Grote kans dat u de kerstkaarten voor dit jaar al de deur heeft uitgedaan. Bent u voor een digitaal exemplaar gegaan of heeft u toch weer gekozen voor de kostbare papieren variant? Eigenlijk maakt het ook niet uit: "Het is puur geldverspilling."
Wat moet je als bedrijf met een doorsnee kerstkaartje van een relatie? Helemaal niets, zegt Henk Vlaming, directeur van het Nederlands Redactie Instituut. Volgens Vlaming onderschatten bedrijven de kerstkaart als marketinginstrument en levert het nu vaak meer schade dan goodwill op. Maar waar maakt hij zich druk om? Om op die vraag een antwoord te krijgen is het handig te weten wat het Nederlands Redactie Instituut (NRI) als doel heeft "het onder woorden brengen van uw informatie. Meer dan twintig jaar ervaring in de top van de journalistiek en bedrijfsjournalistiek zijn gebundeld in ons bureau. Het Nederlands Redactie Instituut beschikt over een uitgebreid netwerk van journalisten, columnisten, fotografen, illustratoren, webdesigners en vormgevers."
Tot zover de duiding op de website. Directeur Vlaming licht toe: "Wij zijn geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met communicatie en tekst. Wij reageren vaak proactief, om zaken die ons opvallen, onder de aandacht te brengen. En als ik kijk naar de manier waarop bedrijven omgaan het fenomeen kerstkaarten, dan draait mijn maag zich om. Wat een verspilling, hoe verzinnen ze het?
Wat doen bedrijven verkeerd?
"Het is duidelijk dat bedrijven heel veel investeren in gelikte websites en mooie glossy uitgaven waarmee ze klanten proberen binnen te halen of waarmee ze de relatie willen versterken. Kerstkaarten zijn een kleine diersoort in het grote rijk van de externe communicatie. Maar er is veel geld mee gemoeid, onnavolgbaar dat ze daar zo onzorgvuldig mee omgaan. Er wordt niet nagedacht."
Noemt u daar eens een voorbeeld van.
"Ik krijg elk jaar een kerstkaart van een niet zo goede relatie. Sterker nog, ik vind het een flutbedrijf waar ik nooit meer zaken mee wil doen. Maar toch krijg ik elk jaar een kerstkaart, en die is nog gesigneerd ook door het hele personeel. Joke, Jacqueline, Karin: allemaal hebben ze met pen hun naam op de kaart geschreven. Dat wil ik helemaal niet ontvangen! Dat bedrijf kijkt dus helemaal niet wie hun goede en minder goede relaties zijn, maar stuurt lukraak naar iedereen dezelfde kaart met dezelfde uitingen. Rampzalig. Hoe bedoel je, geld verbranden?"
Goede klanten zijn er waarschijnlijk wel blij mee.
"Nee, zo'n kaart zegt je niks. Als je al een prettige relatie met dat bedrijf hebt, wat is dan de toegevoegde waarde van een kerstkaart? Dat voegt niets toe. Echt ridicuul."
Wat moeten bedrijven dan wel doen? Geen kerstkaarten meer sturen?
"Dat zou een goed en kostenbesparend idee zijn. Maar als je toch attent wil zijn, doe het dan zeker niet anoniem en niet digitaal. Doe het origineel en doe het selectief. Denk na wat je wilt uitdragen. Heb je een persoonlijke band met de directeur, schrijf dan ook een persoonlijke tekst en laat dit niet doen door de secretaresse die via internet een kaart regelt met een huppelend konijntje."
En als de relatie puur zakelijk is?
"Doe dan een zakelijke attentie. Als ik adverteerder ben van Management Team, dan heb ik dus een echt zakelijke relatie; ik betaal en jullie leveren een dienst. Het is dan helemaal de vraag of ik zo'n attentie als een kerstkaart wel zo fijn vindt. Ik denk: wat zijn de profits, wat levert die attentie mij op? Geef mij met kerst korting op een advertentie, dan heb ik er wat aan. Stuur je een kaart met daarop de tekst dat je de samenwerking zo prettig vindt, dan denk ik: daar heb ik geen kerstkaart voor nodig, dat wist ik al een tijdje. Dit soort attenties kosten geld, leveren niets op, hebben geen effect. Het is puur geldverspilling."