Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Kantoor Schiphol

Voor zakenreizigers stopt het werk nooit. Zij laten op Schiphol de taxfree shopping links liggen en gaan linea recta naar het communicatiecentrum van de luchthaven. MT zocht ook een plaatsje en vroeg de workaholics: waarom kan dit niet wachten?

 

Wie M. Mehta (39)

Uit India

Van-naar India naar Portland (Oregon, VS)

Wat Chief operating officer bij ProKarma (ICT)

"Mijn collega's verwachten dat ik antwoord geef op hun vragen, daarnaast moet ik op de hoogte blijven van de gang van zaken binnen het bedrijf. Het zou me goed uitkomen als er in vliegtuigen meer ruimte en een internetverbinding beschikbaar is, zodat ik daar beter kan werken. Op dit moment ben ik vooral bezig met e-mails versturen, per dag ontvang ik er ongeveer 250, dus die moeten ook nog verwerkt worden. Als ik dat nu niet doe, lig ik al snel achter en dat wil ik voorkomen. Je ziet, ik kan niet zonder mijn laptop, het is mijn kostbaarste bezit."

Wie Jose Arena (51)

Uit Barcelona (Spanje)

Van-naar Barcelona naar Los Angeles

Wat Eigenaar/oprichter bij Gregory Sl. (Textiel)

"Ik probeer een hotel te vinden in Los Angeles, in de buurt van de plaatselijke universiteit, want daar heb ik een afspraak met een zakelijke klant. Ik ben dag en nacht op zakenreis, de laatste tijd vooral in Europa, China en Marokko. Soms regel ik vooraf een overnachting, maar aangezien ik niet altijd zeker weet wanneer ik op de plaats van bestemming aankom, doe ik het vaak tussen twee vluchten door. Op dit moment gaat dat moeizaam, want ik krijg mijn internetverbinding niet aan de praat en daarnaast heb ik gisteren tijdens het reizen mijn beeldscherm beschadigd."

Wie Ndubuisi Nwigwe (34)

Uit Nigeria (maar woont in Canada)

Van-naar Toronto naar Nigeria

Wat Managing partner/ceo bij Nicac Konsult Inc.

"Ik moet acht uur wachten op mijn volgende vlucht, in die tijd werk ik liever gericht aan iets dan dat ik doelloos rond moet lopen. Ik schrijf een verslag voor een klant over mijn laatste consultancyopdracht, op dit moment probeer ik een conclusie te formuleren. Dat doe ik normaal gesproken in een uurtje. Zo probeer ik in de verloren uren toch bij te blijven met mijn werk. Ik heb altijd een complete mobiele werkplek mee, inclusief draagbare printer. Daarmee kan ik op hotelkamers eventuele gevoelige documenten uitprinten en hoef ik niet naar een business centre."

Wie Nigel Peters (47)

Uit Engeland, woonachtig in Den Haag

Van-naar Dublin naar Den Haag

Wat Environmental & safety advisor bij Shell

"Ik ben een beetje nerveus, want ik moet later vandaag een presentatie geven over de gasindustrie, voor collega projectleiders bij Shell. De presentatie is nog niet af, er moet nog veel aan veranderd worden en daar ben ik nu mee bezig. Nee, dat kan dus inderdaad niet wachten, ik heb nog maar een uur. Daarna ga ik mijn trein naar Den Haag pakken waar ik de presentatie moet houden. Eigenlijk wilde ik het gisteren al af hebben, maar er kwam iets anders dringends tussen. Tja, dat gehaaste is onderdeel van mijn werk, het is de story of my life."

Wie James Akinselure (38)

Uit Maryland (VS)

Van-naar Toronto naar Lagos

Wat Hypotheekmakelaar bij Grimbelt

"Als je een dag je inbox niet opent of even je mail niet beantwoordt, ben je dood in deze business. Dan loop je enorm achter en moet er veel te veel ingehaald worden. Ik ben op dit moment aan het werk met een softwareprogramma waarmee ik het uiterlijk van huizen kan aanpassen, zodat zichtbaar wordt wat er gebeurt als een pand wordt opgeknapt. Ik gebruik het om klanten te informeren, zodat zij daarna een goed afgewogen keuze kunnen maken. Eigenlijk ga ik in Lagos gewoon op bezoek bij familie, maar het voelt hierdoor toch als een zakenreis."

Wie Juli Douglas (39) en Serge Alfonse (40)

Uit Engeland en Frankrijk

Van-naar India naar Seattle (VS)

Wat Solutions architect en director of PMO bij VMC (Recruitement)

Alfonse: "We hebben net tien uur in het vliegtuig gezeten en moeten later vandaag nog eens tien uur, maar ondertussen blijft het werk zich opstapelen. Dus om wat te doen te hebben en even productief te zijn, gaan we e-mails beantwoorden. Dat is altijd nodig, want onze klanten hebben continue aandacht nodig. Tegenwoordig reis ik twintig procent van het jaar, in mijn vorige baan was dat negentig procent. Dat houd je drie jaar vol, daarna sta je als roadwarrior aan de rand van een burnout. Het was dus tijd om het wat rustiger aan te doen."

Wie XiaoFang Wang (35)

Uit China

Van-naar Beijing naar Moskou

Wat Sales operation manager bij Intermec technologies

"Dit is meer een plezierreis, mijn afdeling heeft de targets ruimschoots gehaald en dit is de beloning. Mijn collega's lopen gewoon ergens rond op Schiphol, maar ik vond dat ik toch nog even moest werken, haha. Eerdaags moet ik het toch afmaken, dus waarom niet nu? Ik schrijf een aankondiging over nieuwe plannen binnen het bedrijf, voor mijn collega´s. Daarnaast ben ik mijn e-mails aan het verwerken, daarvan krijg ik er helaas veel te veel, meestal honderd op een dag. Maar in Moskou ga ik niet werken, daar ga ik genieten. Echt!"

Wie Mark Flynn (44)

Uit Canada

Van-naar India naar Toronto

Wat Director of technical support bij Sigma systems (ICT)

"Dit werk heeft geen echte haast, maar ik kon het toch niet laten om even mijn e-mail te checken. Ik heb zojuist een vlucht van negen uur achter de rug en mijn mailbox zit alweer vol. Gemiddeld krijg ik op een dag 200 mails, die ben ik nu één voor één aan het verwerken. Ik reis bijna honderd dagen per jaar. Soms word ik daar wel moe van, maar het voordeel van de vele wachttijden is dat ik even kan werken. Het doodt de tijd en dat is nodig, want ik moet nog vijf uur wachten op mijn volgende vlucht."

Wie Franck Kamunga (32)

Uit Nairobi (Kenia)

Van-naar Oekraïne, via Dubai, naar Kenia

Wat Coördinator bij het Africa Democracy Forum

"Kan ik ondertussen doorwerken? Als ik op reis ben, moet ik tussen twee vluchten door altijd urgente zaken afhandelen. Ik ben dagen onderweg en dus vaak in dit soort ruimtes te vinden. Ik ga proberen in contact te komen met het hoofdkantoor om het een en ander na te vragen. Verder heb ik een aanvraag per mail binnen van iemand die geld nodig heeft, dat moet ik direct voor hem regelen. Daarnaast moet ik vaak akkoord geven op bepaalde beslissingen. Dat kan echt niet wachten, het werk moet doorgaan, zelfs als ik er niet ben."

Wie Steve Lermiy (54)

Uit Dallas (Texas, VS)

Van-naar Dallas naar Tanzania

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat Directeur Afrika bij Young Life (ngo)

"Dan loop ik als ik eindelijk thuis ben flink achter. Het werk blijft zich opstapelen, dus als ik tussen twee vluchten door mijn e-mails verwerk bespaart me dat veel tijd achteraf. Ik reis gemiddeld 100 dagen per jaar en onderweg communiceer ik altijd met mijn collega's, bijvoorbeeld via Skype. Nu ga ik mijn mail checken. Gemiddeld krijg ik 120 mails per dag, zojuist heb ik 57 nieuwe gedownload. Ik ben net begonnen, maar er zijn zo te zien ook enkele belangrijke mailtjes binnengekomen. Deze moet ik doorsturen naar mijn collega, zodat hij op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf."