Hotels: lezers van MT laten weten waar zij goed of slecht geslapen hebben. Deze week G. Prevete over Hotel Oranje.
Men kruipt voor je, aanbidt je alsof je de vleesgeworden God bent, je Louis Vuitton-bagagetassen van elk 25 kilo worden in de brandende zon voor je uit de auto gehaald en naar boven gedragen, op elk moment van de dag staat er een portier voor je klaar die alles voor je haalt, wat je maar wilt. Wil je 25 bossen rode rozen? Geen probleem. Ook 100 flessen Evian-water is een kleine moeite. Wie kent het beeld uit de films niet van de meest luxueuze hotels niet waar de hoofdpersonages een sprookje leven. Helaas is dat in Nederland verleden tijd.
Nederland telt volgens het NHC (Nederlands Hotel Classificatie) maar liefst 30 vijfsterrenhotels. Het internationale Five Star Alliance echter is van mening dat Nederland er slechts 6 telt, te weten het Amstel Hotel, Château St. Gerlach, The Dylan, College Hotel, Hotel De l'Europe en The Westin Rotterdam. En ik geef ze volkomen gelijk. Vorige week besloten we halsoverkop een midweek naar Noordwijk aan Zee te gaan. Na het Palace Hotel te hebben getest, was het nu de beurt aan Hotels van Oranje. De naam zegt het al: Van Oranje. Oftewel een hotel "ter ere van" onze Koninklijke familie. Uiteraard is het hotel dan ook officieel Hofleverancier. Ook de omhooggevallen Harry Mens neemt hier zijn programma Business Class op. Oftewel: hoge verwachtingen!
De aankomst was veelbelovend, per slot van rekening ziet het Hotel er van buiten prachtig uit, een goed staaltje architectwerk. Het sprookje was echter van korte duur. Bij de incheck aan de receptie werd ons verteld dat we maar even zelf onze bagage binnen moesten zetten, en dat de bagagist ons wel vervolgens even naar de kamer zou leiden. Uiteraard kwam er geen bagagist opdagen. Opzich niet zo'n ramp, ware het niet dat de lieftallige receptioniste ons vervolgens vertelde dat één van de twee kamers nog niet gereed was, waar Hotels van Oranje het die ochtend wel nodig vond om ons nadrukkelijk te vertellen voor drie uur te arriveren, als we onze kamers nog wilden behouden. Maar, wat een service, die andere kamer mochten we dan wel maar alvast betrekken, om even uit te rusten. Uiteraard werd ons beloofd dat er alles aan gedaan werd om de kamer zo snel mogelijk gereed te maken.
Bij aankomst op de kamer bleek er een bed te weinig te zijn. Bovendien stond de televisie in de kamer ernaast erg hard aan, er zaten dus gewoon nog gasten op de kamer die wij allang zouden moeten hebben gehad. Om 17:00 bleek na navraag bij de receptie (ditmaal was de jongedame vervangen voor iemand anders) dat het als een grote verrassing kwam, en dat het allemaal snel geregeld zou worden. Pas na anderhalf uur waren de andere gasten vertrokken en konden we eindelijk de kamer op, waar ook weer een bed te weinig stond en geen babybedje aanwezig was. Na een snelle check-up van de kamer was het de beurt aan het internet op de kamer. De hotelsite beloofde het snelste internet ter wereld, gebruiksvriendelijke internetaansluitingen en makkelijk werken. En natuurlijk, de internetaansluiting op beide kamers deden het niet. Uiteindelijk kreeg je allevier de dagen van ons verblijf door telkens een nieuwe receptionist te horen dat "het erg vreemd is", en dat "de systeembeheerder direct ingeschakeld wordt". De dag erna bij het ontbijt werd ons bij het vragen naar een kinderstoel verteld dat we die maar zelf moesten gaan pakken, ergens in de hoek aan de andere kant van het restaurant.
Zoals elk luxe hotel, beschikte ook dit hotel over een uitgebreide multimedia-flatscreen met onder andere de mogelijkheid om enkele films te bekijken, tegen 12,50 per film. Na het aanvragen van een film, bleek er niet eens Nederlandse ondertiteling aanwezig te zijn. Enfin, gezien het feit dat die jongedame bij het inchecken met de hand op het hart beloofde dat ze er een notitie van zou maken en met de manager zou bespreken wat ze voor ons konden doen, werd er aan dit alles geen aandacht meer geschonken, in de veronderstelling dat bij het uitchecken werd verteld wat ze zouden doen. Surprise surprise, ook bij het uitchecken stond een meneer die weer van niets wist, en verder überhaupt vrij weinig wist, en die niets kon vinden van notities of aantekeningen. Het enige wat kon worden aangeboden was het kwijtschelden van parkeerkosten, en zo'n overbekend standaard enquêteformulier waar het management meer mee zou kunnen. Uiteraard mag je vervolgens wel een maandsalaris achterlaten.
De zogenaamde tophotels van Nederland zijn betreurenswaardig. Ga naar een vijfsterren hotel in een willekeurig Europees land zoals Italië en men doet er alles aan je verblijf zo aangenaam mogelijk te maken, daar betekenen vijf sterren ook nog daadwerkelijk wat. Jammergenoeg zijn driesterren hotels in Nederland tegenwoordig qua service een stuk beter en vriendelijker dan die tophotels. Volgende keer misschien toch maar beter weer Novotel en Mercure.