid 159
8. A2 van Everdingen naar Utrecht bij knooppunt Everdingen 153
9. A10 van Hemhavens naar de Coentunnel bij de Coentunnel 299
10. A13 van Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam bij parkeerplaats Vrijenban 271
bron: Adviesdienst Verkeer en Vervoer


Henk Cornelissen
Teammanager CMG in Utrecht
Op weg van Hilversum naar Utrecht
Reisduur in de spits: drie kwartier
Reisduur buiten spits: twintig minuten
Tijdverlies per dag: 50 minuten
Tijdverdrijf: radio luisteren, niets doen

Rik van Terwisga
Managing partner Twijnstra Gudde in Amersfoort
Op weg van Hilversum naar Amersfoort
Reisduur in spits: drie kwartier
Reisduur buiten spits: half uur
Tijdverlies per dag: 30 minuten
Tijdverdrijf: bellen

Karien Bukala
Teamleider Profinesse Pensioen in Haarlem
Op weg van Utrecht naar Haarlem
Reisduur in spits: ruim een uur
Reisduur buiten spits: 25 minuten
Tijdverlies per dag: 80 minuten
Tijdverdrijf: bellen, sapjes drinken, Marsen eten

Robert Greene
Productmanager TechData in Maarssen
Op weg van Arnhem naar Maarssen
Reisduur in spits: anderhalf uur
Reisduur buiten spits: drie kwartier
Tijdverlies per dag: 90 minuten
Tijdverdrijf: bellen, muziek luisteren

Raymond Ronkes
Management consultant Bouman, Min en Van Spaendonck in Zaltbommel
Op weg van Utrecht naar Schiphol
Reisduur in spits: een uur
Reisduur buiten spits: goed half uur
Tijdverlies vandaag: 50 minuten
Tijdverdrijf: genieten van muziek, zaken overdenken

Martin Verberkmoes
Consultant PricewaterhouseCoopers in Almere
Op weg van IJsselstein naar Almere
Reisduur in spits: een uur en een kwartier
Reisduur buiten spits: drie kwartier
Tijdverlies per dag: 60 minuten
Tijdverdrijf: bellen

Ton Poppens
Directeur discotheek Escape in Amsterdam
Op weg van Utrecht naar Amsterdam
Reisduur in spits: een uur
Reisduur buiten spits: half uur
Tijdverlies per dag: 60 minuten
Tijdverdrijf: cd luisteren, niets

Peter Zuidam
Key accountmanager Union in Haarlem
Op weg van Oosterhout naar Haarlem
Reisduur in spits: anderhalf uur
Reisduur buiten spits: een uur
Tijdverlies per dag: 60 minuten
Tijdverdrijf: muziek luisteren, nadenken, bellen

Touriya Haoud
Communicatiemanager Be Save in Veenendaal
Op weg van Veenendaal naar Amsterdam
Reisduur in spits: anderhalf uur
Reisduur buiten spits: drie kwartier
Tijdverlies vandaag: 90 minuten
Tijdverdrijf: radio luisteren, iets drinken

Lucas Lindeboom
Directeur personeelszaken Aqurance in Amsterdam
Op weg van Rhenen naar Amsterdam
Reisduur in spits: anderhalf uur
Reisduur buiten spits: 40 minuten
Tijdverlies per dag: 100 minuten
Tijdverdrijf: bellen

Anton van der Wiel
Algemeen directeur AVVL
Op weg van Klimmen naar Diemen
Reisduur in spits: drie uur
Reisduur buiten spits: twee uur
Tijdverlies per dag: 120 minuten
Tijdverdrijf: bellen, dicteren

Bas van Kesteren
Market developmentmanager Intel in Utrecht
Op weg van Eindhoven naar Utrecht
Reisduur in spits: anderhalf uur
Reisduur buiten spits: 50 minuten
Tijdverlies per dag: 80 minuten

Tijdverdrijf: bellen

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.