Wat carrièresites al jaren vergeefs pogen, is Yourfuture.tv gelukt: geld verdienen met filmpjes waarin bedrijven zich presenteren aan bijna-afgestudeerden. Yourfuture is ambitieus. Directeur/oprichter Olaf Lawerman: “We zijn al bezig partners te zoeken in België, Duitsland en Zwitserland.”
De BMW's en Saabs voor de deur staan in schril contrast met de doordringende visgeur die het pand aan de Schokkerweg 11 te Scheveningen verspreidt. Op de eerste verdieping wordt verbouwd, een etage hoger is ontwerpbureau Ap-Art gehuisvest. Daar heeft de 27-jarige Olaf Lawerman, directeur/oprichter van Info Pinnacle BV, een laatste bespreking over de productie van een nieuwe serie multimediazuilen. Houten, blauwe en zilveren palen met flikkerende schermpjes en een enkele uitstekende telefoon sieren de vergaderruimte. “Ze zijn bier-proof. Speciaal ontworpen voor kroegen en beurzen,” verklaart Lawerman de toetsenborden aan de palen.
Op de salontafel vóór hem liggen een paar A4'tjes met futuristische 3D-tekeningen van blauwe palen aan een muur met schermpjes en oranje krukken. Lawerman bestudeert de tekeningen aandachtig en knikt zo nu en dan naar Bas Hillen van het ontwerpbureau. Een kwartier later keurt Lawerman het ontwerp goed. “Er zijn wel twee beperkingen,” mompelt hij daarbij. “Ik wilde een ronde lichtbak, maar hij wordt recht. En de manier waarop we de pc wilden ophangen, blijkt praktisch onhaalbaar. Dus gaan we voor de klepconstructie. Dat valt het meest op zonder dat het op een computer lijkt.”
Vlak voordat Lawerman het pand verlaat, vraagt hij hoe het zit met het gewicht dat de palen aankunnen. “Tweehonderd kilo? Lijkt mij oké. Je weet hoe dat gaat met studenten,” haalt hij de schouders op. “Sta je rustig informatie op te vragen, hangen er zo twee, drie mensen om je heen. Als de paal niet stevig genoeg is, dondert de hele boel in elkaar.” De stoelen blijven voorlopig oranje. Staat wel hip.
Bestuursvoorzitters
'Yourfuture.tv. Be informed, be inspired', leest de achterzijde van Olaf Lawermans visitekaartje. Hij richtte twee jaar geleden Info Pinnacle BV op, het bedrijf achter yourfuture.tv, uit onvrede over het informatieaanbod over de arbeidsmarkt voor laatstejaarsstudenten. “Als bijna afgestudeerde wil je weten wat voor soort mensen bij bedrijf X werken, hoe de sfeer is en wat er van je verwacht wordt. Wat vinden reeds begonnen starters van hun traineeschap? En meer van die dingen. Een manager kan wel vertellen hoe leuk het bij zijn organisatie is, maar dat zegt een student helemaal niets. Hij wil het met eigen ogen zien en zelf beoordelen of het wat is of niet.”
Momenteel zijn op yourfuture.tv reportages te zien van 52 organisaties in uiteenlopende branches. Voordat de films op yourfuture.tv komen te staan, maakt Info Pinnacle een speciaal daarvoor ontwikkelde 'cultuurscan' van de betreffende bedrijven. “Werkinhoud, bedrijfscultuur en vooral wat de ene organisatie onderscheidt van de andere moeten tijdens de cultuurscan worden onderbouwd met voorbeelden. Het geheel proberen we vervolgens terug te vertalen naar de korte films,” licht Lawerman toe.
De films duren in totaal 25 minuten, opgedeeld in korte fragmentjes en interviews met verscheidene medewerkers – van ceo tot trainee. Dit alles heeft tot doel de bijna afgestudeerde een indruk te geven van de organisatiestructuur en de sfeer alsook ter inhoudelijke informatie. “Starters blijken uit onderzoek drie zaken doorslaggevend te vinden in hun beslissing om al dan niet bij een onderneming te gaan werken: medewerkers, werkinhoud en sfeer. Precies in die volgorde.” De trainees vertellen over het algemeen wat zij al dan niet moeilijk vonden aan hun traineeschap, terwijl de bestuursvoorzitters een praatje houden over de organisatiestructuur, al dan niet afgewisseld met een anekdote over hun studietijd.
Amper een half uur nadat Lawerman Ap-Art in Scheveningen heeft verlaten, staat hij voor de deur van het parlement. Even de 'puntjes op de i' zetten voor een opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Twee freelance filmmakers lopen Lawerman met een camera en geluidsapparatuur tegemoet. Het contrast tussen het drietal laat zich het best omschrijven als versleten spijkerbroek en gympen tegenover driedelig krijtpak met gestropte das en kortgeknipt haar.
Wanneer het drietal de laatste details bespreekt, komt een delegatie driedelig en mantelpakjes uit Emmen aangelopen. De opnames in de Tweede Kamer draaien om Erik Meyeringh, uitverkorene voor het jong-talententraject van de gemeente Emmen. Meyeringh krijgt later vandaag een college debatteren en lobbyen. Het maakt deel uit van een soort Nyenrode-achtige MBA die hem uiteindelijk een hogere managementfunctie moet opleveren zoals senior beleidsfunctionaris of afdelingshoofd.
“Een stukje van de rondleiding door de Tweede Kamer is wel goed en een paar close-ups tijdens het debatteren. Dan vormen ze alledrie een geheel,” instrueert Lawerman. Alledrie slaat in dit geval op de Emmense jongtalenten. Elders in het land worden voor diezelfde gemeente twee opnames gemaakt van een jurist en van een accountant. Terwijl de delegatie langzaam achter de schuifdeuren verdwijnt, snelt Lawerman naar zijn Saab in de garage. De volgende stop? Hilversum. Het Tros-gebouw, om precies te zijn.
In de garage wordt hij gebeld door accountmanager Suzanne Arentsen. Of Lawerman de weg weet te vinden. “Ze zou mij een routebeschrijving mailen, maar dat is erbij ingeschoten.”
Onderweg naar de grootste familie van Nederland blikt Lawerman terug op de beginperiode van Info Pinnacle. We schrijven mei 2000. De financiering – geregeld in een participatiemaatschappij met vijftien leden – is rond, Lawerman heeft al wat modellen om het idee van yourfuture.tv laten bouwen, vijf personeelsleden aangenomen en onderdak gevonden in een klein slooppandje aan de rand van Rotterdam 'waar je om elf uur met je jas aan zit te werken, omdat er geen verwarming is'. Een week vóórdat het bedrijf zou beginnen, trekt de grootste geldschieter – met een half miljoen gulden – zich terug uit de participatiemaatschappij. Hij vindt het risico te groot om in een startende onderneming te investeren en stopt zijn geld liever in een doorstartbedrijf. De overige zeventien hebben niet genoeg kapitaal om met het plan door te gaan. “Ikzelf had helemaal niets. Behalve een businessplan in PowerPoint, een hoop enthousiasme en fonkelende ogen. Daar zat ik dan. Met vijf mensen die hun vaste baan voor mij hadden opgegeven. Daar baalde ik het meest van, want je geloofwaardigheid wordt zwaar op de proef gesteld. Dat die aandeelhouder zich terugtrok, is achteraf gezien een geluk bij een ongeluk. Ik werd gedwongen om nog eens goed naar het businessmodel te kijken. Daarbij merkte ik dat ik in eerste instantie te veel door elkaar wilde: HBO en WO tegelijk.
“Al gauw werd helder dat ik eerst WO moest doen en pas bij succes moest uitbreiden naar het HBO. In de tussentijd had ik een informal investor gevonden en gingen de zeventien anderen van de participatiemaatschappij mee. Die gesprekken verliepen veel soepeler. We hadden anderhalf uur bij de informal investor op kantoor gesproken. Nog geen half uur later belde hij op dat-ie er wel wat in zag en kregen we groen licht.”
Protestbeweging
Info Pinnacle boekte vrijwel direct succes, met klanten als ABN Amro, Ahold, Unilever, KPN, om maar een paar te noemen. Vorig jaar werd Lawermans succes bekroond met de LiveWIRE Young Business Award. “We werden gekozen tot beste startende onderneming van het jaar,” zegt hij trots. “Ik heb de toenmalige grootaandeelhouder een kopie van dat bericht gestuurd. Hij krijgt ook alle folders over ons toenemende succes,” grijnst Lawerman.
Momenteel telt yourfuture.tv 52 abonnees en groeit het bedrijf, volgens Lawerman, met 4 nieuwe klanten per maand. Uitbreiding naar de hogescholen is dan ook niet meer dan een logische volgende stap. Begin deze maand worden op 21 hogescholen de nieuwe serie multimediazuilen geplaatst.
Anders ging het vorig jaar bij de plaatsing van de eerste zuil in de Rijksuniversiteit Groningen. Een protestbeweging was het gevolg. Tientallen RUG-studenten, georganiseerd in het Collectief van Bezorgde Studenten (CvB), vond inmenging van het bedrijfsleven met het universiteitswezen allesbehalve gewenst. Zij bezetten enkele uren voor de opening van academisch jaar de aula van het academiegebouw en hingen spandoeken aan het gebouw met teksten als 'Deze universiteit is niet te koop' en eisten onder andere dat de zuil werd verwijderd uit de universiteitsbibliotheek.
Lawermans weerwoord was kort en bondig. “Het is service voor studenten die een stageplaats of werkgever zoeken. Puur oriëntatie, nog voordat je je op de arbeidsmarkt begeeft. Niets meer, niets minder,” herhaalt hij gepassioneerd. “In de films wordt helemaal geen reclame gemaakt, maar praten medewerkers over hun werk bij een bepaalde organisatie. Bovendien komt die informatie uit zichzelf niet naar de studenten toe. Zij moeten daarvoor naar de multimediazuilen of naar www.yourfuture.tv.” De protestbeweging bloedde even snel dood als dat zij tot leven kwam. De zuil in Groningen is blijven staan. Sterker nog, dertien andere universiteiten hebben reeds multimediazuilen in hun mediatheek of aula.
Bij Info Pinnacle werken, naast Lawerman en financieel directeur Roland Menke, inmiddels twaalf fulltime en zes parttime sales- en accountmanagers en een regisseur/editor. Daarnaast beschikt Lawerman over een netwerk van een tiental freelance camera- en geluidstechnici. Het bedrijf is verhuisd van het slooppand naar hartje Rotterdam, waar ook de films voor yourfuture.tv worden geproduceerd.
Deelnemende organisaties betalen 18.000 euro voor een jaarabonnement – waaronder de cultuurscan en de productiekosten van de films vallen – voor de zuilen op universiteiten en voor het vertonen van de films op internet. Ondernemingen die naast de universiteiten ook op de zuilen van de hogescholen willen, tellen daar 35.500 euro per jaar voor neer. Voor alleen hogescholen 20.000 en voor technische instellingen 18.000 euro. Vanwege de vele functiewisselingen in het bedrijfsleven (lees: ontslagen en promoties) actualiseert Info Pinnacle de informatie op yourfuture.tv kosteloos. Een additionele 'service' is dat de organisaties het filmmateriaal kunnen hergebruiken op beurzen en cd-roms 'mits ze het niet doorgeven aan concurrenten'.
Monsterboard
Aangekomen in Hilversum zit accountmanager Suzanne Arentsen van Info Pinnacle voor een opengeklapte laptop naast Tros-coryfee Jaap Jongbloed. Deze zal een symposium, getiteld 'Trends en visies in de arbeidsmarktcommunicatie', voorzitten voor de relaties van Info Pinnacle. Lawerman schuift aan en licht regelmatig de videopresentatie op de laptop toe. Daarin wordt een seniorconsultant van de Hay Group een dag gevolgd. Lawerman wijst subtiel, maar geregeld op de hoge kwaliteit van de beelden. 'Geen ruis of schokken'. Toegegeven, de consultant is even goed te horen en te zien als ware het een tv-uitzending. “Als je een goede verbinding hebt, minimaal isdn, is dit de kwaliteit van al onze beelden.”
Op tafel liggen A4'tjes met de programma's voor het symposium dat Jongbloed zal voorzitten. Gedrieën nemen zij het programma stap voor stap door. De sprekers zijn onder anderen Rob Creemers (Technotrend), Rob van Dijk (Hay Starters Survey) en Rob Brouwer (Monsterboard.nl). “Jullie sturen toch wel wat meer achtergrondinformatie over al die Robs?”, vraagt Jongbloed retorisch. “En de zaal,” vervolgt hij, “je moet een podium hebben zodat de sprekers voor alle aanwezigen goed zichtbaar blijven. Anders verslapt de aandacht en gaan mensen conversaties voeren terwijl zo'n man aan het woord is.” Wordt aan gewerkt, repliceert Lawerman.
Het overleg met Jongbloed wordt besloten met een lunch in de Tros-kantine. “Anders moeten we onderweg naar Amsterdam snel wat halen.” In Amsterdam volgt een andere bespreking met Rob Brouwer, directeur Monsterboard.nl. Lawerman heeft voorgesteld om een aantal van zijn bedrijfsfilmpjes onder te brengen op de site van monsterboard.nl. Vanmiddag bekijkt hij, met financieel directeur Roland Menke in zijn kielzog, de mogelijkheden voor samenwerking met monsterboard.nl.
Onderweg naar Monsterboard.nl licht Lawerman het belang van die beoogde samenwerking toe. “Monsterboard heeft een jaar geleden zes bedrijfsvideo's gemaakt om op zijn website onder te brengen. Die video's waren visueel en inhoudelijk van dermate slechte kwaliteit dat er nu nog maar drie werden gebruikt op monsterboard.nl.” Het filmproject van Monsterboard.nl is uiteindelijk 'in de koelkast' gezet, een indicatie voor Lawerman om nu zijn slag te slaan. “Onze beelden zijn van uitstekende kwaliteit. Het enige wat Monsterboard.nl ermee hoeft te doen, is ze onder te brengen op de site.” Tegen een acceptabele vergoeding, uiteraard.
In het voormalige VNU-pand in Amsterdam-Oudzuid zetelt Monsterboard.nl. In de wachtruimte op de tweede verdieping waakt het bekende monster van de carrièresite over de bezoekers. Na enkele minuten worden Lawerman en accountmanager Suzanne Arentsen naar het kantoor van Rob Brouwer begeleid. Ook hier staat een kleine uitvoering van het monster. Lawerman klapt een draagbare versie van de multimediazuil uit op het bureau van Brouwer. Een kleine presentatie van wat yourfuture.tv allemaal kan, volgt. Kort daarop arriveert financieel directeur Roland Menke. Met het excuus 'hier kunnen we echt geen pers bij hebben', wordt Management Team naar de kantine van Monsterboard.nl gedirigeerd.
“Kunnen jullie poolen of tafelvoetballen,” lacht Brouwer.
In de kantine van Monsterboard.nl staat een medewerker naast de pooltafel die wel wat kwijt wil. “Die Lawerman wil dolgraag met ons samenwerken, maar bij monsterboard.nl zijn de meningen daarover nogal verdeeld. Financieel, bedoel ik. De filmpjes zijn leuk, maar ze zijn geen absolute must voor werkzoekende studenten. Als die echt actief een baan zoeken, kijken ze toch wel op onze site. Lawerman en zijn mensen hebben ons harder nodig dan wij hun.”
Ruim een uur later zijn de besprekingen met Brouwer voorbij. Lawerman wil over de inhoud niets loslaten. “We hebben bekeken wat samenwerking kan opleveren voor beide partijen. Er zullen meer gesprekken komen. Als daar iets uitkomt, horen jullie het wel.”
Het is tegen zessen als Lawerman richting kantoor keert. Het is een lange dag geweest, zeker als je bedenkt dat hij zijn werkdag begint met een half uur sporten om zeven uur 's ochtends. Op kantoor neemt hij de nieuwe klanten door met zijn accountmanagers. 'Wie gaat morgen waarheen, wie belt wie en wat zijn de verwachtingen?'
Lawerman gaat achter zijn bureau zitten. Even wat e-mails lezen en beantwoorden. Aan de muur hangen foto's van de uitreiking van de LiveWIRE-award, tussen een handvol onderscheidingen die het bedrijf in zijn korte bestaan in de wacht heeft gesleept. Lawerman wil meer, zoveel is duidelijk. En groter. Ook dat steekt hij niet onder stoelen of banken. “Amerika is zeker een interessante markt. Maar eerst moeten we meer ervaring opdoen in Europa.” Komende zomer onderneemt Lawerman de eerste stappen richting internationalisering. “We zijn al bezig partners te zoeken in België, Duitsland en Zwitserland. In België is Fortis zeer geïnteresseerd, wist je dat?”