Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is Marissa Mayer een goede of slechte ceo? Oordeel zelf

Doet Marissa Mayer het nou wel of niet goed als Yahoo-ceo? Oordeel zelf, aan de hand van deze 4 ingrepen.

Qua public relations beleeft Yahoo-ceo Marissa Mayer niet de beste tijd van haar leven. Enkele weken geleden publiceerde The New York Times een uitgebreid achtergrondverhaal over Mayer waarin – al dan niet anoniem – kritiek werd geuit op haar management. Daarnaast levert de activistische aandeelhouder Starboard Value al een aantal maanden kritiek op de strategie van Mayer, waarbij de investeerder onder andere de aankoop van Yahoo in twijfel trok. Ook dringt de aandeelhouder aan op een fusie met internetbedrijf AOL.

Derde jaar

Starboard suggereerde zelfs dat als Mayer doorgaat met het doen van grote overnames, het misschien beter is als ze opstapt. Maar is dat terecht? Ze is ‘pas’ bezig aan haar derde jaar bij Yahoo en zegt zelf, zo blijkt uit het verhaal van de NYT, dat ze meer tijd nodig heeft (minimaal 5 jaar) om het bedrijf op de kaart te zetten. Daarnaast heeft ze veel noodzakelijke veranderingen doorgevoerd, blijkt ook uit een nieuw gepubliceerd boek van Business Insider-journalist Nicholas Carlson, waarvan een stukje op LinkedIn is verschenen. Is alle kritiek dus wel terecht? Oordeel zelf, aan de hand van vier belangrijke strategische zetten.

#1. Organisatiecultuur

Goede productie begint bij een goede organisatiecultuur én houding. Uit het verhaal van Carlson blijkt dat Mayer nauw betrokken was bij de productontwikkeling van zaken als Yahoo Mail. Dat kun je op twee manieren 'framen'. Of: wat goed dat ze zo betrokken was, óf: ze moet meer delegeren als ceo. Wat we in elk geval kunnen vaststellen, is dat Mayer bij haar aantreden in de zomer van 2012 veel op haar to-do-lijstje had staan. Op heel veel gebieden, waaronder mobiel, liep Yahoo flink achter. Dus niet zo raar dat ze als net aangestelde ceo graag direct betrokken wilde zijn bij zoveel mogelijk processen.

#2. De producten

De mobiele mail-app van Yahoo (mail is nog altijd één van de belangrijkste producten met 30 miljard berichten elke dag) bestond uit de mobiele weergave, de voorpagina van Yahoo.com was toe aan een vernieuwing en ook Flickr was hopeloos achterhaald. Mayer wilde dat allemaal in een hoog tempo omgooien en deed dat, blijkt uit de reconstructie die de New York Times maakte en het verhaal van Carlson. In enkele maanden werden redesigns uit de grond gestamd. Daar komt nog bij dat in dezelfde periode nieuwe apps als News Digest werden gelanceerd, een app die bovendien goed werd ontvangen.

#3. De cijfers

Eén van de beste manieren om af te lezen of een bedrijf het daadwerkelijk goed of slecht doet, is natuurlijk door te kijken naar de cijfers. De kwartaalcijfers en de aandelenkoers in dit geval. Later deze maand komt Yahoo met cijfers over het vierde kwartaal van 2014 en de jaarcijfers – dus we weten niet hoe het bedrijf het in de laatste maanden van dat jaar heeft gedaan. Wat we wel weten, is dat het bedrijf in het derde kwartaal van 2014 jaar-over-jaar beter presteerde dan verwacht. Het bedrijf draaide een omzet van 1,09 miljard dollar, waar 1,04 miljard dollar was voorzien. Dezelfde periode in 2013 bedroeg de omzet 1,08 miljard dollar.

De waarde van het aandeel 'YHOO' steeg sinds het aantreden van Mayer sterk (via Google Finance):

#4. Tumblr

Een van de meest opvallende daden van Mayer als ceo was de aankoop van blogplatform Tumblr, in mei 2013, voor 1,1 miljard dollar. Een miskoop? Wel als je eist dat het bedrijf nog hetzelfde jaar zorgt voor 20 procent van de totale inkomsten. Wat je niet kunt verwachten van een bedrijf dat vlak daarvoor nog enkel bezig was met groeien en investeringen binnenhalen. Het verdienmodel, native-advertising, wordt zelfs nu pas uitgerold. Ze maken daarvoor al gebruik van Yahoo's advertentieplatform. Maar nu gaat het dan ook hard. Het platform zag in oktober vorig jaar het aantal paginabezoeken stijgen naar 400 miljoen per maand en het aantal gepubliceerde berichten verdubbelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lange termijn

Misschien nog wel belangrijker is in welk licht we de overname moeten zien: als een investering voor de langere termijn. Net zoals Google in 2006 1,65 miljard dollar neerlegde om YouTube over te nemen. Op dat moment begrepen weinig mensen waarom de zoekgigant zoveel geld neerlegde. Nu is YouTube een miljardenonderneming en is dat bedrag een stuk logischer. En vergeet ook niet de overname van WhatsApp door Facebook, waar het platform zo'n 19 miljard dollar voor wilde betalen. WhatsApp levert op dit moment nog geen geld op voor het netwerk, maar is wel hard op weg om het grootste sociale netwerk ter wereld te worden. Wie weet welke waarde WhatsApp over 5 of 10 jaar heeft. Dus zo bekeken valt 1,1 miljard voor Tumblr nog wel mee. Al moet het natuurlijk ook wel op een gegeven moment iets gaan opleveren. Anders wordt het zelfs voor iemand als Marissa Mayer heel spannend…

Foto: Flickr / Fortune Live Media (Creative Commons)

Lees ook: