Veel bedrijven die willen groeien, vergeten dat de IT-afdeling hier een kritische rol bij speelt. Podiumauteur Ron Happel legt uit waarom het management meer met IT moet samenwerken.
Uit onderzoek is gebleken dat het grootste deel van de IT-afdelingen onvoldoende scoort op businessondersteuning. Een verontrustende situatie voor zowel management als IT. Op dit moment wordt IT door veel organisaties nog steeds gezien als een kostenpost: de organisatie wordt bestuurd door de business, maar IT zit niet op de bijrijdersstoel.
Een gemiste kans, want door de organisatie, processen en de techniek op elkaar af te stemmen creëer je een win-winsituatie. Maar hoe kunnen het management en de IT-afdeling ervoor zorgen dat je IT zo afstemt met de business dat er toegevoegde waarde wordt gecreëerd voor de organisatie?
IT onmisbaar voor groei
De focus van bedrijven ligt voornamelijk op groei. Dat IT kritisch is voor deze groei, wordt vaak vergeten. Een belangrijke oorzaak is dat bij het management het inzicht ontbreekt welke bijdrage de IT-afdeling levert aan de bedrijfsdoelstellingen, laat staan welke toegevoegde waarde de afdeling levert. Bovendien onderneemt de IT-afdeling te weinig om dit te veranderen. Echter, voor het realiseren van een optimaal bedrijfsresultaat zijn voorspellend beheer en een Business Service Management (BSM)-oplossing onmisbaar.
Optimale klantenservice
Met een BSM-oplossing zijn organisaties in staat om inzicht te krijgen in de manier waarop de business ondersteund wordt door IT, waardoor het gat tussen de business en IT gedicht kan worden. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die online diensten of producten aanbieden. Een BSM-oplossing maakt inzichtelijk waar de IT-omgeving aan moet voldoen om deze diensten te kunnen bieden.
Is er bijvoorbeeld (nog steeds) voldoende opslagcapaciteit om klantaanvragen te verwerken? Bestaat het risico dat er in de toekomst problemen in de ICT-infrastructuur ontstaan, waardoor de website mogelijk niet bereikbaar is? Maar ook intern: biedt IT voldoende ondersteuning voor de dagelijkse werkzaamheden van de werknemers? Belangrijke informatie voor het management om de klant optimale service te leveren en de organisatie zo efficiënt mogelijk in te richten.
Eén van de belangrijkste functionaliteiten van een BSM-oplossing is dat het IT en de business met elkaar verbindt, waardoor nieuwe groeimogelijkheden ontstaan. Het is tijd dat management en IT elkaar de hand schudden.
Over de auteur:
Podiumauteur Ron Happel, sales- en marketingmanager bij SPS Continuïteit in IT.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.