Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management Team uit de oude doos

100: zwart-wit economienieuws

De 100ste Management Team verscheen op 10 april 1989. Het blad kostte 5 gulden (2,27 euro) en was 180 pagina’s dik. Onder leiding van algemeen hoofdredacteur Tom Lucas presenteerde een 18-koppige redactie als coververhaal een artikel over de verdiensten van topsporters. De best verdienende? Basketballer Rick Smits, toen goed voor 1,3 miljoen dollar per jaar – exclusief premies. Full colour was het blad slechts zeer beperkt en die pagina’s werden benut voor bijvoorbeeld foto’s van vloerbedekking (onder het kopje ‘Manager Privè’). Opvallend voor die tijd: een interview met Yab Yum-baas Theo Heuft en liefst twee auteurs mochten zich drie pagina’s lang uitleven op… de rekenmachine. En verder veel, héél veel economienieuws, destijds inhoudelijk de grootste pijler van het blad.

200: mannetjes krijgen ruim baan

De 200ste Management Team verscheen op 29 november 1993 en ook toen was Tom Lucas de hoogst verantwoordelijke voor de inhoud. De lezer betaalde (bij wijze van spreken, er was geen losse verkoop en het werd in controlled circulation verspreid) 7,50 gulden (3,40 euro) voor een 100 pagina’s dik blad. De inktpotten van de drukker werden nu wel volledig benut, want bijna het hele blad was in full colour. Een duidelijk verschil met nummer 100: de nogal saai ogende economieverhalen en -rubrieken waren ingeruild voor mensen. En vooral: mensen die toen of later politiek actief werden. Jan Pronk kreeg met zijn pot onbenutte ontwikkelingshulpguldens zelfs de cover, maar ook Pieter Winsemius en Hans Alders kregen ruim baan. Een opmerkelijke rubriek (acht pagina’s) was het Q-journaal, geafficheerd als ‘Kwaliteitskrant voor het bedrijfsleven’.

300: sigaren nog in de mode

Tussen 200 en 300 verdween Tom Lucas van het toneel. Bij het uitkomen van Management Team 300 stond (ad interim) Theo Temmink aan het redactieroer. De prijs van het blad was in vergelijking met nummer 200 niet verhoogd, de omvang wel weer gegroeid. Naar 156 pagina’s om precies te zijn. Die werden gevuld met een gigantische special van ruim 30 pagina’s over smaak. Anno 1997, dus bijna tien jaar geleden, was ‘lifestyle’ dus ook al in. En rookten managers blijkbaar nog massaal sigaren.
Het coververhaal ging over Microsoft, dat Apple ging ‘reanimeren’. En dat, zo beweerde topman Steve Ballmer, ‘natuurlijk verder gaat met Philips.’ Want hij had met topman Cor Boonstra gedineerd en het over de dinosaurussen van de elektronicaindustrie gehad. Vast een goed gesprek, maar Boonstra kan er weinig meer mee. (Tussen haakjes: toen was Pieter Lakeman nog hot…).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

400: internet in de spotlights

Het 400ste nummer van Management Team (hoofdredacteur Hans Verstraaten) omvatte in 2001 140 pagina‘s en kostte nog altijd 7,50 gulden. Verschil: het was nu wel los te koop.
De cover werd gedomineerd door een doorwrocht item over de internetstrategie van tien Nederlandse bedrijven en Verstraatens verdienste was dat hij van Management Team een echt tijdschrift maakte, dat ook leuk mocht zijn. Met de nodige trucs uit de VNU-doos, zoals alliteratie (‘Hippe Hyperspecialisten’) in de koppen. Van de nieuwe middenstanders die in dat verhaal werden opgevoerd, heeft overigens niemand meer veel vernomen, maar dat terzijde. Verstraaten introduceerde ook de rubriek ‘Work/life’, een verzameling artikelen en artikeltjes over de balans tussen werk en privè. Die rubriek overleefde tot nummer 497…