Japan is een van de grootste markten voor uitzendwerk ter wereld. Randstad, dat onlangs zijn eerste vestiging opende in Tokio, voorziet de komende jaren vooral groei door de vergrijzing en een mentaliteitsverandering.. “In Japan heeft uitzendwerk een imagoprobleem,” legt Marcel Wiggers uit, directeur van Randstad Japan. “Hier geldt een vaste baan nog steeds als het hoogste ideaal, uitzendwerk is tweede keuze.”
Toch is Japan een van de grootste markten voor uitzendwerk ter wereld. De jaarlijkse omzet bedraagt 20 miljard euro; na de Verenigde Staten en Engeland wedijveren Japan en Frankrijk om de derde plaats. Randstad voorziet een verdere groei van 5 tot 10 procent per jaar.
Japan staat bekend om zijn lifetime employment bij hetzelfde bedrijf. Lange tijd wilde de overheid daarom ook niets weten van parttime werk, uit angst dat dit permanente banen zou verdringen. Maar tijdens de economische neergang die veertien jaar duurde, moesten ondernemers fors reorganiseren en snijden in de kosten. Door het toestaan van flexwerkers konden veel bedrijven het hoofd boven water houden.
Nu de economie aantrekt, is er de bedreiging van de snelle vergrijzing in Japan met een krimpende beroepsbevolking. Deze zal naar verwachting teruglopen van 63,3 miljoen in 2004 tot 60 miljoen in 2015 en 53 miljoen in 2030. Maar deze ontwikkeling schept juist kansen voor de uitzendbranche. Vooral omdat Japanners import van arbeiders niet zien zitten. Dan boren ze liever groepen aan die nu niet of nauwelijks actief zijn in het arbeidsproces, zoals senioren en vrouwen met kinderen. “Vooral een parttime baan maakt het voor deze groepen interessant te gaan werken.”
Randstad hoopt ook op de mentaliteitsverandering onder jongeren. Deze hechten vaak meer belang aan een plezierig bestaan met ruimte is voor persoonlijke groei dan aan een baan voor zeventig uur in de week.
(De Volkskrant)