Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lost Boys

Op welke plek is Lost Boys geëindigd in de top van de beste ict-bedrijven van 2010? Alle bedrijfsgegevens op een rij.

 

MT ICT-onderzoek 2010

Web: 4e

 

Adresgegevens

Joop Geesinkweg 209, 1096 AV Amsterdam
T 020-460 45 00
E [email protected], www.lbi.lostboys.nl

Directie

Marcel Houtman (managing director); Dirk van den Bosch (commercial director); Ruurd Priester (strategy director);
Maarten van de Vijfeijken (executive creative director)

Profiel

Lost Boys is een bureau dat inzicht, creativiteit en expertise rondom marketing en technologie inzet om de beste merk- en businessoplossingen voor de klanten te creëren. Lost Boys zorgt voor strategie, concept, design, implementatie
en analyse, en biedt cutting edge expertise rond merk, campagnes, experience design, media, analytics, en technische
implementatie. Lost Boys is onderdeel van het beursgenoteerde LBi, met vestigingen in onder andere Atlanta, Berlijn, Brussel, Londen, Milaan, Mumbai, New York, Parijs en Stockholm.

Kernactiviteiten

Strategie, concept, experience design, (social) media, analytics, mobile, technische implementaties en realisatie van zowel
campagnes, communities als platforms.

Specialiteit

Lost Boys bedenkt en maakt online oplossingen die een superieure klantervaring opleveren en krachtig bijdragen aan het merk en de business van organisaties.

Doelgroep

Het bedrijfsleven in de breedste zin van het woord, overheidsinstellingen en non-profit organisaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Zie hieronder een overzicht van alle bedrijven

Accenture  AccountView AdobeSystems AFAS
Alcatel-Lucent Apple Benelux Atos Origin Avaya
BT Capgemini Centric CIBER Nederland
Cisco Citrix Systems CSC Ctac
Dell Ericsson ESRI Exact
Fox-IT Fujitsu Google Entreprise HP
IBM Imtech ICT InfoSecure Inter Access
Kahuna KPMG KPN Lenovo
Logica Lost Boys McAfee International Microsoft
Nokia Novell Oracle Ordina
Progress SAP Siemens Simac ICT
Sogeti Solcon Sony Ericsson T-Mobile
TCS Triple P UNIT4 UPC
VCD IT Groep  Verizon Business Vodafone VX Company
XS4ALL Yacht    

Eiwit-hacker Cradle haalt 73 miljoen op: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’

Cradle heeft 73 miljoen dollar opgehaald voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. Grote farmabedrijven zijn al fan, nu willen Jelle Prins en zijn co-founders uitbreiden naar andere sectoren om daar impact te maken. 'We zijn ervan overtuigd dat nieuwe eiwitten tot duurzamere en milieuvriendelijkere productiemethoden zullen leiden.'

Waar Cradle de spectaculaire funding die het zojuist heeft gekregen ook aan gaat uitgeven, niet aan zitmeubilair. ‘Die bankjes heb ik vorige week geregeld bij een tweedehandswinkel’, wijst medeoprichter Jelle Prins links en rechts in zijn hoofdkantoor bij Amsterdam Sloterijk. ‘Maak maar een mooie prijs, zei ik, en we waren voor een prikkie klaar. Zo zie je maar: we blijven voorlopig nog wel een startup.’

Oké, maar dan wel een startup die Amerikaans hard gaat, met dito kapitaal.

73 miljoen dollar van IVP e.a.

Dinsdag maakte Cradle een series B-ronde bekend van 73 miljoen dollar, geleid door IVP, een van de grootste venture capitalinvesteerders uit de VS en een expert in grote vervolgrondes. Bestaande aandeelhouders Index Ventures en Kindred Capital lapten ook bij. In totaal heeft de Nederlands/Zwitserse scaleup daarmee al meer dan 100 miljoen dollar binnen voor zijn AI-platform, waarmee R&D-afdelingen van bedrijven het ontwerp van nieuwe eiwitten kunnen versnellen.

De scaleup van Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby is pas in 2021 opgericht maar maakte al flink meters. Zijn generatieve AI wordt inmiddels gebruikt door Big Farma-namen als Novo Nordisk en Johnson & Johnson. Die ontwikkelen er nieuwe medicijnen mee, maar in andere bedrijfstakken, zoals chemie, voeding en  landbouw is er evengoed behoefte aan gereedschap dat het bouwen van nieuwe eiwitten kan versnellen van soms jaren tot maanden.

Eiwitten voor het klimaat

Eiwitten vormen namelijk de basis van veel producten, en het aanpassen van hun eigenschappen kan leiden tot nieuwe medicijnen, vleesvervangers, milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen of biochemicaliën. Volgens Cradle kan zijn AI-platform in potentie ook een bijdrage leveren aan het bestrijden van klimaatverandering en milieuvervuiling.

‘Dat is waarom we dit zijn begonnen’, zegt Prins, die zelf onder meer product manager bij Uber was. Zijn medeoprichters werkten eerder bij AI-activiteiten van Google. ‘We zeiden tegen elkaar: laten we niet alleen binnen de farma gaan werken. We geloven ook dat als je de ontwikkelkosten van nieuwe eiwitten drukt, je productiemethoden efficiënter kan maken, ook die van kweekvlees, of het kan leiden tot duurzamere verpakkingsmaterialen, materialen en chemische stoffen. Dat je straks veel minder fossiele chemie krijgt, maar meer gebruikmaakt van efficiënte productie met enzymen.’

AI spreekt de taal van eiwitten

Traditionele R&D van betere eiwitten vergt veel tijd en daarmee geld, en leidt niet altijd tot resultaat. Cradle leerde AI-taalmodellen ‘de taal van eiwitten’ spreken, zodat onderzoekers hun ideeën voor een nieuw eiwit kunnen toetsen. Dankzij de suggesties die Cradle doet voor het ideale ‘recept’ zijn veel minder testrondes in het lab nodig en dat versnelt de ontwikkeling tot een factor 10, claimt het bedrijf. Met een grotere kans op resultaat, zodat de R&D-kosten flink worden gedrukt.

Prins: ‘We hebben een klant die maar moeizaam vooruitgang boekte met de ontwikkeling van een eiwit, tot ze na 10 testronden onze software gebruikten en die met iets kwam waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht. Tja, je bent op een gegeven moment wel door je ideeën heen. En toen zag je de grafiek met gewenste eigenschappen – poef! – ineens een sprong maken.’

Lab om software te testen

Op de vijfde verdieping van een anoniem kantoorgebouw kan Prins laten zien hoe dat werkt. Daar is het lab gevestigd waarin Cradle voor intern gebruik tests doet om zijn software door te ontwikkelen. Er staat een batterij machines die de samples vullen. ‘Toen we net begonnen, zaten de founders hier nog handmatig met pipetjes te werken.’ Dat zijn letterlijk de buisjes die we maar al te goed kennen van onze coronatestkits. Per 96 of een veelvoud daarvan gaat het materiaal de teststraat in, waar verschillende kasten uiteenlopende eigenschappen van de eiwitten testen. Hoe stabiel zijn ze? Hoe binden ze aan andere moleculen?

‘Die 96 eiwitformules worden door onze software gesuggereerd aan de hand van de eigenschappen waarnaar je op zoek bent. Eerst rollen er 2 miljoen mogelijke eiwitten uit, maar die snoeit het AI-model terug door te berekenen welke combinatie van aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, waarschijnlijk de meeste kans op succes heeft.’ Die kansrijke varianten worden als DNA-materiaal besteld en grof gezegd gevoerd aan bacteriën die de eiwitten produceren. Volgens Prins kan binnen 2 weken na het ontwerp al een nieuw eiwit uit zijn lab rollen.

Top 20 in chemie en agri op de korrel

Voor de goede orde: Cradle wil niet concurreren met zijn klanten, die het AI-platform op abonnementsbasis afnemen. Zij houden alle data waarmee ze hun model trainen in eigen huis en ook de intellectuele eigendom blijft bij de klant. De Cradle-vriezers met bacteriën en ander materiaal zijn alleen voor eigen gebruik bevatten dus niet het ‘gouden eiwit’ dat straks plastic afbreekt, of juist zorgt voor fossielvrije kunststof.

De vraag naar het SaaS-platform groeit snel en daarvoor is die nieuwe sloot geld nodig: Cradle wil commercialiseren, uitbreiden naar andere klanten en branches. Het gaat achter de top 20 in chemie en de agrisector aan, om te beginnen. Daarvoor zal het team, ook in de VS, groeien van de huidige 45 mensen naar 60 rond de volgende zomer. Toptalent van pakweg Google is niet goedkoop, maar waar gaan al die andere miljoenen naartoe? ‘We kunnen hiermee vele jaren vooruit, dat klopt. Ik weet niet eens uit mijn hoofd hoe lang.’

Aan het front van AI en biologie

Het is ook niet zo dat Cradle bloedspoed heeft om concurrenten voor te blijven. Er zijn genoeg bedrijven die generatieve AI inzetten voor hun R&D, vooral in de farma. ‘Maar dat is vaak voor eigen gebruik, of specifiek voor een bepaalde toepassing. Wij pitchen nooit tegen een partij die op ons lijkt, zover ik weet zijn wij de enige die het als SaaS-dienst leveren in de breedte.’

De knappe koppen die Cradle in huis heeft, zijn experts in AI of juist in biochemie of farma. ‘Dat maakt ons wel redelijk uniek: we opereren aan het front van twee verschillende complexe ontwikkelingen’, zegt Prins. Beide bloedgroepen komen ook regelmatig bij elkaar. ‘Ik ga binnenkort een deel van mijn tijd reserveren om me te verdiepen in antilichamen, samen met wat collega’s.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn mensen doen interne R&D, maar helpen ook klanten op gang. ‘We willen begrijpen welk probleem ze met AI proberen op te lossen. We willen ook kunnen inschatten hoe goed onze AI daarin is. Als als we denken: daar zijn we nog niet klaar voor dan zeggen we dat ook gewoon. Het is voor beide kanten natuurlijk ook nieuw, hoewel ik met een ander soort software ook intensief contact  met de klant zou willen hebben. We leren er veel van.’