Wie is Carlos Brito? Dat vragen veel Amerikanen nadat bekend raakte dat deze 48-jarige Braziliaan aan het hoofd komt van 's werelds grootste bierbedrijf Anheuser Busch InBev. Brito, die een reputatie van 'cost-cutter' met zich meesleept, heeft geen eigen bureau en beschikt evenmin over een persoonlijke secretaresse of een bedrijfswagen.
Anheuser-Busch is een bedrijf waar het executive management beroep kan doen op een privé-jet en waar de werknemers gratis bier mee naar huis kunnen nemen. "Ik hoef geen gratis bier van InBev; ik kan voor mijn eigen bier betalen", vertelt Brito aan een selectie van toekomstige businessmasters in Stanford, de plaats waar hij zelf studeerde nadat hij zijn ingenieursstudie had beëindigd in Rio de Janeiro.
Rechtvaardigen
Brito wordt omschreven als een manager ‘Amerikaanse stijl': een workaholic met een methodische en pragmatische aanpak, die werknemers die resultaten boeken fors beloont. Toen hij in 2005 tot CEO Global van InBev werd gepromoveerd, introduceerde hij binnen het bedrijf het befaamde 'zero-based budgetting', waarbij elke uitgave moet worden gerechtvaardigd.
Hij deelt een bureau met een aantal van zijn topmanagers; iets wat toelaat om dagelijks een aantal ‘two-minute meetings' te houden. "Jezelf verstoppen achter een kantoordeur is voor middenmoters", zei Brito ooit.
Verschil maken
Ook geeft hij toe dat InBev's Spartaanse managementstijl het moeilijk maakt om personeel te werven omdat de 'hoe meer risico, hoe hoger de beloning'- stijl velen afschrikt. "Maar wie de smaak te pakken krijgt, wil nergens anders meer werken." InBev investeert liever in jonge kaders die op basis van verdiensten hun weg mogen maken binnen het bedrijf, dan senior managers van buitenuit aan te trekken."
Volgens Brito is het belangrijk om te focussen op de 250 mensen (op 85.000) die het verschil maken binnen het bedrijf. "Die mensen worden op een andere wijze gemanaged; we willen ten allen prijzen vermijden dat zij het bedrijf verlaten."
Bron: International Herald Tribune via Express.be