Veel persberichten belanden linea recta in de digitale prullenbak. Benieuwd hoe dat komt? We geven je 6 redenen. Doe er je voordeel mee.
1. Het persbericht begint met: PERSBERICHT
De onderwerpregel is de eerste en tevens meest belangrijke trigger waarmee je ons soort dient te verleiden. Houd deze kort, bondig en komt meteen to the point. Beginnen met PERSBERICHT is dan ook volledig overbodig en geeft te weinig informatie. Wij beginnen onze stukken toch ook niet met alleen INTERVIEW of ACHTERGRONDARTIKEL? Oja, en houd het bij kleine letters. Een onderwerpregel die volledig in kapitalen is geschreven wekt bij sommige journalisten irritatie. Bovendien is de kans zo groter dat de mail wordt weggefilterd als spam.
2. Als bijlage verstuurd
Geachte mediarelatie. In de bijlage treft u ons persbericht aan. Wij vertrouwen erop dat dit voldoende aanleiding biedt om hieraan aandacht te willen schenken. Met vriendelijke groet. Tja, hier gaan wat zaken mis. Allereerst zinnetje twee: de bijlage. Niet doen! Bijlagen zijn slechts een extra drempel. Kopieer je boodschap liever als platte tekst in de mail. Met de zin die daarna komt overschat je je eigen kansen. Geen enkel persbericht kan een plekje in de krantenkolommen garanderen. Daarvoor is nieuws nu eenmaal veel te onvoorspelbaar.
3. De boodschap is ver weg gestopt
Je dacht dat alleen kinderen snel zappen? Dan kent je de gemiddelde journalist nog niet. Druk als we zijn hebben we vaak maar even tijd om binnengekomen persberichten op waarde in te schatten. Vertel ons daarom al in de lead wat je te melden heeft. Eigenlijk moet de intro al antwoord geven op de wie-, wat-, waar-, waarom- en wanneer-vragen. Gaat het in de eerste drie regels echter alleen maar over koetjes en kalfjes, dan staat je persbericht al met één been in de prullenbak.
4. De zinsopbouw is ingewikkeld
WAT WEL WERKT? NIEUWS!
Wat het pr-bureau je ook belooft, hoeveel namen er op de medialijst staan en hoe begaafd je tekstschrijver ook is: 80 procent van je slagingskansen wordt bepaald door de nieuwswaarde van het bericht. Een kaasmerk dat in het kader van eventmarketing een picknick organiseert voor honderd gezinnen, hoeft niet te rekenen op een sfeerverslag in de Telegraaf (want: saai). Een persbericht waarin Pickwick twee nieuwe theesmaken lanceert, heeft de potentie om een éénkolommertje te worden in een culinair blad, maar dat is het dan ook wel. Hoe goed geschreven en mooi vormgegeven het persbericht ook is. Er zijn communicatieprofessionals die zinsopbouw hebben verheven tot kunstvorm. Helaas trekken ze die lijn ook door in het persbericht. Te vaak worden gebeurtenissen en producten de hemel in geschreven met poëtische uitdrukkingen waarvan de ene nog ingewikkelder is dan de andere. Je moet weten: de gemiddelde journalist haakt in zo’n geval snel af. Wel eens van KISS gehoord? Vast wel. Keep It Short and Simple. Blijf dus zakelijk en bewaar het dichten liever voor begin december.
5. De insteek is puur commercieel.
Natuurlijk zit er een commercieel randje om je persbericht. Dat begrijpt elke journalist. Aan jou echter de uitdaging om hiervan een minuscuul penstreepje te maken in plaats van een centimeters dik viltstiftkader. Een persbericht waarin de naam van een product in de eerste vier zinnen al drie keer voorbij is gekomen, heeft nagenoeg geen kans van slagen bij de zichzelf serieus nemende media. Daar prikt een journalist namelijk snel doorheen.
6. Bericht naar de verkeerde ontvanger
‘Nieuw bedrijfspand voor transportbedrijf Van Lunteren.’ ‘Rotterdam pakt probleem met zwerfhonden aan’. ‘Wielerclub De Versnelling verwelkomt 500e lid’. Geloof het of niet, bij Management Team ontvangen we zo nu en dan persberichten met deze strekking. Ze zijn veel te lokaal gericht of passen op geen enkele manier bij de vier pijlers van ons merk: business, economie, carrière en – uiteraard – management! Stuur je bericht dus liever naar tien relevante media in plaats van dat je deze honderd keer achteloos over de schutting gooit.
MT partnerships
Wil je gegarandeerd een plekje in onze nieuwsbrief, een artikel plaatsen op mt.nl of je vacature of persbericht op mt.nl zien? Dat kan! Word partner van MT en bereik in één klap 250.000 zakelijke beslissers in Nederland. Hoe dat precies werkt en wat de mogelijkheden zijn lees je op onze partnership pagina.