Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Magere resultaten? Geef het slechte weer de schuld

Hema noemt het weer als reden voor de magere resultaten. Terecht? In ieder geval een beproefd recept, zo blijkt uit deze 4 voorbeelden.

Hema geeft de warme septembermaand de schuld van de matige resultaten over het derde kwartaal, maar het weer gebruiken als argument voor magere resultaten is niet zelden een slap excuus om dieper liggende operationele problemen te verhullen. 4 bedrijven die het weer gebruikten als argument:

1. Hema: 'Te warm'

Hebben we een keer warm najaarsweer, is het weer niet goed. De zonnige septembermaand bleek voor Hema een probleem. De verkoop van mode en van winterartikelen had te lijden onder het mooie weer, meldde Hema-topman Ronald van Zetten in zijn toelichting op de recente cijfers.

De echte problemen:

Hema heeft niet alleen last van de hoge temperaturen, ook de lopende verbouwing van de Hema-winkels werd genoemd als argument voor de tegenvallende resultaten. Van Zetten heeft het echter al langer moeilijk, want Hema draait al een tijdje verlies op verlies. De retailmarkt en de consumentenbestedingen staan onder druk, daarnaast heeft Hema last van de hoge rente op de schuld waarmee Hema door zijn private equity-eigenaar Lion Capital is opgezadeld.

2. Heineken: 'Slechte zomers, koud voorjaar'

De bierbrouwer haalt in zijn cijferpublicaties met regelmaat het slechte weer erbij om tegenvallende resultaten te verklaren. Slechte zomers, koud voorjaar: het zijn allemaal redenen waarom mensen volgens Heineken minder bier drinken. Alsof je binnen bij de kachel geen pijpje zou kunnen ontkurken. In het halfjaarbericht over 2013 bijvoorbeeld noemt Heineken het slechte voorjaar als reden voor het gedaalde biervolume in die periode. En dat heeft Heineken vaker gedaan.

De echte problemen:

Heineken kampt in Europa met een dieper liggend probleem: een structureel dalende biermarkt. Al jaren krimpt die markt steeds een klein beetje doordat met name jongeren andere keuzes maken. Desondanks blijft Heineken fier zelfstandig, ondanks het bod dat concurrent SABMiller eerder dit jaar uitbracht. Lees meer daarover:

3. Fugro: 'Verrassend weertje'

Dat consumentenbestedingen fluctueren onder invloed van het weer is voorstelbaar. Maar pure business-to-business bedrijven hebben er ook last van. Ingenieursbureau Fugro gebruikte het slechte weer als eerste argument bij zijn trading update over het eerste kwartaal van 2014, waarin de marge een flinke knauw kreeg. Beleggersvereniging VEB noemde het gebruiken van het weer als argument door een bedrijf als Fugro verrassend.

De echte problemen:

Er speelt meer bij Fugro dan het weer, al langer gaat het operationeel niet zo goed. Fugro weet op zijn omzet steeds minder winst te realiseren, doordat de kosten oplopen. Bovendien is de offshoremarkt nogal afgekoeld, niet door het weer, maar door de dalende olieprijs. Daardoor verminderen olie- en gasbedrijven hun investeringen of schuiven ze die voor zich uit.

4. BAM: 'Winstwaarschuwing door weer'

Net als Fugro is ook bouwer BAM een bedrijf dat niet direct afhankelijk is van consumentenbeslissingen. Maar ook BAM noemde slecht weer als verklaring voor zijn slechte resultaten over het eerste halfjaar van 2014. Het was zelfs een van de argumenten voor de winstwaarschuwing die de bouwer in juli gaf. Ook bij de cijferpresentatie in augustus bleef BAM op de weersomstandigheden hameren.

De echte problemen:

De werkelijke oorzaak voor de winstwaarschuwing is de marge-erosie door de hevige concurrentie bij bouwers en BAM’s ongelukkige hand van inschrijven op projecten. Door de hevige concurrentie schreef BAM met een te lage prijs in bij aanbestedingen, zodat het aan het eind van klus met een verlies bleef zitten. Meer over BAM:

En wat als het weer wél goed uitpakt?

Als er één bedrijf is dat afhankelijk is van het weer, dan is het wel fietsenproducent Accell. Bij slecht weer haakt de fietser namelijk af. Dat voelde Accell in het voorjaar van 2013, net als Heineken kennelijk. Het leidde zelfs tot een winstwaarschuwing, omdat het voorjaar cruciaal is voor de fietsenverkoop, stelde Accell-topman René Takens toen. Meer dan de helft van Accells omzet wordt traditioneel in het eerste halfjaar gerealiseerd. Maar het weer kan ook in het voordeel werken. Na de zachte winter van 2013-2014 kreeg de consument direct weer zin om op de fiets te stappen en Accell beleefde een heel goede eerste helft van 2014. Topman Takens wees toen de gunstige weersomstandigheden aan als reden voor de goede resultaten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook voor Heineken biedt goed weer toch hoop. Na de slechte eerste helft van 2013 bespeurde Heineken een volumestijging in Europa. De oorzaak? De warme julimaand, zei Heineken zelf. Zo zijn ze dan ook wel weer.