Managers kunnen een voorbeeld nemen aan hoe gamedesigners regelsets opstellen, waarmee spelers zelf hun spel kunnen spelen, zegt Jeroen van Bree (38), consultant bij bureau Ynno.
Wat kunnen managers leren van gamedesigners?
“In een online spel als World of Warcraft gebeuren interessante dingen. Er ontstaan bijvoorbeeld teams met jonge leiders en groepen mensen die bijna een fulltime baan van het spel maken. Er wordt niet gekeken naar de persoon, maar of iemand geschikt is voor zijn rol. Dat heeft overeenkomsten met wat er in bedrijven gebeurt, of juist met wat je wílt dat daar gebeurt. Om te kijken wat bedrijven ervan kunnen leren, heb ik er een studie van gemaakt.”
Een studie, of een spelletje?
“Als je erin duikt, blijkt het toch lastig om alles 1 op 1 uit een computerspel over te nemen. Op de werkvloer is de context heel anders, dus ben ik een laag dieper gegaan en heb ik gekeken naar het ontwerp van een computerspel. Ik begon met het spelen van World of Warcraft, om me te verdiepen in hoe het spel werkt. Dat deed ik meer dan twee maanden lang 1 dag in de week. Daarna ben ik naar het ontwerp gaan kijken. Daarvoor heb ik contact gezocht met Marinka Copier van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, die me toegang gaf tot gameontwerpers.”
En, hoe ontwerpen gameontwerpers?
“Belangrijk is: ze weten nooit wat het eindresultaat is. Veel managers zijn er nog steeds van overtuigd dat gedrag kan worden ontworpen, maar de gamedesigner zegt dat je alleen de regels kunt ontwerpen die leiden tot dat gewenste gedrag, en dat je dit proefondervindelijk moet doen. Daar kunnen bedrijven van leren. Veel werkgevers willen hun medewerkers meer vrijheid bieden, maar tegelijk invloed houden op de richting. Regels zijn een mooie middenweg tussen volledige vrijheid en de 9-tot-5-protocollen van sommige bedrijven.”
Hoe ziet dat in de praktijk eruit?
“Ik heb een methode ontwikkeld waarbij deelnemers, onder meer in workshops, kleine minigames maken. Zo wordt spelenderwijs een set met veranderende regels gemaakt. Een regel kan bijvoorbeeld zijn wat je zelf doet en wat je uitbesteedt. Tijdens de workshops probeer je dan in spelvorm uit wat het gevolg is, zodat je meteen ziet of een regel ook het gewenste effect heeft. Binnen die regels kan iedere werknemer vervolgens zelf het spel spelen, zoals ook bij World of Warcraft het geval is.”
Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. bestel de nieuwste editie online.