Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Maatschappelijk verslag is pr-flauwekul’

De milieubeweging laat zich inpakken door de goed-nieuws milieurapporten van bedrijven. Dit stelt accountant Chris Hibbitt vandaag in de Volkskrant. Hibbitt promoveerde donderdag aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op een studie naar ruim duizend maatschappelijke jaarverslagen van negentig Europese bedrijven.

Zijn conclusies zijn ongekend hard: “De verslagen bevatten louter goed nieuws en negeren slecht nieuws over milieu en sociale omstandigheden,” aldus Hibbitt in de Volkskrant. Bedrijven gebruiken de verslagen om draagvlak in de samenleving te kweken en dat lijkt aardig te lukken. De milieubeweging laat zich er in ieder geval door zoethouden, aldus Hibbitt. “De milieubeweging heeft zich laten inkapselen door mee te praten.”
Volgens Hibbitt is er een tegenstelling tussen milieu en bedrijfsleven, iets wat door het milieuverslag onder tafel wordt geveegd. Uiteindelijk moeten bedrijven voor winst kiezen en de belangen van aandeelhouders in het oog houden. “Hou op met alle duurzame projecten. Het is onzin. Wie te veel oog krijgt voor duurzaamheid, verliest rendement. Uiteindelijk gaat zo’n bedrijf ten onder. Ik neem het managers niet kwalijk als ze hogere winsten nastreven. Het is de consequentie van het systeem.” (BK)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.