Minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking ziet wel degelijk een belangrijke rol voor het Nederlandse bedrijfsleven in ontwikkelingslanden. Dat zei hij donderdag bij de presentatie van het rapport Resultaten in ontwikkeling. Hierin staat wat het ministerie de afgelopen twee jaar onder zijn voorganger Agnes van Ardenne heeft bereikt.
“De private sector is belangrijk, maar je moet niet met subsidies werken,” aldus Koenders. “Het Nederlandse bedrijfsleven mag best profiteren, het kan een essentiële rol spelen bij ontwikkeling door bijvoorbeeld de uitwisseling van kennis en kunde.” Daarmee bestrijdt de PvdA-bewindsman de angst die bij werkgeversorganisatie VNO-NCW leeft, dat hij het bedrijfsleven veel minder wil betrekken bij armoedebestrijding.
Bron: De Pers



