Dat Nederland slecht scoort op innovatieranglijstjes komt niet door een gebrek aan kennis, maar door slecht management. Dat concluderen de hoogleraren Henk Volberda en Frans van den Bosch in hun essay ‘Rethinking the Dutch Innovation Agenda’.
Als voorbeeld nemen beide auteurs de concurrentie-index van het World Economic Forum. Nederland zakte tussen 2000 en 2003 van de derde naar de negende plaats. In het essay valt te lezen dat dit niet kan worden toegeschreven aan tekortschietende investeringen in onderzoek, of het geringe aantal wetenschappers en technici.
De oorzaak ligt eerder bij een gebrek aan verbeeldingskracht (inzicht in toekomstige markten) bij bedrijven en het onvermogen om kennis in een organisatie te absorberen en commercieel toepasbaar te maken.
Beide schrijvers halen bedrijven aan die wél goed presteren dankzij ‘visionair marktdenken.’ Dell, Virgin, Ikea en Southwest Airlines speelden goed in op veranderde consumentenpatronen, terwijl Honda het kennisniveau van zijn werknemers stimuleerde door hiërarchisch gedrag te ontmoedigen en werknemers meer zelfsturing te geven. Het essay is geschreven voor de Innovation Lecture 2004, een event dat 14 april door minister Brinkhorst (Economische Zaken) zal worden geopend. De volledige tekst is te vinden op de website van het ministerie. (RM) bron: minez.nl