Amerikaans Ahold-personeel kan telefonisch en anoniem klikken over ‘zaken die te weinig aandacht krijgen’, zoals het concern dat uitdrukt. Of het nou gaat om fraude of om te gladde winkelvloeren, werknemers kunnen 24 uur per dag en zeven dagen per week de kliklijn bellen.
Aan de andere kant van de lijn bevindt zich een luisterend oor in de vorm van een ‘vakkundig interviewer’. Die zorgt ervoor dat de klacht bij de juiste persoon terecht komt. Het concern is niet bang dat de lijn voor roddel en zwartmakerij gebruikt wordt, zegt bestuurslid Peter Wakkie. “Alle klachten worden uiterst serieus behandeld, maar zonder daarbij de kwetsbare positie van eventuele beklaagden uit het oog te verliezen.”
Wakkie kan niet zeggen of er al klachten bij de lijn binnengekomen zijn.
De Amerikaanse kliklijn maakt deel uit van een brede ‘klokkenluidersregeling’ die dit jaar bij heel Ahold van kracht wordt. Ook Nederlandse personeelsleden en hun Europese collega’s kunnen dan telefonisch en anoniem hun ei kwijt.
Ahold probeert met een ambitieus integriteitsprogramma het vertrouwen van personeel en beleggers, dat na het boekhoudersschandaal werd geschonden, terug te winnen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Zo krijgt personeel in de hogere echelons regelmatig te maken met integriteitstoetsen over de e-mail. Volgens Wakkie zijn die bedoeld om elkaar scherp te houden en niet om sancties uit te delen. “Maar iemand die te vaak zakt, zal wel op het matje geroepen worden.” (Bron: deVolkskrant) (NG)