Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leuk vakantiehuisje als secundaire arbeidsvoorwaarde

In de jaren vijftig en zestig waren vakantiehuisjes van het bedrijf populair. Het diende als secundaire arbeidsvoorwaarde, omdat werknemers in die tijd onbetaalde vakanties kregen en zo op kosten van de baas op reis konden. Daarnaast was het een manier om personeel vast te houden, zeggen verschillende grote bedrijven in het Financieele Dagblad. Sommige bedrijven bieden hun personeel nog steeds een vakantiehuisje tegen een gereduceerd bedrag aan.

De Nederlandsche Bank (DNB) kocht uit sociale overwegingen ruim 58 jaar geleden voor zijn werknemers landgoed De Pauwenhof. Volgens woordvoerder Herman Lutke Schipholt heeft DNB geen plannen om dit 36 kamers tellende driesterrenhotel van de hand te doen. “Werknemers komen er nog altijd graag. Ze verblijven er tegen een gereduceerd tarief.”

Ook bouwvereniging Rochdale heeft al jarenlang vier vakantiehuizen in bezit. Woordvoerder Pim Krommenhoek: “Ze zijn uitsluitend bestemd voor medewerkers en Rochdale-gepensioneerden en kosten per stuk 250 euro per week. Er zijn wachtlijsten voor. Dus we houden actief bij wie al eens een huisje heeft gehuurd. Die belandt dan onderaan op de lijst.” Toch zijn bij de meeste bedrijven de vakantiehuizen wegens toenemend gebrek aan belangstelling van werknemers in de jaren tachtig verkocht.

Bron: het Financieele Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.