Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lof voor RTL’s poging Nederland aan een financiële zender te helpen

RTL Z verdient lof voor zijn poging Nederland eindelijk aan een financiële tv-zender te helpen.

Kom, stemt u eens wat vaker af op RTL Z. De financiële zender-in-de-dop verdient het om beter bekeken te worden. Laat u niet misleiden door de zurige kritieken die de afgelopen dagen in de pers verschenen. De kans op totale wereldvrede is nu eenmaal groter dan de mogelijkheid dat Nederlandse tv-recensenten wél opgewonden raken over businesstelevisie.
Natuurlijk waren de eerste uitzendingen van RTL Z knap aan de stijve kant. En inderdaad zou het decor niet misstaan in de studioruimte van de lokale tv te Winterswijk. Maar die misstapjes laten niet onverlet dat RTL Z de eerste serieuze poging tot professionele beurstelevisie op de Nederlandse buis is.

Het werd tijd. In zowat de hele westerse wereld is het aantal particuliere beleggers de afgelopen jaren verveelvoudigd. Een logisch gevolg daarvan is de toegenomen behoefte aan betrouwbare bedrijfsinformatie, inzichtelijke analyses en waardevolle adviezen. In landen met een beetje ondernemingszin leidde dat tot een explosie van businessmedia.
Neem Zweden, met half zoveel inwoners als Nederland: daar heeft de belegger de keuze uit drie volwaardige zakenkranten, twee financiële tv-zenders en vier radiostations met onafgebroken economische berichtgeving. Business levert daar business op, en de concurrentie tussen de verschillende media een hoogst noodzakelijke professionalisering van het vak.

In Nederland staan we al versteld wanneer Het Financieele Dagblad in vijf jaar tijd zijn oplage tot 60.000 weet op te krikken. Toch heeft zich nog geen enkele uitgever aangediend die een concurrerende titel in de markt durft te zetten. We spreken al van een revolutie zodra de landelijke kranten met een halve pagina extra in het economiekatern meer van het zelfde bieden. Een heel behoorlijk initiatief als Business Nieuws Radio kwijnt intussen weg op een onvindbare etherfrequentie omdat ons kabinet het maar niet eens kan worden over de FM-zenderverdeling.

Nu moeten we het toch al niet van de staat hebben als het om het stimuleren van volwassen financiële verslaggeving gaat, noch van haar filiaal te Hilversum. Het is een nationale schande hoe het NOS Journaal 's avonds om acht minuten over tien het onderwerp 'beurs' in een routineus item van 17 seconden afhandelt. Waar houden de acht redacteuren economie van onze staatstelevisie zich in hemelsnaam de hele dag mee bezig?
In elk geval niet met het produceren van spannende onderwerpen voor het hoofdbulletin van acht uur. Dikke kans dat anchor man Philip Freriks in zijn contract heeft laten opnemen dat hij zich niet met zoiets triviaals als de aankondiging van een economisch item hoeft in te laten. De articulatiemachine van de NOS voelt zich een heel stuk meer op zijn gemak bij de opening van het Holland Festival dan bij een studiogesprek met Paul Smits over de financiële situatie van KPN, zoveel is wel duidelijk.

We vergeten het zouteloze Business Update en de betaal-tv van Harry Mens, en kunnen alleen maar hopen dat RTL offensief genoeg is om de komende jaren te blijven investeren in beurstelevisie. De Holland Media Groep (HMG), eigenaar van RTL, schijnt beloofd te hebben het project drie jaar de tijd te gunnen om zich te bewijzen. Dat op zich is al lovenswaardig. Menig media-exploitant hier te lande wil na vier maanden zwarte cijfers zien. Anders gaat de stekker eruit.

Chapeau voor de HMG, dat noodgedwongen met het bedrijf Belgian Business Television in zee moest om Nederland als laatste blind spot in Europa aan een volwaardige financiële tv-zender te helpen. Naar verluidt had de HMG in eerste instantie Nederlandse partijen uit de uitgeversbranche benaderd voor samenwerking, maar daar gaf men niet thuis. In die sector domineren nu eenmaal de ondernemers van het angsthazerige soort, die bij elk vleugje conjuncturele tegenwind stevig de vinger op de knip houden en zodra het economisch beter gaat voor veel te hoge prijzen her en der wat overnames plegen.

Nederland telt inmiddels een dikke anderhalf miljoen actieve particuliere beleggers. Eindelijk worden die nu in hun informatiebehoefte bediend door het meest laagdrempelige medium aller massamedia. Akkoord, het is nog wat onwennig allemaal, met die obligate tickertape en de dertien-in-een-dozijn-gesprekjes met beleggingsanalisten, maar het begin is er. Tien jaar geleden was de opkomst van financiële televisie in de VS niet veel dynamischer. Intussen vertonen daar tientallen business shows op prime time spectaculaire tv-beelden, waarin ceo's aan pittige kruisverhoren worden onderworpen en ondeugdelijk bedrijfsbeleid voor het oog van de natie in mootjes wordt gehakt.


RTL Z moet de kans krijgen zich tot dat niveau te ontwikkelen. Daarom moeten we de zender steunen, moeten we onze lunchpauze op kantoor inruilen voor een beeldbuissessie en moeten we 's avonds massaal het NOS Journaal boycotten. Benieuwd of dat een concurrerend initiatief en zodoende een verdere volwassenwording van Nederlandse beurstelevisie oplevert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.