De toegenomen krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven en werving- en selectiebureaus creatief te werk te gaan. In het najaar van 2003 waren 81.300 banen beschikbaar voor werkzoekenden, in het dit voorjaar stonden er 185.400 vacatures open, aldus het CBS.
Achterover leunen en kiezen uit een stapel sollicitatiebrieven is er hierdoor niet meer bij. De jonge sollicitant – voor 45-plussers is de banenjacht vaak nog een crime – met de juiste papieren heeft de macht. Vooral automatiseerders, financieel specialisten en technici hebben het voor het kiezen.
“Helaas zijn er nog steeds bedrijven die dat niet doorhebben,” zegt Jan-Willem Gelderblom, directeur van Randstad Professionals, het werving- en selectiebureau van Randstad. “Sommige grote werkgevers hadden afgelopen jaren geen enkel probleem met het vinden van personeel. Hun naam trok voldoende mensen aan. Inmiddels zijn er maar weinig bedrijven die zich dat kunnen permitteren en zich qua imago in de zogenoemde sexyzone bevinden, zoals TomTom.”
(De Volkskrant)