Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kun je leiderschap leren van roofvogels? 2 managers vertellen

Niet alle leiderschapstrainingen zijn saai, zo plaatst Rebird managers tussen de roofvogels. Wat leer je daarvan?

Wie geen zin heeft in een standaard managementtraining – klaslokaal, whiteboard, lang zitten – kan terecht in de bossen bij Soest. Daar geeft Fares Boustanji onder de noemer Rebird leiderschaps- en communicatietrainingen met roofvogels. MT besteedde er al eerder aandacht aan. Toch vroegen we ons af wat er nu blijft hangen van zo’n ontmoeting met gieren, buizerds en uilen. Best veel, blijkt uit de reactie van twee deelnemers:

Eugene Scholten: 'Er zat teveel ruis in mijn hoofd'

Eugene Scholten, tot 1 oktober ceo van Bakkersland, volgde de training samen met zijn managementteam in 2011. Nederlands grootste producent van bakkersproducten zat op dat moment in een transitie. Een paar jaar daarvoor had het bedrijf concurrent Quality Bakers ingelijfd. Er moest meer verbinding komen tussen de verschillende delen van de organisatie. ‘Als directieteam vonden we dat we mensen alleen konden verbinden wanneer we ook zelf meer waren dan een groep individuen,’ vertelt Scholten.

De Rebird-training was daarvoor zeer geschikt. Scholten: ‘Tot op de dag van vandaag maak ik gebruik van de inzichten die ik toen heb gekregen. Ik ben mij meer bewust van het effect van mijn stemming op mijn omgeving. Meestal loop je een meeting in met een bepaalde intentie. Je denkt dat die intentie onzichtbaar is voor de buitenwereld. Maar het beïnvloedt de manier waarop mensen op je reageren en verkleint de kans op een open dialoog.’

Dat inzicht dankt Scholten aan de roofvogels. ‘Die beesten zijn heel intuïtief, ze voelen je intenties. Een van onze eerste opdrachten was om een vogel te overtuigen om op je arm te komen. In het begin kreeg ik dat beest niet van zijn stok af. Er zat teveel ruis in mijn hoofd. Die avond heb ik veel zaken waar ik mee zat van mij af kunnen praten. De volgende dag kon ik mijn hoofd leegmaken en stapte de vogel zonder probleem om mijn arm.’ Terugblikkend is Scholten tevreden over het resultaat van de training. ‘Het was onderdeel van een breder leiderschapsprogramma dat absoluut vruchten heeft afgeworpen. We hebben de afgelopen jaren een ambitieuze agenda waar kunnen maken.’

Wim Provoost: 'Je oordeelt soms te snel over een ander'

Wim Provoost, hoofd fysieke distributie van KLM Catering Services (KCS), nam deze zomer met een team van zeven mensen deel aan een training van Rebird. Het doel was in de eerste plaats om het team hechter te maken. Veel van de teamleden zijn nieuw en ook Provoost zelf is pas een half jaar in deze functie. Bovendien hadden Provoost en zijn team al verschillende trainingen, workshops en intervisies gedaan rondom het thema leiderschap. Ze waren op zoek naar ‘iets anders’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anders was het zeker. Net als Scholten was Provoost verrast door de ‘onmiddellijke feedback’ die hij kreeg van de roofvogels: ‘Je moet langs de vogels lopen en proberen om contact met ze te maken. Een paar vogels draaiden meteen hun kop weg. “Daar valt niet mee te werken,” was mijn eerste gedachte. Maar vogels vergroten mechanismen uit die er in het contact tussen mensen ook zijn. Je oordeelt soms te snel over een ander dat iemand een lastig mens is. Bij deze training leer je dat onder verbale en non-verbale communicatie nog een derde laag van communiceren schuilgaat – bij een gebrek aan een betere term kun je dat “energie” noemen.’

Sinds ze de training met de roofvogels gevolgd hebben, houden Provoost en de leden van zijn team elkaar alert: ‘Als één van ons afwezig is, of juist té aanwezig, dan wordt dat meteen opgemerkt en wijzen we elkaar daar op. Dankzij de training zijn dat soort dingen makkelijker te benoemen.’ Het risico van veel trainingen is dat de nieuw vergaarde inzichten snel weer wegebben als iedereen overgaat tot de orde van de dag. Daarom heeft het team van KCS tijdens hun verblijf in Soest een ‘team charter’ opgesteld. In dit document staan niet alleen de kerntaken van het team, maar ook het gedrag waar de teamleden trots op zijn en de gedeelde waarden. ‘Dat hangt nu bij op kantoor,’ zegt Scholten.

Meer over de roofvogeltraining: