Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPMG-Fusie: “Campagne voor nieuwe ronde is begonnen”

Ook na zijn nederlaag blijft de topman van KPMG Nederland, Ben van der Veer, hopen op een fusie met zijn zusterfirma’s uit Engeland, Duitsland en Zwitserland. Tijdens de partnerstemming eerder deze week kwam het bestuur één stem tekort voor de vereiste tweederde meerderheid.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Het was even slikken dat ons voorstel niet werd aangenomen,” zeg Van der Veer tegen het Financieele Dagblad. Hij wil het wel opnieuw proberen. “We beraden ons nog, maar we praten wel door. Want zelfs de tegenstemmers noemen Europese integratie onvermijdelijk. De campagne voor een nieuwe ronde is al begonnen, direct op woensdagavond na de stemming.”

Geen verandering
Er verandert volgens Van der Veer niets aan de intensieve samenwerking die KPMG al heeft met de Europese firma. “Samen ontwikkelen we marktkennis en producten. Er verandert zeker niets voor de mensen in onze internationale teams voor corporate finance, want die worden toch al gedirigeerd vanuit Londen.”

Dominantie
Dat veel Nederlandse partners bang zijn voor een dominante financieel gedreven Engelse cultuur na een fusie is grotendeels gebaseerd op emotie, stelt Van der Veer. “Alsof we hier minder hard zouden werken. Bovendien zou na de fusie 40 procent Engels zijn, 25 procent Duits en de rest Nederlands en Zwitsers. Dat noem ik geen dominantie.”

Internationaal
Ook is het onjuist dat partners met een lokale praktijk voor kleine klanten moeten wijken na de fusie. “De fusie is heel zinvol bij de internationale praktijken, want daar is nu overlap in marketing, ict en productontwikkeling. Dat zal de partners overigens niet raken. Juist in de lokale praktijken zouden wij in Nederland het primaat houden.”

Bron: het Financieele Dagblad