Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager geeft Porsches weg

In de serie ’niet zo’n slimme manager’: de klassieke sales-promotie twee halen, één betalen toe te passen bij de porsche-dealer. Glen Fergusson, de marketingmanager van een nieuwe Porsche-dealer in Californië kwam op dit briljante idee.

Het duurde een uur voordat de directie doorhad wat er aan de hand was, waarna het bedrijf werd gesloten. In dat uur waren achttien Porsches verkocht. Maar in datzelfde uur waren dus ook achttien Porsches weggegeven.

Ferguson verklaarde dat hij nooit goed is geweest in rekenen. Hij had in zijn favoriete koffieshop gezien dat het concept ’twee halen, één betalen’ zeer succesvol is. Dat de promotietechniek ook in de autobranche goed werkt, blijkt wel. Er zijn maar weinig autoverkopers die achttien nieuwe auto’s in een uur verkopen. Alleen de kosten van de actie zijn een beetje aan de hoge kant in verhouding tot de marge.

Het moge duidelijk zijn dat de marketingmanager zijn baan kwijt is. Hij wordt misschien aangeklaagd, terwijl het bedrijf er alles aan doet om de kosten te vergoeden van Glens promotionele actie ter gelegenheid van de openingsdag.

Bron: Marketingtribune.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.