Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPN gaat discrimineren

Een ambitieuze man heeft straks niets meer te zoeken bij KPN, want hij mag niet meer meedingen naar bepaalde topfuncties. Bovendien is het discriminatie en daar zijn we toch zo op tegen? Bij KPN gaan ze het toch doen.

Afgelopen zaterdag maakte topman Ad Scheepbouwer in de Volkskrant bekend dat mannen niet meer op diverse vacatures voor topposities bij KPN hoeven te reageren. Het aantal topvrouwen in het bedrijf blijft achter bij het streefcijfer dat KPN zichzelf gesteld heeft en dit is de nieuwe wijze waarop KNP daar iets aan wil veranderen.

Barrières
Volgens Scheepbouwer hebben andere maatregelen om vrouwen privé te ontlasten of te stimuleren in hun carrière in de afgelopen acht jaar te weinig opgeleverd. Om welke en hoeveel posities het gaat is nog niet bekend. Bij KPN werken in de toplaag nu zeventien procent vrouwen; in het hele bedrijf is 23 procent vrouw.

Kritische vraag
De vraag dringt zich op waarom, als alle barrières geslecht zijn en vrouwen zich niet melden voor die topposities, deze vrouwen dan opeens wel tevoorschijn zouden komen als mannen buitenspel gezet worden? Zou de oplossing voor dit vraagstuk niet ergens anders kunnen liggen?

Vrouwen niet ambitieus
Marike Stellinga, econoom, redacteur bij Elsevier en schrijfster van "De mythe van het glazen plafond" heeft een idee waar de schoen wringt. Kern van haar betoog is dat er zo weinig topvrouwen zijn, omdat Nederlandse vrouwen niet naar de top wíllen. "Uit mijn onderzoek blijkt dat minstens 70 procent van de vrouwen niet bereid is al die offers te brengen die nodig zijn om de top te bereiken." Cabaretière Claudia de Breij deelt dat beeld; "Vrouwen moeten eens ophouden met zeiken. Ik heb ook alles zelf moeten doen. De meeste vrouwen zijn gewoon te laf om aan de top te komen." Een beeld wat ondersteund wordt door onderzoek. Vorig jaar maakte het SCP bekend dat vrouwen niet meer willen werken. Ook als de kinderen de luiers allang ontgroeid zijn, blijven ze liever deeltijd werken.

Succesvol
Vorige week werd bekend dat ambitie juist een enorme succesfactor is voor vrouwen. Succesvolle vrouwen zijn veel ambitieuzer dan succesvolle mannen, werken evenveel als succesvolle mannen en hebben net zoveel kinderen en hebben wel twee keer zo vaak een hele ambitieuze partner die veel werkt. Iemand die vindt dat vrouwen het heft in eigen hand moeten nemen is Meiny Prins, directeur van Priva: "vrouwen moeten zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen toekomst." En volgens Halleh Ghorashi, bijzonder hoogleraar Management van Diversiteit en Integratie, is het van belang niet te blijven hangen in een slachtofferrol. "Als vrouw is het juist belangrijk om uit te gaan van je eigen meerwaarde."

Kamermeerderheid
De top van grote bedrijven moet voor minimaal 30 procent uit vrouwen bestaan. Lukt dat niet, dan moeten ondernemingen zich verantwoorden en met een verbeterplan komen. Het voorstel heeft betrekking op de raden van bestuur en van commissarissen van bedrijven met meer dan 250 werknemers.
Het quotum lijkt er te komen, want dit plan voor wettelijk verankerde streefcijfers kan rekenen op de steun van een Kamermeerderheid van PvdA, CDA en VVD. Het plan komt vandaag in de Tweede Kamer aan de orde.

Quota
De voorvechters voor een quotum voor vrouwen aan de top zijn niet de minsten. Zo zijn bijvoorbeeld Agnes Jongerius en Neelie Kroes hartstochtelijke pleitbezorgsters voor een dergelijk instrument. Jongerius zegt: "Werkgevers claimen al jaren goede bedoelingen te hebben met vrouwen. Maar waarom zou ik hen geloven?" en Kroes vindt: "Vrouwen willen om hun professionaliteit gevraagd worden voor een topfunctie, maar dat gebeurd te weinig. Een verplichte quotum kan een oplossing zijn."
Marike Stellinga is een verklaard tegenstander van een quotum voor vrouwen aan de top: "Je ontneemt een groep vrouwen de lol van carrière maken op eigen kracht. Het is alsof je Monopoly speelt en de vrouwen alvast wat extra geld van de bank geeft. Daar is toch niets aan?"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Talent naar de top
62 bedrijven, goed voor bijna een half miljoen medewerkers, hebben het charter 'Talent naar de Top' ondertekend. Hiermee geven ze inzicht in hun ambities om de doorstroom van vrouwen voor de komende drie tot vijf jaar te bewerkstelligen en geven ze specifiek aan hoe ze dit willen bereiken. De ambities en manieren om deze te bereiken verschillen nogal per bedrijf, voor een overzicht kunt u hier terecht.