Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak zakelijk rijden goedkoper

"Nergens in Europa worden zakelijke rijders zo zwaar gestraft." Sinds kort kunt u terecht bij de vereniging Auto van de Zaak.

De ANWB, Bovag en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen kende u al. Nu is daar ook de belangenbehartiger voor de zakelijke rijder: de vereniging Auto van de Zaak. Sinds de oprichting een maand geleden hebben zich meer dan 1200 leden aangemeld. MT ging in gesprek met woordvoerder Mark van Dansink.

Alweer een club voor automobilisten?

“Wij zijn de eerste vereniging die geheel opkomt voor de berijders van een auto van de zaak. Voor instanties als de ANWB en Bovag is deze groep slechts één van de velen. Zij nemen de term zakelijk rijder wel eens in de mond, maar daarmee is alles ook wel gezegd. Wij zijn juist helemaal gefocust op deze aparte groep die uit ongeveer 1,2 miljoen automobilisten bestaat.”

Is dat nodig dan?

“Absoluut. De zakelijke rijder wordt door de overheid gebruikt als melkkoe. We hebben uitgerekend dat deze groep de afgelopen twee jaar maar liefst 260 miljoen euro netto extra heeft opgehoest. Hoewel we sinds maart actief zijn, dateert het idee al uit 2008. Het gemak waarmee de fiscale bijtelling van 22 naar 25 procent werd opgeschroefd, heeft ons destijds enorm verbaasd. Er klonk onder zakelijke rijders wel gemopper, maar een eenduidig geluid richting de overheid ontbrak. Simpelweg omdat er nog geen belangenvereniging bestond. Nu kunnen we met één geluid naar Den Haag.”

Waar strijden jullie voor?

“De bijtelling moet structureel omlaag. Nergens in Europa worden zakelijke rijders zo zwaar gestraft wanneer ze in de auto van de zaak privékilometers rijden. Steeds meer zakelijke rijders kiezen daarom voor een tweede auto voor ’s avonds en in het weekend. Vaak zijn die auto’s wat ouder en daarmee minder zuinig en minder schoon. Zo’n auto erbij zorgt in de toch al zo krappe woonwijken voor extra drukte op parkeerplaatsen. Zo leidt de hoge bijtelling onbedoeld tot een paar vervelende neveneffecten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het kabinet zinspeelt op een bezuinigingsronde van 35 miljard euro. Verwacht in Den Haag dus geen rode loper met jullie suggesties.

“Wij begrijpen heel goed dat er moet worden bezuinigd. Toch willen we als belangenbehartiger wel een bewustwording creëren. Als ambtenaren straks op zoek gaan naar nieuwe inkomsten en opnieuw bij de zakelijke rijder aankloppen, dan laten wij van ons horen. We zijn namelijk al aan de beurt geweest. De bijtelling zien we natuurlijk het liefst omlaag gaan, omhoog is sowieso geen optie.”

Naast de bijtelling verder nog strijdlustige standpunten?

“In veel bedrijven is de autoregeling nu te zeer opgesteld in het voordeel van de werkgever. Dat moet anders. Zo staat in veel autoregelingen bijvoorbeeld nog dat een werknemer deels een eigen risico heeft wanneer hij onder werktijd schade rijdt. Wettelijk gezien mag zo’n bepaling helemaal niet. Probleem is alleen dat de meeste werknemers dat nu nog niet weten.”