Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Je ceo op sociale media besproken? Dan stijgt je merkwaarde

Een causaal verband is het waarschijnlijk niet. Maar opvallend is het wel: de meest besproken ceo's op sociale media leiden de meest waardevolle merken ter wereld.

Forbes maakte vorige week weer de lijst bekend met meest waardevolle merken ter wereld. De top-5:

  1. Apple: 145,3 mld dollar
  2. Microsoft:  69,3 mld
  3. Google: 65,6 mld $
  4. Coca-Cola 56,0 mld $
  5. IBM: 49,8 mld $

Wat de meest waardevolle ceo is, is natuurlijk moeilijk te meten. Wel wat de bekendste ceo's zijn. Of liever: wat de meest besproken ceo's zijn. Het Nederlandse Coosto meet sinds kort namelijk alles wat er gezegd wordt op sociale media in 200 landen in 150 talen.

Hun top-5 van de wereldwijd meest besproken ceo's op sociale media (gemeten tussen 14 april en 14 mei 2015)

  1. Tim Cook (Apple)
  2. Satya Nadella (Microsoft)
  3. Larry Page (Google)
  4. Ginni Rometty (IBM)
  5. Steve Easterbrook (McDonalds)

Vrijwel dezelfde lijst dus. Oké, de McDonald's-ceo staat erin in plaats van de Coca-Cola-ceo. Maar die is dan ook pas net dit jaar begonnen, en heeft flinke plannen aangekondigd. Bovendien staat McDonald's op de Forbes-lijst op plek 6. Alleen Coca-Cola-ceo Muthar Kent (die overigens wel gewoon een LinkedIn-profiel heeft) schittert in dit rijtje dus door afwezigheid.

Gesprek domineren

De overeenkomsten in de beide top-5's zeggen natuurlijk weinig. Het is misschien opvallend, maar wetenschappelijk niet hard te maken dat als je ceo veel besproken wordt op sociale media ook je merkwaarde stijgt. Mogelijk is het verband andersom, mogelijk is het verband zelfs wel toevallig. 'Maar het is in elk geval wel interessant om te zien hoe de ceo's van waardevolle merken ook zelf het online gesprek domineren', aldus een woordvoerder van Coosto.

Niet in Nederland

De overeenkomst in beide top-lijstjes is extra opvallend, omdat voor Nederlandse merken het verband niet lijkt op te gaan. Nederlandse ceo's blijken nauwelijks besproken te worden op sociale media, en al helemaal de ceo's van de grote merken niet. Zo bleek vorig jaar Jean-Francois Van Boxmeer, ceo van Heineken (#90 op de Forbes-lijst), nauwelijks genoemd te worden.  In 6 maanden tijd ging het op sociale media destijds nog 100 keer zo weinig over hem als over McDonald's-ceo Easterbrook in 1 maand dit jaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote stap

Voor Coosto, Nederlands marktleider op het gebied van social media analyse en webcare, is de internationale uitrol een grote stap. De analyse van data van 200 landen en 150 talen komt niet alleen uit sociale media als Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram, maar ook uit internationale reviewsites, communities als Reddit en grote Russische en Aziatische sociale netwerken. Dankzij de gps-functie kan bovendien van nationaal tot (hyper)lokaal niveau worden ingezoomd om trends in online gesprekken te ontdekken. Klanten hebben naast real-time resultaten de mogelijkheid in de miljarden documenten terug te zoeken en zo trends te signaleren.

Foto via Flickr.com

Lees ook: