We pitchen als mens de hele dag door, ook op de werkvloer. Het is te leren, aldus pitchcoach Jan Lemmens.
Lemmens is oprichter en directeur van Business NLP Academy en pitchcoach tijdens het ‘Gamechangers’ event. Lemmens: ‘We pitchen heel de dag door. Pitchen is ons dagelijkse leven. Wist je dat als je wilt dat de ander naar je luistert, je serieus neemt of doet wat je vraagt, je aan het pitchen bent! Of je dat nu beroepsmatig, in de kroeg of privé doet maakt weinig uit. Ik zie dat de vaardigheid van pitchen binnen organisaties steeds belangrijker wordt. Het is niet meer een kwestie of een product of dienst beschikbaar is. Ze zijn beschikbaar, offline en vooral online binnen een paar muisklikken. Voor een organisatie of onderneming wordt de menselijke gunfactor steeds belangrijker. ‘Ben ik overtuigd of niet? Met de onderstaande tips komt je pitch een stuk overtuigender over.'
#1. Durf jezelf te zijn, laat je hart spreken en jouw enthousiasme zien
Lemmens: ‘Je hart laten spreken en je enthousiasme laten zien is een must. Tijdens het ‘Gamechangers’ event was goed te zien dat sommige ‘pitchers’ te gespannen waren. Het zijn toch vierhonderd ogen die je aanstaren! Heb op zo’n moment de moed je gevoel te laten spreken zo van ‘oeps, dit is best wel spannend’. Uit wat je voelt (hou ‘t kort), dat geeft letterlijk lucht aan je spanning. Het publiek ontspant zich ook en ziet je ineens als een mens en niet als een praatrobot. Pitchen is van mens tot mens communiceren, maar niet als een stelletje luister- en praatrobotten een act opvoeren. Wat je geeft, krijg je terug. Als jij, als insider, al niet enthousiast bent waarom zou jouw publiek daar dan wél warm voor lopen?’
#2. Glimlach, spreek rustig en duidelijk
Lemmens: ‘Glimlachen werkt altijd, in elk menselijk contact. Waarom zou je aandacht geven aan een norse kop? Je kijkt toch veel liever naar iemand die glimlacht! En als de mensen vragen waarom je glimlacht, zeg dan ‘Ik vind het gewoon heerlijk om met je te kletsen en naar je te kijken’. Je gaat zien, dat werkt als een tierelier! Kijk naar een Steve Jobs tijdens zijn presentatie, waarvan weliswaar elk stapje volledig getraind is, hij glimlachte nagenoeg altijd én hij praat rustig en duidelijk. Voor belangrijke mensen en zaken neem je de tijd.’
#3. Geef in maximaal 3 punten de essentie van je boodschap weer
Lemmens: ‘Koppensnellers moeten direct antwoord krijgen op de vraag: ‘waarom zou ik naar jou luisteren? Jij daar met je product of dienst, jij wilt mijn aandacht, geef mij dan éérst wat IK hebben wil. Je moet hun aandacht krijgen en daarna mag je hen overtuigen dat zij de centen in hun knip aan jouw idee willen gaan uitgeven. Geef daarom éérst zo concreet mogelijk aan wat zij er wijzer van worden. Zodra het publiek het idee heeft dat ze een oplossing voor hun probleem krijgen aangereikt, gunnen ze je hun aandacht en uiteindelijk hun geld’.
#4. Geef beeldende voorbeelden en doe aan storytelling
Lemmens: ‘Het is belangrijk om met beeldende voorbeelden je speerpunt te maken. Daarin is de eerste indruk het meest belangrijk. Je publiek maakt in enkele seconden een inschatting van jou. ‘Is dit een knuffelbeer (vriend) of een wolf (vijand)? Wat heb ik aan hem (is hij parasiet of producent)? Hoe komt hij aanlopen (is hij bang voor ons en zijn wij de duivels)? Wat voor bewegingen maakt hij (is hij mijn ridder of mijn beul)? Wat komt er uit zijn mond, sprankelend en glashelder of een troebele brei?’ Erna kan je met een boeiend verhaal (storytelling) een warme relatie met ze aangaan. Hiervoor zijn nog meer specifieke richtlijnen. Die geven we onder meer in onze Masterclass ‘Overtuigen in 90 seconden?’
Zij zijn een voorbeeld…
Welke mensen uit de industrie zijn een voorbeeld op het gebied van pitchen?
#1. Steve Jobs
‘Een voor de hand liggende keuze is Steve Jobs van Apple. Sterk aan hem is dat hij zichzelf is en met zijn hart spreekt. Hij glimlacht altijd, hij spreekt rustig en duidelijk, klanten worden wijzer van zijn producten en hij geeft dat in maximaal drie punten aan. En kijk naar zijn geschiedenis: Jobs is er eerder bij Apple uitgetrapt. Hij kwam terug en hij heeft Apple laten ontploffen! Dat komt omdat hij zijn frustratie over periode 1 achter zich heeft gelaten en er alleen kwaliteit achterbleef. Zijn pitches zijn overigens helemaal doorgetraind. Over elk gebaar is nagedacht. Ja, pitchen is te trainen, iedereen kan het!’
#2. Simon Sinek
‘Ik vind Simon een goed voorbeeld. Niet alleen omdat hij zijn pitches meer dan vier miljoen keer op YouTube zijn bekeken de afgelopen 6 jaar, maar bovenal omdat hij doet wat hij zegt. Hij start en geeft zijn presentatie over de Golden Circle conform de principes van de Golden Circle. He walks his talk and talks his walk’.
#3. Remco Claassen
‘Een prachtige man, omdat hij humor combineert met kernachtige en herkenbare onderwerpen. Hij zegt wat veel van denken, maar niet durven uitspreken. Hij fopt je zijn boodschap’.
#4. Pacelle van Goethem
‘Een mooie vrouw die onomstotelijk bewijst dat flair en enthousiasme impact veroorzaakt. Ze houdt ze haar publiek van het begin tot het einde op het puntje van hun stoel, hunkerend naar meer! ‘
Over Jan Lemmens
Jan Lemmens is oprichter en directeur van Business NLP Academy en trainer/coach in hart en nieren. Van huis uit is hij holistisch therapeut. Na zijn afstuderen als international trainer in Neuro Linguïstisch Programmeren (1994 INLPTA) sloot hij zijn praktijk en opende in 1996 het NLP trainingscentrum 'People-Management'. In 2010 veranderde hij zijn bedrijfsnaam in 'Business NLP Academy'. Behalve zijn vaardigheid om complexe materie toegankelijk te maken en simpel over te dragen is het zijn specialiteit om snel tot de kern door te dringen. Naast fulltime trainer en personal coach schrijft hij artikelen voor vakbladen van verschillende relaties en werkt hij aan een boek.
Meer pitchmateriaal op MT.nl?
-
De 3 kenmerken van een geweldige debater
-
De 9 meest gemaakte fouten bij pitchen
-
Hoe serious games een CV overbodig maken
-
Event Gamechangers 2015: foto-impressie, pitches en soundbites
Foto boven: Denk Producties op Flickr.com