In hectische tijden bent u geneigd te managen met uw rug naar de toekomst. Maar dat is precies wat u niet moet doen. Met deze tips kunt u de toekomst aan.
De tijden zijn hectisch. De marges staan onder druk. Markten krimpen in een ongekend tempo. De relaties met leveranciers staan onder druk. Zij moeten goedkoper werken. Op dezelfde manier wordt u door uw afnemers onder druk wordt gezet om hetzelfde of meer te presteren in ruil voor minder geld. Als de dagelijkse werkelijkheid zo snel veranderd lijkt het haast onmogelijk om niet te managen met je rug naar de toekomst. Terwijl dat precies is wat een manager niet moet doen. Hij moet naar de toekomst kijken. Maar hoe voorkom je dat je gaat managen met je rug naar de toekomst?
Durf de klant echt centraal te stellen
Pas dan ben je geïnteresseerd in wat de klant wil en ook pas dan kun je echt inspelen op de behoefte van de klant en relevante services of producten aanbieden. Ga als corporate top zelf het veld in. ING deed dat afgelopen jaar en de vernieuwde top kreeg een schat aan informatie die niet gefilterd was door een keur aan stafafdelingen.
Wees niet bang voor de concurrentie
Dominante marktpartijen zetten de standaard en dwingen alleen al door hun omvang en hun verpletterende aanwezigheid respect af. Laat je niet intimideren. Zorg dat je eigen visie op de markt en de wensen van de klanten leidend zijn.
Maak een eind aan de vergadercultuur
Zeker in onzekere tijden vluchtten we makkelijk in overleg. Als niemand het zeker weet is het extra veilig om dat dan samen te doen en er net zo lang over te praten tot een er consensus is over het volgende kleine stapje. Stop daarmee. Alle tijd gaat ten kostte van je vermogen naar de toekomst te kijken en verstikt de eigen organisatie.
Start ontwikkelingen parallel
Een trucje uit de succesformule van Apple. Start gelijktijdig verschillende ontwikkelingen. Laat teams met elkaar concurreren om de beste oplossing te vinden. Het team dat het vorige probleem het best oploste, is niet automatisch beter in het oplossen van het komende vraagstuk.
Accepteer dat de context in de markt onherroepelijk verandert
Wat je vandaag ziet kan morgen totaal anders zijn. De lessen van het verleden zijn dus niet zomaar toepasbaar op de vragen van vandaag en morgen. Dat geldt op alle gebieden. Wellicht het meest voor de marketinginspanningen.
Organiseer inspiration rooms
Nodig sprekers uit die een andere visie op de markt hebben. Het werkt verfrissend en inspirerend. Toets ook je eigen visie op de markt aan die van hen. Het houdt de visie scherp.
Durf andere verdienmodellen in te zetten
Een alternatief verdienmodel brengt legio voordelen mee. Doordat het geld uit een ander deel van de operatie komt, kunnen andere partijen niet zomaar antwoorden. Het geeft een voordeel dat langere tijd mee gaat en waar de grote gevestigde partijen niet zomaar kunnen volgen.
Bovenstaande voorbeelden zijn ontleend aan het eerste hoofdstuk van Succes is niet voor lafaards van merken- en marketingdeskundige Paul Moers. Het boek verschijnt 22 februari 2010 bij uitgeverij Carrera.