Over management wordt veel te ingewikkeld gedaan. Gewoon de juiste mensen op de juiste plek zetten.
Toen ik ruim anderhalf jaar geleden bij dit prachtblad begon en me openlijk afvroeg waarom de website mt.nl zo was als ’ie was (lelijk, nauwelijks meer dan een digitale versie van het blad, niet onderscheidend, niet modern, enz., enz.) , wezen er allemaal vingers allerlei kanten op. Vooral richting ‘de techniek’.
Bij nader onderzoek bleken daarmee ‘mannetjes’ te worden bedoeld. Mannetjes in spijkerbroek en sweater. Mannetjes die niet de olie, maar het zand tussen de raderen wilden zijn. Die nooit ergens tijd voor hadden. Die altijd ‘nee’ zeiden. Of ‘ja’, maar dan toch ‘nee’ deden. Natuurlijk deed ik zelf ook een poging. Maar toen er eentje, die nota bene nog met Dirk Kuijt had gevoetbald, tegen me zei dat ik Ajax nodig had voor onze website, wist ik het zeker: dit zou niks worden. Nerdalarm! Er was, wilde mt.nl op 23 augustus van dit jaar geheel vernieuwd en onderscheidend en modern de lucht in gaan, een huisnerd nodig op de redactie. We trokken vervolgens bij de meeste stoffige organisatie van Nederland, de Nederlandse Vereniging van Journalisten, een chef online uit de bezemkast.
En toen ze op haar eerste werkdag bijna stampvoetend tegen me begon te klagen over mijn beslissing om haar oude, zieke, riekende, lelijke (en ongetwijfeld lieve) hond níet toe te laten op de redactievloer wist ik het zeker: dit was de vrouw die we nodig hadden! Er volgden gedurende een maandje of acht diverse confrontaties. Tussen ‘kan niet’ (zij) en ‘probeer het toch maar’ (ik). Tussen ‘ik eis duidelijkheid’ (zij) en ‘komt wel goed’ (ik). Tussen ‘er moeten écht FTE’s bij’ (zij) en ‘heb je alle resources al benut?’ (ik). Tussen… Enfin, u snapt ‘m. Ik leerde in die acht maanden zorgvuldig manoeuvreren. Stopte onze chef online nooit te vroeg, maar wel tijdig een rolletje drop toe. Of een complimentje. Of macht. Zette haar op vrijdagmiddag nu en dan op scherp, in de wetenschap dat er dan in het weekend flink ‘gestudeerd’ werd op oplossingen. Stelde sowieso veel vragen. Altijd eind van de werkdag. (En dat natuurlijk allemaal in de wetenschap dat het geen overvragen was, omdat het na die deadline van 23 augustus allemaal een stuk minder druk zou worden.) Lang verhaal kort: MT.nl was op 23 augustus online. Binnen budget. En dat allemaal dankzij onze huisnerd, chef online Lotte van Doorn, en haar ‘mannetjes’. Dat uitgerekend zíj in dit nummer (pag. 56) uitlegt hoe je met nerds moet omgaan, beschouw ik als het echte hoogtepunt van ons project…