Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kamer wil snelwegbussen

Het wordt aantrekkelijker om met het openbaar vervoer naar het werk te gaan. De Randstad moet zo snel mogelijk snelwegbussen krijgen die elke drie minuten stoppen bij bedrijventerreinen. Nieuwe rijstroken hoeven niet aangelegd te worden, wel moeten er extra haltes komen. De Tweede Kamer omarmt dit plan dat de Schiedamse SP-wethouder Haan eerder dit jaar lanceerde.

De PvdA stelt dat er nu te weinig openbaar vervoer rijdt naar bedrijventerreinen. Om forenzen massaal de bus in te krijgen, moet het openbaar vervoer wel fors goedkoper worden, vinden PvdA en SP. Als de automobilist bovendien geconfronteerd wordt met de kilometerheffing, kiest hij vanzelf voor de comfortabele snelwegbus, denken de linkse fracties.

Het Schiedamse plan is doorberekend door verkeersbureau’s. Daaruit blijkt dat het het aantal autokilometers in de regio bijna halveert dankzij de combinatie van de snelbussen, goedkoper OV en een kilometerheffing. De aanleg van extra asfalt zou niet meer nodig zijn. Busvervoerder Connexxion reageert voorzichtig positief op het initiatief. Wel pleit het bedrijf voor zo min mogelijk stops langs de snelweg. Alleen dan kunnen de snelbussen echt snel doorrijden.

Bron: Algemeen Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.